چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۷:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: بر اساس یک نظرسنجی، عملیات نظامی در عراق، اعتماد شهروندان آمریکایی را به سیاست خارجی کشورشان به شدت دچار تشنج کرده است.

خبرگزاری سوییس گزارش داد، 84 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی اعلام کردند که آنها از وضع کنونی آمریکا در جهان نگران هستند.

بر اساس تحقیقات جامعی که مجله تخصصی فارن افیرز (Foreign Affairs) امروز منتشر کرد، 82 درصد از این افراد نیز معتقدند که جهان برای آمریکا و شهروندانش همواره خطرناک‌تر می‌شود، در همین حال 68 درصد نیز بر این باورند که جهان خارج دیدگاهی منفی در قبال آمریکا دارد.

پرسش شوندگان همچنین با انجام عملیات‌های نظامی بیشتر در خارج از کشورشان مخالفت کردند.

بر این اساس، بی‌اعتمادی شگرفی به سیاست خارجی دولت بوش نیز در قبال احساس تهدید وجود دارد: 59 درصد گفتند که دولت جورج بوش، رییس جمهور آمریکا در مسایل سیاست خارجی دروغ می‌گوید.

 فقط 36 درصد به توان دولت برای جلوگیری از انجام حمله‌ای تروریستی مشابه 11 سپتامبر 2001 میلادی اعتقاد داشتند. 74 درصد نیز با این سخن مخالفت کرده‌اند که آمریکا برای ایجاد دموکراسی در خارج برای مثال در عراق اثرگذار بوده است.

از نظر تهیه‌کنندگان این نظرسنجی، بحران بی‌اعتمادی فضای مانور مذاکراتی دولت آمریکا را در سیاست خارجی به طور واضح محدود خواهد کرد. این کارشناسان نوشتند: نگاه‌های غالب منفی درباره اثرگذاری عملیات نظامی در آینده تصمیمات مقامات بالادستی این کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

از دست رفتن جرات آمریکایی‌ها درباره عراق به دیگر شاخه‌های سیاست خارجی آمریکا نیز سرایت کرده است که پیامدهای جدی را برای گزینه‌های کنونی و آینده رهبران این کشور خواهد داشت.

این مطالعه بر روی 1013 شهروند آمریکا در ماه فوریه و به سفارش مجله "فارن افیرز" و موسسه "پابلیک اجندا" (Public Agenda) صورت گرفته و با عنوان "شاخص اعتماد به سیاست خارجی آمریکا" منتشر شده است.

کد خبر 18766

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز