سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دکتر محمدمهدی مظاهری استاد دانشگاه یادداشتی با عنوان «ایران و غرب : تعامل یا تقابل» را در اختیار همشهری آنلاین قرار داد. این یادداشت واکنشی نسبت به نمایش نقاشی کارتونی بر علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران است که توسط نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نمایش داده شد

«نمایش مضحک نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که در قالب نقاشی کارتونی بر علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران تبلور یافت، با واکنش‌های متفاوتی در جهان روبرو گردید. بطوریکه حتی مراکز امنیتی و اطلاعاتی غرب نیز این اقدامات تل آویو را بی‌خردانه و ناشی از ضعف این رژیم در اتخاذ مواضع روشن در قبال ایران دانستند. این در حالی است که اخیراً کاترین اشتون سخنگوی اتحادیه اروپا هم اعلام داشته که به زودی با مذاکره‌کننده ارشد ایرانی برای پیگیری گفتگوهای دیپلماتیک ملاقات خواهد کرد. در تازه‌ترین اتفاق در موضوع هسته‌ای، و در ادامه روند اعتمادسازی و ابراز حسن نیت ایران به طرف مقابل اعلام داشته در صورت برداشته شدن تحریم‌های یکجانبه غرب حاضر به بررسی لغو غنی‌سازی اورانیوم به غنای 20 درصد هم می‌باشد. آنچه مشخص است ایران بر رویه‌های حقوقی و نقش بارز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IEAE) در حل و فصل موضوع هسته‌ای تاکید دارد و تداوم بحران را به دلیل تلاش غرب برای محروم کردن ایران از حقوق اساسی خود بر اساس بند 2 و 4 NPT اعلام می‌دارد، اگر راه حل حقوقی جایگزین شود باید گفت:

* وظایف آژانس بین‌المللی اتمی، در سه مقوله 1) نظارت و بازرسی بر فعالیت‌های هسته‌ای کشورها، 2) مساعدت به کشورها برای گسترش و ارتقای ضریب ایمنی و کاهش خطرات هسته‌ای و نشان دادن عکس‌العمل مناسب در موارد اضطراری و 3) توسعه و ترویج دانش و استفاده صلح‌آمیز هسته‌ای، تعریف شده است. اصولاً کار آژانس راجع به مسائل فنی و تخصصی است و از زمان عضویت ایران در آژانس و حتی قبل از امضای موافقتنامه پادمانی، تمام فعالیت‌های هسته‌ای ایران تحت نظارت آژانس بوده و هیچ‌گاه از نقض تعهد ایران به شورای حکام گزارشی ارائه نشده است. و لذا صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های تأسیساتی مثل نیروگاه بوشهر و پروژۀ نطنز و فردوی قم محل مناقشه نبوده است. با این حال، غرب همواره در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران تبلیغات گسترده‌ای به راه انداخته و چنین عنوان می‌کند که گویا ایران با انحراف از مسیر صلح‌آمیز در صدد دستیابی به بمب اتمی است. ایران در طول سال‌های اخیر برای خنثی‌سازی این تبلیغات تلاش نموده و با تعامل سازنده با آژانس و شورای حکام و طرفین منازعه ضمن جلوگیری از تصاعد بحران، شرایط را برای حل و فصل مساله از رویه‌های دیپلماتیک مهیا نموده است. در این راستا می‌توان به گام‌های اساسی ایران در پذیرش مبادله سوخت بر اساس بیانیه سه جانبه با ترکیه و برزیل در تهران نیز اشاره کرد، ولی گویا آمریکایی‌ها فقط از منظر امنیتی و نظامی به فعالیت‌های هسته‌ای ایران نگاه می‌کنند و در سایه نفوذ آنان در مجامع بین‌المللی، برخورد آژانس نیز با فعالیت‌های هسته‌ای ایران سیاسی است و نه فنی، در گزاره اصلی قطعنامه ضد ایرانی با نادیده انگاشتن تلاش‌های ایران برای خروج از بن بست، فقط در قالب تعیین تکالیف به مسائل موجود نگریسته شد و حقوق مسلم ایران براساس بند 4 و 6 NPT کاملاً نادیده گرفته شد.

* در مورد رویکرد ایران نسبت به قطع یا تداوم همکاری با آژانس بین‌المللی اتمی می‌توان گفت: ایران گرچه اقدامات غرب را ظالمانه و فاقد مبنای حقوقی می‌داند با این وجود، برغم تاکید بر حق قانون (غنی سازی اورانیوم و پایبندی به پادمان‌های بین‌المللی) مایل نیست بستر لازم را برای تنش‌آفرینی بیشتر با آژانس فراهم سازد، چراکه لابی صهیونیستی بیشترین نفع را از قطع ارتباط یا خروج ایران ازNPT خواهد برد. رسانه‌های صهیونیستی در صدد القای این نکته به افکار عمومی دنیا هستند که گویا ایران تحت لوای برنامه‌های صلح‌آمیز یا پرداخت هزینه‌های بالا بدنبال حفظ چرخه کامل سوخت هسته‌ای و دستیابی به توانمندی نظامی است. بنابراین شرایط موجود ایجاب می‌کند که با تدبیر و بررسی همه جانبه گزینه‌های موجود و لحاظ منافع ملی از هر گونه شتاب‌زدگی در تصمیم آنی خودداری کنیم.

* روسیه در دوره اخیر سعی نموده که با فاصله گرفتن از ایدئولوژیک‌گرایی در سیاست خارجی، (کاهش تنش با غرب و نیز تعامل همه جانبه) جایگاه خویش را در عرصه بین‌المللی ارتقا بخشد. از این رو نگاه روسیه به ایران در دوره آقای پوتین نگاه منفعت‌طلبانه بوده است. روس‌ها از ایران بعنوان برگ برنده در تعاملات خویش با غرب استفاده می‌کنند. چین نیز برغم لفّاظی‌ها در حمایت از ایران در بهره‌مندی از انرژی صلح‌آمیز و دیدگاه مستقل نسبت به مسائل جهانی، متأسفانه در صدور قطعنامه ضد ایرانی در کنار غرب قرار گرفته است. چینی‌ها اعلان می‌دارند که هیچ تعهد اخلاقی برای دفاع از منافع ایران در مقابل غرب نمی‌بینند. لذا ایران نمی‌تواند در حل و فصل مسایل هسته‌ای خود با غرب به حمایت چین و روسیه اعتماد کند.

* حسن نیت ایران برای کاستن تنش و بازگشت به رویه‌های حقوقی را می‌توان در تلاش مشترک ایران و مصر در ارائه طرح مشترک خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته‌ای نیز مشاهده نمود. از آنجا که رفتار دوگانه آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی عامل اصلی عدم اجرای پادمان‌های بین‌المللی و گسترش مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه است ایران و کشورهای اسلامی نسبت به تجهیز اسراییل به بمب اتمی و دهن‌کجی این رژیم به پیمان NPT اعتراض رسمی دارند. لذا شرط اصلی برای ایمن‌سازی منطقه از سلاح‌های کشتارجمعی، پایان بخشیدن به سیاست یک بام و دو هوای غرب و نیز التزام رژیم صهیونیستی به پیمان NPT و دیگر معاهدات بین‌المللی است.

* در حالی که غرب به ویژه آمریکا، ایران را به حمایت از تروریسم در جهان متهم می‌سازند ولی در تازه‌ترین اقدام آمریکا،‌ سازمان مجاهدین خلق که ید طولانی در اقدامات جنایتکارانه و تروریستی علیه مردم ایران دارد از فهرست گروه تروریستی خارج می‌شود و حتی این اقدام در راستای تشدید فشار برای امتیازگیری بیشتر در زمینه هسته‌ای از کشورمان اعلام می‌شود. این امر نمونه آشکاری از تناقض گویی‌های کاخ سفید در مبارزه با تروریسم می‌باشد.»

کد خبر 186605
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز