همشهری‌آنلاین: هیلاری منتل که کتاب تالار گرگ‌های او اخیرا برگردان فارسی و منتشر شده بود، برای کتاب تازه‌اش جایزه بوکر دوره چهل و سوم را از آن خود کرد.

به گزارش ایبنا به نقل از سایت این جایزه، هیلاری مانتل برای رمان جسدها را بالا بیاورید به عنوان برنده چهل و سومین دور برگزاری این جایزه انتخاب شد.

نام وی در میهمانی شامی که دیشب سه شنبه 16 اکتبر (25 مهر) در گیلدهیل لندن برگزار شد به عنوان برنده این دوره اعلام شد. خانم مانتل موفق شد تا نام خود را به عنوان سومین نویسنده ای که برای دو بار این جایزه را به خانه می برد، در کنار نام پیتر کری استرالیایی و جی.ام کوتزی از آفریقای جنوبی ثبت کند.

جسد ها را بالا بیاورید ادامه‌ای بر رمان برنده بوکر «تالار گرگ» است که سال 2009 جایزه بوکر را از آن خود کرد. این مجموعه یک سه گانه است که هنوز قسمت سومش نوشته نشده است.

خانم مانتل 60 ساله کار نویسندگی را از دهه 1970 با نوشتن رمانی درباره انقلاب فرانسه شروع کرد اما تا مدت ها ناشری برای آن پیدا نکرد. وی که سال 2005 نیز برای رمان «پشت سیاهی» در فهرست اولیه جایزه من بوکر جای داشت، به شوخی گفت 20 سال در انتظار بردن این جایزه بوده و حالا دو تا دو تا آن را می برد.

با توجه به این که وی سه سال پیش برنده بوکر شده بود تصور می شد این جایزه امسال به وی تعلق نگیرد و از چند روز پیش بازار حدس و گمان برای انتخاب برنده امسال داغ شده بود اما در هر حال به نظر بیشتر منتقدان رقابت اصلی بین خانم مانتل و ویل سفل در جریان بود.

«باغ مه شامگاهی» نوشته تان توان اینگ، «خانه شناور» نوشته دبورا لوی، «فانوس دریایی» نوشته آلیسون مور، «چتر» نوشته ویل سلف و «نارکوپولیس» نوشته جت تاییل پنج نامزد دیگری بودند که به فهرست نهایی راه یافتند.

فهرست اولیه متشکل از نام 12 کتاب بود که از میان 145 شرکت کننده اولیه انتخاب شده بودند. «فشار بازی » نوشته نیکلا بارکر، «انتقال روانی حادثه» نوشته ند بیومن، «فیلیدا» نوشته آندره برینک، «اسکیوس» نوشته مایکل فراین، «زیارت نامحتمل هارولد فرای» نوشته راشل جویس، «شهر عشای ربانی» نوشته سام تامپسون 6 نامزد دیگری بودند که در فهرست اولیه جای داشتند.

گروه داوری این دوره به ریاست سر پیتر استوتارد، سردبیر تایمز ادبی برگزار شد و دانیل بیرچ منتقد ادبی و چهره دانشگاهی، آماندا فورمن تاریخدان، نویسنده و کارشناس رسانه، دن استیونس بازیگر و بهارات تاندون چهره دانشگاهی، نویسنده و منتقد دیگر اعضای گروه داوری بودند که در یک پروسه 9 ماهه سرانجام برنده این دوره را انتخاب کردند.

هر یک از نامزدهای راه یافته به بخش نهایی یک جایزه دو هزار و 500 پوندی دریافت می کنند و یک نسخه ویژه با صحافی خاص دست ساز از اثرش به او اهدا می شود. خانم مانتل 50 هزار پوند جایزه این رقابت را به خانه می‌برد.

جولیان بارنز برنده سال 2011 بوکر برای رمان «حس یک پایان» با دریافت این عنوان موفق به فروش بیش از 300 هزار نسخه چاپی از کتابش در بریتانیا شد.

 به گزارش همشهری‌آنلاین کتاب تالار گرگ‌های این نویسنده در نمایشگاه کتاب امسال با ترجمه علی‌اکبر قاضی‌زاده از سوی کتابسرای تندیس عرضه عمومی شد.

در این کتاب زندگی «هنری هشتم» پادشاه انگلستان و زندگی اجتماعی مردم این کشور در قرن شانزدهم را روایت شده است.
محور اصلی این کتاب تاریخی داستان علاقه‌ی‌ دردسرساز شاه هنری هشتم به ازدواج با کن بولین است که از زبان مشاور سلطنتی او «توماس کرامول» روایت می‌شود.

موضوعی سیاسی که دامنه‌ی آن به خیابان و محله‌ها و خانه‌ها هم کشیده می‌شود و در این میان مخاطب با انگلستان قرن شانزدهم، هنری هشتم، توماس کرامول (کسی که ابتدا پسر آهنگری ساده بود اما بعدها به یکی از نزدیکان هنری هشتم تبدیل شد) آن‌ بولین، تامسمور، کاردینال وولزی و دیگر شخصیت‌های تاثیرگذار در آن دوران از تاریخ انگلستان آشنا می‌شود.

نویسنده با سفر به حوادث پنج قرن پیش می‌خواهد به این پرسش پاسخ دهد که انسان در مواجه با اتفاقات گوناگون چگونه عکس‌العمل نشان می‌دهد و راه رستگاری را در پیش می‌گیرد و یا راه تباهی را.

تالار گرگ 864 صفحه‌ای با قیمت 22 هزار و 500 تومان عرضه می‌شود.

کد خبر 188203
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز