همشهری آنلاین: آندره ساوینیخ سخنگوی وزارت امور خارجه بلاروس با انتقاد از تمدید تحریم های کشورش از سوی اتحادیه اروپا اعلام کرد: سیاست اتحادیه اروپا در قبال بلاروس با اصل حسن همجواری، مطابقت ندارد.

بلاروس از تمدید تحریم های یک جانبه اتحادیه اروپا انتقاد کرد

به گزارش ایرنا، ساوینیخ روزدوشنبه در گفت و گو با خبرگزاری دولتی ˈبلتاˈ بلاروس با اشاره به تصمیم شورای اروپا برای تمدید تحریم های بلاروس برای یک سال دیگر گفت: تصمیم امروز شورای اروپا بصورت عملی روابط بلاروس و اتحادیه اروپا را در سطحی پایین نگه می دارد.

وی افزود: چنین روابطی نمی تواند مورد رضایت طرفین باشد.

ساوینیخˈ خاطرنشان کرد: طرف بلاروس تسلیم فشارهای اتحادیه اروپا نخواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بلاروس تاکید کرد: رفع اختلافات موجود فقط بر اساس حرکت متقابل طرفین، امکان پذیر است. از اتحادیه اروپا دعوت می کنیم از رویکرد تحریم صرف نظر کرده و به نوبه خود برای اعتمادسازی میان دو طرف مساعی لازم را به عمل آورد.

وی افزود: طرف بلاروس بر علاقه مندی برای گفت و گوهای سازنده و توام با احترام با اتحادیه اروپا تاکید دارد و برای همکاری در این راستا آماده است.

وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا امروز در نشست شورای اروپا در لوکزامبورگ ، تحریم بلاروس را برای یک سال دیگر تمدید کردند.

اتحادیه اروپا و آمریکا پس از انتخابات ریاست جمهوری در بلاروس از ماه دسامبر سال 2010 به بهانه نقض دمکراسی و حقوق بشر در چندین نوبت تحریم هایی را علیه این کشور اعمال کردند.

ˈآلکساندر لوکاشنکوˈ رییس جمهوری بلاروس نیز به تازگی با انتقاد از سیاست های اتحادیه اروپا در قبال کشورش که بر فشار و تحریم استوار است، گفت: بلاروس هرگز تسلیم فشارهای اتحادیه اروپا نخواهد شد و این رویکرد بر سیاست مینسک تاثیری نمی گذارد.

لوکاشنکو خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا فشار بی معنایی‌ بر بلاروس وارد می‌کند و باید مسئولیت عواقب سیاست های خود را بپذیرد.

وی تاکید کرد: فشار و دخالت خارجی در امور داخلی کشور خود را هرگز نمی پذیریم.

رییس جمهوری بلاروس با بیان این که اقتصاد اروپا با چالش‌های جدید روبرو است، افزود: در این شرایط، باید بیش از هر زمانی تلاش‌ کشورهای اروپایی در جهت مبارزه با مشکلات مالی و اقتصادی متمرکز باشد.

وی در این میان از سیاست های اتحادیه اروپا در قبال بلاروس انتقاد و اظهارات برخی مقام های اروپایی در باره کشورش را کوته بینانه توصیف کرد.

لوکاشنکو گفت:ما دائماً جهت‌گیری متعادل و مسالمت آمیز خود را حفظ می‌کنیم و برای همکاری با تمام کشورهای جهان بدون استثنا آمادگی داریم ، اما موضع گیریهای مغرضانه و ناقص برخی افراد در بروکسل تعجب آور است که با ارزیابی رویدادهای کشور ما، هر چه بیشتر از نیازهای واقعی مردم اروپا فاصله می‌گیرند.

کد خبر 187968
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز