لیلا خاکسار: دبیرکل سازمان ملل با اعلام این که مین‌‌های زمینی و مهمات عمل نکرده از زمان جنگ، سالانه 15 هزار قربانی می‌گیرد، از تمامی کشور‌‌های جهان خواست تا به معاهده منع تولید مین‌‌های ضد نفر پیوسته و مفاد آن را اجرایی کنند.

بان کی مون، همزمان با 15 فروردین، روز بین‌المللی آگاهی درباره مین و کمک در اقدام علیه آن در پیامی گفت: این روز یادآوری در این زمینه است که میلیون‌ها نفر از مردم در نزدیک به 80 کشور جهان هنوز در ترس از مین‌‌های زمینی و مهمات عمل نکرده انفجاری ناشی از جنگ به سر می‌برند.

وی با بیان این که این ابزار‌ها کماکان هر سال 15 هزار قربانی جدید را  می گیرد، اظهار کرد: این امر تلفات غیرقابل قبول جانی و نقص عضو ایجاد کرده، به وسایل امرار و معاش مردم صدمه ‌زده و در دسترسی به زمین، جاده‌‌ها و خدمات زیربنایی مانع ایجاد می‌کند.

از سوی دیگر کنوت اوستبی، هماهنگ کننده سازمان ملل متحد و نماینده مقیم برنامه عمران ملل متحد در کنفرانس خبری که به مناسبت این روز برگزار شده بود، گفت: بیشتر قربانیان مین افراد غیر نظامی هستند که در ایران نیز تهدیداتی جدی برای آنها وجود دارد و باید تلاش کنیم با برنامه آگاه‌سازی در چارچوب بین‌المللی با هدف ایجاد محیطی امن برای زندگی مردم آنها را پاکسازی کنیم.

وی افزود: در حال حاضر 14 نهاد تخصصی سازمان ملل متحد در40 کشور در این زمینه فعالیت می‌کنند و 153 کشور به کنوانسیون «اوتاوا» پیوسته‌اند. این کنوانسیون به کشور‌‌های عضو به مدت 10 سال فرصت می‌دهد تا مین‌‌ها را شناسایی و از بین ببرند و امیدواریم که کشور ایران هم به این کنوانسیون بپیوندد و از کمک‌های بین‌المللی در این زمینه بهره‌مند شود.

مرتضی حبیبی، رئیس مرکز مین‌زدایی کشورمان نیز در این نشست گفت: در سال 61 زمین‌‌های آلوده به مواد منفجره و گلوله‌های عمل نشده 5/6میلیون هکتار بود که به مرور عملیات پاکسازی انجام شد که در حال حاضر 4/3 میلیون هکتار پاکسازی شده و بخش زیادی از این اراضی زیر کشت رفته و مردم شهر‌ها و روستا‌ها به زندگی خود برگشته اند.

شیرین عبادی، عضو هیأت مدیره کانون مشارکت در پاکسازی مین نیز گفت: هنوز 16 میلیون مین عمل نکرده در مناطق جنگی باقی مانده که بطور متوسط 8 میلیون انسان در معرض خطر قرار دارند و آنچه ما به عنوان سازمان غیردولتی و مردمی از مسئولین می‌خواهیم تسریع برای پاکسازی این مناطق است و از نهادهای بین‌المللی هم خواهان کمک و در اختیار گذاشتن امکانات برای رسیدگی هرچه زودتر به این موضوع هستیم.

منصور آقانصیر ،رئیس امداد و نجات هلال احمر ضمن اشاره به خدمات این سازمان گفت: این سازمان در راستای اهداف و وظایف قانونی و انسان دوستانه خود جهت پیشگیری   و به حداقل رساندن قربانیان مین و مواد منفجره باقی مانده از جنگ در اردیبهشت سال 1382 مقدمات اجرایی پروژه ای را با همکاری کمیته بین المللی صلیب سرخ به منظور تربیت مربی در زمینه آموزش آگاهی از خطرات مین و مواد منفجره فراهم کرد.

وی افزود: در سال 1383 این پروژه در پنج استان مرزی غرب کشور و سپس در آذر ماه 1384 در 2 استان شرقی کشور به اجرا درآمد.

وی گفت: گروه مخاطب این آموزش‌ها ، مردم ، بخصوص عشایر، روستاییان مرزنشین ، کاروان‌های زیارتی و سیاحتی و پناهندگان کشورهای همسایه شرقی (افغانستان) و غربی (عراق ) بودند. از ابتدای این طرح تاکنون 287هزار و 521نفر طی 7390 دوره آموزش دیده‌اند و در این راستا بروشور‌‌های آموزشی به زبان فارسی ، کردی و عربی منتشر شده است و در استان‌‌های مربوطه به زبان محلی و فارسی آموزش داده شده است.

کد خبر 18800

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز