گروه اقتصادی: افزایش دست‌کم 50درصدی ارزش سکه در ایران طی دو‌ماه گذشته شائبه حبابی‌شدن بازار سکه را دامن زده است درحالی‌که بررسی‌ها نشان می‌دهد به واسطه افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی از یک سو و صعود قیمت ارز در بازار آزاد، حبابی‌بودن بازار سکه مورد تردید است.

سؤال اصلی این است که آیا بانک مرکزی همانند سال گذشته با شدت گرفتن تقاضا برای سکه سیاست پیش‌فروش‌کردن را در پیش خواهد گرفت؟ به گزارش همشهری، پیشی‌گرفتن نرخ تورم از نرخ سود سپرده‌های بانکی، انگیزه برخی مردم برای خارج‌کردن سپرده‌های خود از شبکه بانکی شده و سرمایه‌گذاری در بازارهای نقد‌شونده و البته با ریسک بالای سکه و ارز را به‌عنوان پناهگاه امن انتخاب کرده‌اند.

کارشناسان اقتصادی با اشاره به کاهش اثر سیاست پیش فروش سکه، بر این باورند که نقدینگی سرگردان بار دیگر راه بازار سکه را در پیش گرفته است. 31تیرماه سال گذشته ارزش هر سکه طرح جدید 700هزار تومان بود که در معاملات روز پنجشنبه بازار آزاد،
هر سکه حدود یک میلیون و 70هزار تومان خرید و فروش شد که افزایشی 370هزار‌تومانی را نشان می‌دهد. ارزش هر اونس طلا در بازارهای جهانی در 31تیرماه کمتر از 1580دلار بود درحالی‌که دیروز ارزش هر اونس طلا از مرز 1778دلار هم فراتر رفت.

همسو با این نوسان در بازار سکه و ارز، قیمت هر دلارآمریکا به‌عنوان ارز شاخص بازار ارز از 1900تومان در تیرماه 1391به 2692تومان در روز پنجشنبه رسید که این تغییر در ارزش طلای جهانی و ارز در بازار داخلی شائبه شکل‌گیری حباب زیاد در بازار سکه را رد می‌کند. چهارشنبه گذشته محمد کشتی آرای رئیس اتحادیه طلا و جواهر ایران از حبابی شدن بازار سکه خبر داده بود و این اختلاف نظر باعث شده تا تردیدها افزایش یابد. سبقت نرخ تورم از نرخ سود سپرده‌های بانکی تهدیدی است که بی‌پاسخ گذاشتن آن حرکت نقدینگی ناشی از خروج سپرده‌های بانکی به سمت بازار ارز و سکه را تشدید خواهد کرد.

مهار التهاب ارزی؛ اولویت روز بانک مرکزی

بانک مرکزی در ماه‌های اخیر سرگرم مدیریت بازار ارز بوده است و مشخص نیست مسئولان پولی چه واکنشی نسبت به افزایش 50درصدی سکه در دو‌ماه اخیر نشان می‌دهند؟ راه‌اندازی مرکز مبادله ارزی به‌عنوان جدیدترین سیاست ارزی مشترک دولت و بانک مرکزی در هفته گذشته این انتظار را نزد مسئولان دولتی ایجاد کرده است که جلوی افزایش قیمت ارز در بازار آزاد گرفته شود؛ انتظاری که دست‌کم در هفته گذشته بی‌پاسخ ماند و ارزش ارزهای معتبر خارجی افزایش یافت؛ هرچند پیش‌بینی می‌شود با گسترش فعالیت‌های ارزی در مرکز یادشده و عمیق‌تر و شفاف‌تر شدن این بازار، بخش زیادی از تقاضای ارزی پوشش داده و دست‌کم از افزایش قیمت ارز در بازار آزاد جلوگیری شود.

کد خبر 186067
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز