همشهری آنلاین: سازمان ملل خواستار تلاش‌های گسترده‌تر بین‌المللی برای ممانعت از استفاده از فناوری زیستی برای انجام تروریسم بیولوژیکی شد.

biotechnology

پیرس میلت از کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیکی سازمان ملل طی یک همایش طراحی زیستی که در بریتانیا برگزار شد، هشدار دارد در جهان هیچ سازمان مرجعی وجود ندارد که با قدرت خود اطمینان حاصل کند که فناوری زیستی در دستان افرادی که از آن برای اهداف شرورانه استفاده می‌کنند، قرار نخواهد گرفت.

وی افزود: اگر به تاریخ قرن گذشته نگاه کنید به وضوح روند شفافی را می‌بینید که هرگاه یک گام بزرگ در درک بیولوژی صورت گرفته یک کاربرد جنگی نیز برای آن پیدا شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، وی با اشاره به چندین مورد مهم از حملات بیولوژیکی در دهه‌های گذشته چون پخش ویروس سیاه زخم در توکیو در سال 1993 توسط فرقه «اوم شینریکو»به عنوان یک گروه تروریستی ژاپنی اشاره کرد.

میلت گفت: رویکرد سنتی جامعه جهانی برای مقابله با سلاح‌های این عرصه که به عنوان یک تهدید شناخته می‌شود، یک توافق است تا بتوان آن را در شکل اجرایی با کنترل فناوری‌های مرتبط با آن کنترل کرد. این نوع توافق مدل‌های قدرتمندی در عرصه‌های هسته‌ای و شیمیایی دارد اما در رابطه با بیولوژی مصنوعی و ساختگی تاکنون هیچ توافقی وجود نداشته است.

واژه فناوری زیستی نخستین بار در سال 1919 از سوی کارل ارکی (Karl Ereky) به مفهوم کاربرد دانش‌های پزشکی و زیستی و اثر مقابل آن در فناوری‌های ساخت بشر به کار برده شد. به طور کلی هر گونه کنش هوشمندانه بشر در آفرینش، بهبود و عرضه فرآورده‌های گوناگون با استفاده از جانداران، به ویژه از طریق دستکاری آن‌ها در سطح مولکولی در حیطه این فناوری زیستی به عنوان یکی از مهم‌ ترین، پاک ‌ترین و اقتصادی ‌ترین فناوری‌های قرن کنونی قرار می‌‌گیرد.

 

کد خبر 186268
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز