گروه بین‌الملل: در ادامه سفر مقامات اروپایی و آمریکایی به لبنان برای حمایت از دولت سینیوره، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز وارد بیروت شد.

مرکل پیش از لبنان از اردن و فلسطین اشغالی دیدن کرده بود. صدر اعظم آلمان که در حال حاضر ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا و نیز گروه هشت کشور بزرگ صنعتی جهان را بر عهده دارد، تمایل زیادی دارد تا نقش آلمان را در حل و فصل اوضاع خاورمیانه افزایش دهد.

اما موضع جانبدارانه برلین نسبت به رژیم صهیونیستی و دولت سینیوره در لبنان، شانس آلمان را برای ایفای نقش تعیین‌کننده در خاورمیانه از بین برده است.

آلمان در جریان حمله سال گذشته اسرائیل به لبنان از رژیم صهیونیستی حمایت کرد و با ادامه جانبداری از دولت سینیوره در لبنان که فقط با حمایت اروپا و‌آمریکا پابرجا مانده است فراتر از هماهنگی به صورت کارگزار سیاست خارجی آمریکا عمل می‌کند.

مرکل پس از ورود به فرودگاه بیروت اعلام کرد کشورش از «استقلال لبنان» حمایت می‌کند. منظور صدراعظم لبنان از «استقلال لبنان» به اصطلاح مقابله با نفوذ سوریه در لبنان است.

علاوه بر خانم مرکل، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان کنگره آمریکا نیز وارد لبنان شد. برخلاف مرکل، خانم پلوسی قدرت اجرایی در آمریکا ندارد و مضافا اینکه تبحر و ورودی هم در مسائل خاورمیانه ندارد.

سفر پلوسی به خاورمیانه از اسرائیل شروع شد و به سوریه و دیدار با بشار اسد رئیس جمهور سوریه ختم می‌شود. برنامه دیدار با اسد در سوریه به شدت مورد مخالفت کاخ سفید است و با سیاست رسمی آمریکا در به انزوا کشیدن و مجازات دولت سوریه مغایر است.

سفر رئیس مجلس نمایندگان کنگره آمریکا به خاورمیانه حداقل به معنی آن است که آمریکا فقط جرج بوش و دار و دسته جنگ‌طلب و تفرقه‌افکن او نیست و دیدگاهها و روش‌‌‌های دیگری نیز مورد توجه است و از طرف دیگر اعتمادی به گزارش‌های وزارت امور خارجه و پنتاگون و سیا درباره خاورمیانه وجود ندارد.

این گزارش‌ها فاقد جامعیت، بی‌طرفی و درستی لازم برای تصمیم‌گیری صحیح است. لذا رئیس مجلس نمایندگان کنگره آمریکا ضروری دانسته است که ابتدا با سفر به عراق (که چندی پیش صورت گرفت) و سپس به اراضی اشغالی فلسطین، لبنان و سوریه مسائل را از نزدیک و بدون واسطه مورد توجه قرار دهد.

البته خانم پلوسی در بدو ورود به بیروت با حضور بر مزار رفیق حریری نخست‌وزیر سابق و ترورشده، لبنان، نوعی التزام به سیاست رسمی واشنگتن را به نمایش گذاشت.

این در حالی است که میشل عون رئیس حزب مسیحی جریان ملی آزاد لبنان دولت سنیوره و جریان طرفداران را ابزار دست دولت‌های بزرگ دانست و گفت آنها با خون رفیق حریری تجارت می‌کنند و ما اجازه چنین اقدامی را نمی‌دهیم.

از طرف دیگر نبیه‌بری رئیس مجلس لبنان که با صدراعظم آلمان و رئیس مجلس نمایندگان کنگره آمریکا دیدار کرد، از واکنش به اعلام تصمیم دولت سینیوره برای برگزاری جلسه مجلس بدون موافقت ریاست آن و با مشارکت شماری از نمایندگان وابسته به این جریان تاکید کرد، چنین خطرپذیری ممکن است به انفجار سیاسی گسترده در لبنان منجر شود.

وی گفت آمریکایی‌ها می‌خواهند دولت سینیوره را به عنوان برگ‌های در انتظار روشن شدن اوضاع در عراق و منطقه در اختیار داشته باشند.

کد خبر 18645

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز