همشهری‌آنلاین: فیلتر جی‌میل در کشور حواشی بسیاری را به وجود آورده و همین امر موجب واکنش‌های متفاوتی نسبت به آن شده است. آخرین خبرها حکایت از راه اندازی موتورهای جستجو و ایمیل فخر و فجر است.

به گزارش همشهری‌آنلاین، چند روزی از فیلتر شدن جی‌میل می‌گذرد اما همچنان بحث داغ رسانه‌ها است. یکی از این مباحث دلایل از دسترس خارج شدن جی‌میل است که کاربران بسیاری در ایران دارد. در زیر می‌توانید واکنش‌ها و پاسخ‌ها به دلایل این موضوع را مشاهده کنید.

  • یک عضو کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ وجود اشکال فنی را دلیل این عدم دسترسی عنوان کرد و گفت: جی‌میل ناخواسته قطع شده است و ما هیچ وقت نخواسته و نمی‌خواهیم که جی میل و سرویس‌های گوگل را فیلتر کنیم.
  • عضو کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ دلیل مسدودشدن سرویس پست الکترونیک گوگل را مشکل فنی در تفکیک دو سرویس جی‌میل و یوتیوب عنوان کرد و گفت: متاسفانه دانش فنی تفکیک این دو سرویس هنوز محقق نشده است؛ یعنی ما می‌خواستیم یوتیوب را مسدود کنیم جی‌میل هم قطع شد و این ناخواسته بوده و از طرفی چاره‌ای هم برای این موضوع وجود ندارد چرا که نمی‌خواهیم به هیچ وجه یوتیوب باز باشد. براین اساس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال یافتن روشی برای حل این مشکل است تا بتواند در پروتکل https ، یوتیوب را مسدود و سرویس جی‌میل را باز کند که این دانش فنی بزودی می‌آید.
  • رضا تقی پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رفع مسدودیت پست الکترونیک جی‌میل در ایران را منوط به دریافت حکم قضایی از سوی کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ عنوان کرد و گفت: وزارت ارتباطات براساس دستور این کارگروه رفتار می‌کند. فیلتر شدن جی میل با حکم قضایی کارگروه تعیین مصادیق صورت گرفته است و هرگاه همین مرجع این حکم را تغییر دهد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز براساس حکم جدید رفتار خواهد کرد.
  • علی حکیم جوادی معاون وزیر ارتباطات در واکنش به قطع دسترسی سرویس جی‌میل کاربران ایرانی و اظهاراتی که از وجود مشکل فنی در ارائه این سرویس حکایت دارد، گفت: وزارت ارتباطات هیچ گونه مشکل فنی در سرویس دادن به کاربران اینترنت ندارد.
  • چرایی عدم اطلاع رسانی در زمینه قطع سرویس گوگل؛ از منظر کاربر حق با شماست اما باید توجه داشت که بسیاری از کشورها حتی درحوزه دولت الکترونیک دسترسی کاربران خود را به پست‌های الکترونیک خارجی مسدود می‌کنند و به نوعی به دلیل دغدغه‌های حاکمیتی اجازه استفاده از سرویس‌های ایمیل خارجی را نمی‌دهند اگرچه ممکن است جی‌میل تمامی قابلیت‌های یک سرویس دهنده را داشته باشد اما امروز ما باید بتوانیم تمهیدات لازم را بیاندیشیم که نیازهای کاربران در داخل کشور از طریق ایمیل داخلی برآورده شود.
  • بررسی‌ها نشان می‌دهد که اکثر کشورها اجازه ورود به پست الکترونیک را به کاربران بدون احراز هویت نمی‌دهند و این موضوع خاص کشور ما نیست.
  • باید به دنبال جایگزین‌های مناسب برای جی میل و یاهو باشیم.
  • به زودی و براساس فراخوان پروژه شناسایی متقاضیان فعالیت در حوزه فراهم سازی خدمات رایانامه‌ای ( فخر) و فراهم سازی جویشگر رایانه‌ای (فجــــر) ایمیل‌ها و موتورهای جستجو خواهیم داشت و پروانه‌هایی را برای ارائه دهندگان و فراهم کنندگان خدمات پست الکترنیک و موتور جستجو صادر خواهیم کرد که در این راستا از حداکثر ظرفیت‌ها و توان تولیدات داخلی و بخش خصوصی استفاده خواهیم کرد.
  • ارائه سرویس ایمیل بومی به دانشگاه‌ها و مدارس
  • گوگل باید وارد مذاکره با ایران شود و بسیاری از مسائل را رعایت کند. ما بارها برای مذاکره با گوگل اقدام کرده‌ایم تا این شرکت بتواند دغدغه‌های موجود را دراین زمینه حل کند اما نوع برخورد گوگل با ایران بسیار متفاوت است.
  • مشکلی در وزارت ارتباطات برای سرویس دادن در این زمینه وجود ندارد و مذاکراتی صورت گرفته که به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.
  • توصیه می‌کنیم که موضوع را بیش از اندازه بزرگ نکنید و با ارائه این سوال که اگر مسدود شدن جی‌میل از طرف شرکت گوگل و مانند مابقی تحریم‌ها اتفاق می‌افتاد آن وقت کاربران ایرانی همین عکس العمل را نشان می‌دادند. نباید زمانی که یک اتفاق در یک مورد خاص می‌افتد همه چیز را تحت الاشعاع قرار دهیم.
  • آخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات؛ هم اکنون بیش از 47 هزار بخش از دستگاه‌های اجرایی به این شبکه متصل شده‌اند و پیش بینی می شود فاز نخست پیاده سازی این شبکه تا پایان امسال اجرایی شود.
  • پیاده سازی شبکه ملی اینترنت برای 15 درصد کاربران خانگی تا پایان امسال؛ به لحاظ اجرایی مشکلاتی در پیاده سازی شبکه ملی برای کاربران خانگی وجود ندارد و پیش بینی می‌شود تا پایان برنامه پنجم توسعه 60 درصد کاربران خانگی بتوانند از شبکه ملی اطلاعات استفاده کنند.
کد خبر 186201
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز