همشهری آنلاین: وقتی از جوار گنبد طلایی امام رضا علیه‌السلام در مشهد، قصد سفر به شهر پیغمبر و دیدار گنبد خضراء نبی را می‌کنی، تازه می‌فهمی غربت شیعه یعنی چه! چون کافی است چند قدمی از این گنبد سبز رنگ دور شوی تا در ناحیه شرقی حرم به قبرستانی برسی که فقط قبرستان نیست بلکه برای شیعه «حرم» است.

به گزارش همشهری آنلاین، این روزها که ده‌ها هزار نفر از ایرانی‌ها عازم سرزمین وحی می‌شوند همزمان با میلاد امام هشتم شیعیان امام رضا علیه‌السلام شده است. زائران ایرانی بیت‌الله الحرام که با حال و هوای رضوی به زیارت پیامبر رحمت و دخت گرامی‌اش می‌روند حتما یک فرقی با سایر زائران دارند، آن هم اینکه ایرانی‌‎ها غربت را بیشتر حس می‌کنند.

در میان جمعیت عظیم زائران و مجاوران کوی رضوی که دیروز و امروز در پایتخت معنوی ایران اسلامی میلاد امام مهربانی‌ها امام علی بن موسی الرضا علیه‌السلام را شادباش گفتند، حتما هستند کسانی که در آستانه اعزام به حج تمتع قرار دارند یا این سفر معنوی را حداقل یک بار درک کرده‌اند.

حرم رضوی در سالروز میلاد امام رضا علیه‌السلام همچون نگینی در دل مشهد مقدس می‌درخشد و صحن‌ها و گلدسته‌های حرم با ریسه‌های رنگی آذین شده است اما حجاج همین روزها به فرسنگ‌ها دورتر از این گنبد طلایی می‌روند و مهمان حرمی دیگر می‌شوند؛ اما حرمی که گنبد و بارگاهش سقف آسمان و تیغ آفتاب است. آنجا بقیع است.

وقتی از جوار گنبد طلایی امام رضا علیه‌السلام در مشهد، قصد سفر به شهر پیغمبر و دیدار گنبد خضراء نبی را می‌کنی، تازه می‌فهمی غربت شیعه یعنی چه! چون کافی است چند قدمی از این گنبد سبز رنگ دور شوی تا در ناحیه شرقی حرم به قبرستانی برسی که فقط قبرستان نیست بلکه برای شیعه «حرم» است.

وقتی از پله‌های حرم بالا می‌روی، صدای بی‌تابی کبوتران حرم را می‌شنوی. چند قدمی دیگر کافی است تا بال بال زدن کبوتران را هم ببینی، اما آدم‌ها اینجا چقدر متین‌اند. ناآرامی‌شان هم متین است. وقتی ناآرامند سرشان پائین است و فقط شانه‌هاشان بالا و پایین می‌رود.

زائران حرم به یک خط سنگ‌چین خیره شده‌اند. چهار تن در یک فضای سنگ‌چین به اندازه دو متر در دو متر خفته‌ند. آفتاب، سنگ قبرشان شده است. دیواری خراب‌شده و سنگ‌چین، دور تا دور این مرقدهای تابناک کشیده شده است. اگر بدانی این چهار تن کیستند، تازه می‌فهمی غربت شیعه در شهر پیغمبر یعنی چه!

این سنگ‌چین، باقی‌مانده از گنبدهایی است که پیش‌تر وجود داشته و حالا خرابش کرده‌اند. اگر حرم باشکوه امام هشتم شیعیان در مشهد را زیارت کرده باشی و با حرم چهار معصوم خفته در این خط سنگ‌چین مقایسه کنی، بغض گلویت را می‌گیرد. از همین رو است که می‌گویند "بقیع؛ بغض شیعه در گلوی تاریخ"

کبوتران حرم امام رضا علیه‌السلام، بال‌هایشان را به گنبد طلایی می‌مالند اما بال‌های کبوتران حرم ائمه مظلوم بقیع به خاک مالیده می‌شود. اینجا بقیع است. بقیع، حرم است.

 

کبوتران حرم امام رضا علیه السلام

کبوتران حرم امام رضا علیه‌السلام

«بقیع» مدفن 4 امام شیعه امام حسن مجتبی علیه‌السلام، امام سجاد علیه‌السلام، امام باقر علیه‌السلام و امام صادق علیه‌السلام است.

کبوتران حرم ائمه مظلوم بقیع

تران حرم ائمه مظلوم بقیع علیهم‌السلام

 

کد خبر 186024
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز