سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۱
۰ نفر

گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: تشدید موج گرانی اقلام خوراکی و کالاهای صنعتی و افزایش تخلفات عرضه این محصولات موجب شده تا در تازه‌ترین اقدامات، مسئولان از ماموریت ویژه پنج نهاد برای مجازات گرانفروشان و محتکران خبر دهند.

کالا

پس مدت‌ها سکوت، روز گذشته رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از آماده باش پنج نهاد اجرایی و انتظامی برای مقابله با گرانفروشان خبر داد و گفت: قصد کارگروه کنترل بازار برای بهره‌گیری از ظرفیت همه دستگاه‌ها نظیر وزارتخانه‌های کشور، صنعت، دادگستری و همچنین بانک مرکزی و نیروی انتظامی از تشکیل کمیته تشدید بازرسی‌ها برای برخورد با متخلفین در کوتاه‌ترین زمان ممکن است؛ بنابراین کمیته مذکور از 23مهر‌ماه کار خود را آغاز کرده و دستورالعمل آن به همه استان‌ها ابلاغ شده است.

سید جواد تقوی افزود: با فعالیت کمیته مذکور در همان هفته نخست یک انبار 500تنی برنج هندی و همچنین کالای پتروشیمی احتکار شده به حجم پنج هزار تن کشف شده است. تقوی افزایش بیش از 100درصدی قیمت کالاها در بورس کالا طی سال گذشته، افزایش 25درصدی هزینه حمل‌ونقل، رشد 18درصدی نرخ دستمزدها، رشد مالیات بر ارزش افزوده، افزایش نرخ بیمه و قیمت سلف خری محصولات زراعی و کشاورزی را از دیگر عوامل گرانی قلمداد کرد.

جزئیات جدید از سوء استفاده ارزی

سوءاستفاده برخی وارد‌کنندگان از ارز مرجع برای واردات و زیان وارد شده به مصرف‌کنندگان موضوع دیگری بود که رئیس سازمان حمایت روز گذشته با اصرار فراوان خبرنگاران به ذکر جزئیاتی از آن پرداخت.وی با اشاره به تخصیص13.8میلیارد دلار ارز مرجع از ابتدای دی ماه 90 تا پایان شهریور ماه امسال برای واردات مطابق گشایش اعتبار اسنادی اذعان کرد که برخی وارد‌کنندگان کالا را با ارز مرجع وارد اما از عرضه آن با نرخ مصوب سازمان حمایت خودداری کرده‌اند که بر این اساس تا امروز 153 میلیارد تومان پرونده تخلف وارد‌کنندگان در زمینه کالاهایی مانند مواد غذایی، خودرو، لاستیک و منسوجات بوده است.

سید جواد تقوی بدون اشاره به نام شرکت‌ها یا افراد متخلف وارد‌کننده این کالاها در تشریح جزئیات شکل‌گیری این تخلف اعلام کرد؛ علاوه بر وارد‌کنندگانی که به‌رغم دریافت ارز مرجع کالاها را بیش از نرخ مصوب عرضه کرده‌اند، برخی وارد‌کنندگان با کارت بازرگانی سایرین نسبت به واردات اقدام کرده‌اند که قابل شناسایی نیستند اما مقرر شده تا سازمان توسعه تجارت از طریق گشایش‌ اعتبارهای صورت گرفته این موضوع را پیگیری کند.

همچنین برخی افراد درخواست ارز مرجع داشته‌اند اما از دریافت آن پیشمان شده‌اند که باید این موضوع در آمار بانک مرکزی اصلاح شود و برخی دیگر نیز ارز مرجع دریافت کرده و هنوز کالا وارد نکرده‌اند که اسامی آنها مشخص است. واردات خودروهای لوکس با ارز مرجع و فروش آن به نرخ ارز آزاد به مصرف‌کنندگان از دیگر موضوعاتی بود که رئیس سازمان حمایت را ناگزیر به اظهارنظر در این زمینه کرد. وی گفت:53 شرکت وارد‌کننده خودرو رصد شده‌اند که از این تعداد برای سه‌شرکت 15میلیارد تومان و برای یک شرکت 111میلیارد تومان پرونده تخلف تشکیل شده که با هماهنگی سازمان تعزیرات این موضوع خارج از نوبت رسیدگی خواهد شد.

کد خبر 188108
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز