گروه اقتصادی: بانک مرکزی در جدیدترین بخشنامه ارزی‌اش بانک‌ها را مکلف کرد تا ارز واردکنندگانی که ثبت سفارش آنها مورد تأیید مرکز مبادلات ارزی قرار گرفته و وجه ریالی آن واریز شده را سریع‌تر به‌حساب فروشنده خارجی انتقال دهند.

به گزارش همشهری، بانک مرکزی در بخشنامه جدیدی اعلام کرد، بانک‌های عامل بعد از واریز وجه ریالی توسط واردکنندگان موظف به‌ انتقال ارز در اسرع وقت هستند. بر این اساس ‌کلیه شعب ارزی بانک‌های کشور مطابق با بخشنامه صادره موظفند پس از اختصاص کد تخصیص ارز و واریز وجه ریالی توسط واردکنندگان به‌حساب بانک عامل، در اسرع وقت نسبت به خرید ارز اختصاص یافته از طریق اتاق معاملات بانک‌ها و انتقال آن به بانک کارگزار خارجی اقدام کنند.

جا‌به‌جایی اولویت‌های کالایی برای دریافت ارز

یک مقام دولتی گفت:براساس نظر کارشناسان و دستگاه‌های مختلف، بعضی از اولویت‌ها جابه‌جا می‌شوند ولی نسبت به سیاست‌های ارزی آنان تغییری به‌وجود نمی‌آید. به گزارش ایسنا،حمید صافدل رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه کماکان کالاهای اساسی در اولویت اول قرار دارند تصریح کرد: همچنین داروها و مواداولیه داروها در گروه دوم هستند و این دو گروه با ارز مرجع کالاهای خود را وارد می‌کنند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:‌ کسانی که با ارز مرجع کالا وارد می‌کنند، حتما تحت نظر سازمان حمایت به نرخ‌گذاری و توزیع در شبکه‌های مقرر متعهد هستند و هرگاه بخواهند کالایی را صادر کنند، باید مجوز سازمان حمایت را دریافت کنند.

رئیس سازمان توسعه تجارت با تأکید بر اینکه اولویت‌های سه تا هشت از طریق مرکز مبادله ارزی می‌توانند ارز مورد نیاز خود را دریافت کنند، تصریح کرد: تاکنون اولویت‌های سه تا شش اعلام شده و از روز چهارشنبه گذشته هم آمادگی برای پذیرش متقاضیان اولویت هفت را اعلام کرده‌ایم. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: به‌زودی می‌توانیم به متقاضیانی که کالاهای آنها در گروه هشتم قرار دارند از طریق اتاق ارزی ارز مرجع را با همان نرخی که مرکز مبادله ارزی تعیین می‌شود پرداخت کنیم. معاون کل سازمان توسعه تجارت هم با رد برخی ادعاهای مطرح شده درباره ثبت شرکت‌های صوری برای دریافت ارز از مرکز مبادله دارندگان و متقاضیان ارز، از کسانی که در این‌باره اظهارنظر نادرست کرده‌اند به‌شدت گلایه کرد.

کیومرث فتح‌الله کرمانشاهی گفت: برخی از کسانی که درباره مرکز مبادله دارندگان و متقاضیان ارز اظهارنظر کرده‌اند حتی با سازوکار این مرکز هم آشنایی ندارند. کرمانشاهی با بیان اینکه ادعای ثبت شرکت‌های صوری برای دریافت ارز از مرکز مبادله کاملا بی‌اساس است، گفت: اگر چنین روشی وجود داشته، قبلا هم بوده و مقامات نظارتی به آن رسیدگی می‌کنند. کرمانشاهی با بیان اینکه ارز ابلاغی توسط بانک مرکزی به این مرکز هر روز شامل یک سبد متفاوت حاوی ارزهای مختلف است، گفت: میزان و حجم این سبد هر روز با روز گذشته متفاوت است. کرمانشاهی تأکید کرد که تلاش بانک مرکزی بر این است تا همه متقاضیان در همان روز نخست بتوانند ارز مورد نیاز خود را دریافت کنند اما برخی مشکلات اولیه که البته در حال برطرف شدن هستند ممکن است در تأمین ارز مورد نیاز متقاضیان تأخیر ایجاد کند.

کد خبر 187592
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز