گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: کاهش تولید و عرضه و توقف فروش نقدی خودروهای ساخت داخل و موضعگیری انفعالی دستگاه‌های نظارتی در برخورد با گرانفروشی خودرو موجب تشدید گرانی خودرو در حاشیه بازار و افزایش رسمی قیمت برخی خودروها شده است.

خودرو

رشد چندین درصدی قیمت انواع خودروهای ساخت داخل در حالی صورت می‌گیرد که شورای سیاستگذاری خودرو در تازه‌ترین تصمیمات خود برای چندمین‌بار قیمت انواع محصولات‌ام. وی.‌ام و برخی محصولات سایپا و ایران‌خودرو را تصویب کرده و بحث‌هایی مبنی بر افزایش 25 تا 30درصدی قیمت خودروهای داخلی به دلایل بالا رفتن هزینه‌های تولید و نوسان نرخ ارز با وجود ادعای خودرو‌سازان مبنی بر داخلی‌سازی 98درصدی محصولات پرتیراژ خود به گوش می‌رسد.

علاوه بر توقف فروش نقدی شرکت‌های خودروسازی داخلی، شکل‌گیری رانت حاصل از واردات خودرو با نرخ ارز مرجع و فروش آن با نرخ ارز آزاد در بازار نیز با انتقادهای بسیاری مواجه است. با وجود این تازه‌ترین خبرها از اتخاذ تصمیمات جدیدی برای واردات کالاهای لوکس مانند خودرو، وسایل تزییناتی و عروسک که به تازگی در اولویت دهم واردات کالاها قرار گرفته‌اند حکایت دارد.

ممانعت خودروسازان از بازرسی

تداوم موضعگیری انفعالی دستگاه‌های نظارتی در مواجهه با شرکت‌های خودروسازی موجب شده تا روز گذشته رئیس سازمان ملی استاندارد از ممانعت برخی خودرو‌سازان داخلی برای انجام بازرسی‌ها مطابق با روال گذشته و اخطار به این خودرو‌سازان خبر دهد.

 

کد خبر 187119
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز