گروه دانش و سلامت- حمید ضیایی‌پرور: ارسال پیامک‌های فله‌ای و تبلیغاتی به 70میلیون مشترک تلفن همراه در ایران همچنان ادامه دارد.

تلفن همراه

در بهمن‌ماه سال1390، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ابلاغیه‌ای به اپراتورهای تلفن همراه ارسال کرد که براساس آن ارسال هر گونه پیامک تبلیغاتی به مشترکان بدون رضایت آنها ممنوع است. با وجود اینکه از این مصوبه بیش از شش‌ماه می‌گذرد هنوز به مرحله اجرا در نیامده است. حجم پیامک‌های ارسالی به مشترکان به حدی است که موجب مزاحمت و دردسر برای آنها شده است، حتی آنهایی که از طریق سامانه‌ها و شماره‌های اعلام‌شده درخواست عدم‌دریافت پیامک فله‌ای داشته‌اند نیز کماکان پیامک دریافت می‌کنند.

به گزارش همشهری، ظاهرا وجود منافع عمده مادی برای اپراتورهای تلفن همراه در ایران باعث شده تا اقدامات جدی‌ای برای جلوگیری از ارسال این پیامک‌ها انجام ندهند. براساس آمارهای رسمی روزانه به‌طور متوسط حدود 100میلیون پیامک در ایران مبادله می‌شود که برآورد می‌شود 50درصد آنها پیامک‌های تبلیغاتی باشد.

شیوه جدید تبلیغات پیامکی به این صورت است که ابتدا پیامک‌هایی برای مشترکان ارسال شده و از آنها خواسته می‌شود برای دریافت نوع خاصی از پیامک‌ها مانند عجایب، سرگرمی، فال حافظ، دانستنی‌ها، نرخ ارز و طلا، اخبار ورزشی، نکات تندرستی و لطیفه عدد خاصی را به شماره‌ای معمولا چهار رقمی ارسال کنند، بعد از این مرحله و به محض ارسال عدد مورد نظر، مشترک مذکور در لیست خدمات پیامک‌های فله‌ای قرار گرفته و بابت دریافت هر پیامک مبلغی بین 500 تا سه هزار ریال به‌حساب او نوشته یا از اعتبار خطش کسر می‌شود. شیوه قدیمی‌تر ارسال پیامک‌های فله‌ای به این صورت بود که مشترک، بدون اینکه درخواست دریافت پیامکی داشته باشد، به‌طور مرتب و روزانه چندین پیامک مختلف تبلیغی دریافت می‌کرد که این روند هنوز ادامه دارد.

سعید عسکری، مدیر ارتباط با رسانه‌های روابط عمومی شرکت ارتباطات سیار (همراه اول) در این زمینه به همشهری گفت: هر مشترکی که مایل به دریافت اینگونه پیامک‌ها نیست می‌تواند با ارسال عدد یک به شماره8999 اعلام انصراف کند. هر چند کارشناسان می‌گویند که این شیوه نادرست است و باید روند برعکس باشد؛ یعنی هیچ پیامک فله‌ای برای مشترکان ارسال نشود مگر اینکه خود او مایل به دریافت آن باشد. با وجود این سه نفر از خبرنگاران همشهری که‌ ماه گذشته عدد یک را به سامانه8999 ارسال کرده بودند همچنان پیامک فله‌ای دریافت می‌کنند.

در این زمینه بهمن حسین‌زاده، مدیر روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به خبرنگار همشهری گفت: مشترکانی که به‌رغم ارسال درخواست خود به اپراتورها هنوز چنین پیامک‌هایی را دریافت می‌کنند، می‌توانند به سایت این سازمان مراجعه کرده و شکایت کنند. مراجعه خبرنگار همشهری به سایت این سازمان به اینجا ختم شد که برای ثبت شکایت باید ابتدا به سایت اپراتور رفته و ثبت شکایت کنید، بعد کد رهگیری بگیرید و پس از دوهفته اگر ترتیب اثر داده نشد به سایت سازمان تنظیم مقررات بروید و کد رهگیری را ثبت کنید تا شاید به شکایت شما رسیدگی شود.

در این زمینه شهروز شیرازی، کارشناس رسیدگی به شکایات همراه اول در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به همشهری گفت: اگر مشترکی بعد از اعلام عدم‌تمایل خود به دریافت پیامک، بازهم پیامک دریافت کرد می‌تواند این مسئله را به شماره09129990 اطلاع دهد و اگر مجددا پیامکی که دلخواه او نبود دریافت کرد، شکایت خود را به‌طور کتبی به معاونت نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارسال کند.

در واقع قرار‌دادن هفت خوان رستم برای قطع پیامک‌های فله‌ای پیش پای مشترکان در حالی صورت می‌گیرد که اساسا برای ارسال‌کنندگان پیامک‌های مذکور چنین فرایندی طراحی نشده است.آرش کریم‌بیگی، مدیر روابط عمومی شرکت ایرانسل نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهار داشت: این شرکت تنها از طریق شماره ویژه09351000000 با مشترکین خود تماس می‌گیرد و سایر تماس‌ها، مورد تأیید ایرانسل نیست. به گفته وی پیامک‌های اطلاع‌رسانی ایرانسل نیز با عبارت ایرانسل به جای شماره فرستنده، برای مشترکین ارسال می‌شود و اسامی برندگان تنها از طریق وب‌سایت رسمی این شرکت و آگهی‌ها، اطلاعیه‌ها و اخبار مندرج در رسانه‌های کثیرالانتشار اعلام می‌شود. به گفته کریم بیگی، ایرانسل هرگز برای ارسال هدایای خود به برندگان وجهی مطالبه نمی‌کند.

کد خبر 186198
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز