همشهری‌آنلاین: پلیس بین الملل به جنگ سایت‌های اینترنتی فروش داروهای تقلبی رفته است. در یک عملیات گسترده و در نوع خود کم نظیر که در بیش از ۱۰۰ کشور و طی یک هفته به طول انجامید، اینترپُل بیش از ۱۰ میلیون دلار داروی غیرمجاز و تقلبی را کشف و ضبط کرد.

به گزارش یورونیوز؛ مسئول اصلی این عملیات گفت: «بیش از ۸۰ تحقیق و بررسی دقیق اینترپل به ما اجازه داد که دست کم ۲۰ هزار سایت فروش داروهای غیرمجاز بسته و بیش از ۳ میلیون دارو قاچاق کشف و ضبط شود. در این عملیات ۷۰ تن نیز بازداشت شدند. این افراد از ملیت‌های گوناگون بود و به طور مرتب و برنامه ریزی شده از طریق اینترنت در اکثر نقاط جهان به قاچاق دارو مشغول بوده‌اند.»

اینترپل از سال ۲۰۰۸ با به اجرا گذاشتن یک رشته عملیات گسترده موسوم به پانژِآ سعی در مبارزه با این پدیده جدید دارد. امسال در بزرگ‌ترین عملیات خود، اینترپل با همکاری ۱۴۷ سازمان و موسسه امنیتی، ۱۳۰ هزار جعبه و بسته پستی را بازرسی کرد. داروهای کشف شده، در اکثر موارد، تقلبی و مملو از مواد سمی و مضر بودند.

رئیس سازمان کنترل کیفیت محصولات دارویی و درمانی در بریتانیا می‌گوید: «اگر خریدار‌ها می‌دانستند این دارو‌ها در چه شرایطی تولید، نگهداری و حمل و نقل می‌شوند، هیچگاه حاضر به خرید آن‌ها نمی‌شدند.»

بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها ۹۰ درصد سایت‌های اینترنتی فروش دارو، غیر قانونی هستند. اما دسترسی آسان، بدون نسخه و ارزان به آن‌ها، نزدیک به ۱۰ درصد از اروپاییان را جذب این سایت‌ها کرده است.

اینترپل با انتشار تبلیغات هشدار دهنده، مردم را از خطرات جدی خرید داروهای غیرمجاز آگاه می‌سازد.

کد خبر 186802
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز