گروه بین‌الملل: محمد مرسی، رئیس‌جمهور اسلامگرای مصر در آستانه نخستین سفر خود به نیویورک و همزمان با گسترش تظاهرات ضد‌آمریکایی در کشورهای اسلامی دلایل نفرت مردم کشورهای مسلمان از آمریکا را برشمردو اعلام کرد :

مرسی

آمریکا درصورتی که بخواهد بر چند دهه خشم فروخورده مسلمانان غلبه کند باید به‌صورت بنیادین رویکرد خود را نسبت به جهان عرب تغییر دهد، احترام بیشتری به ارزش‌های مسلمانان بگذارد و به تشکیل کشور مستقل فلسطین کمک کند.مرسی که با سقوط رژیم مبارک، رئیس‌جمهور دیکتاتور اما متحد نزدیک و قابل اطمینان آمریکا به‌عنوان نخستین رئیس‌جمهور اسلامگرا و منتخب مردم مصر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت می‌کند در شب سفر خود به نیویورک در گفت‌وگویی ۹۰ دقیقه‌ای با روزنامه نیویورک تایمز این بار از موضع قدرت درباره رابطه با واشنگتن صحبت کرد. او در این گفت‌وگو تأکید کرد که اکنون بستگی به آمریکا دارد که روابط خود را با جهان عرب احیا کند و بخواهد اتحاد خود را با مصر حیاتی دوباره بخشد.

رئیس‌جمهور مصر گفت: دولت‌های سابق آمریکا با حمایت از رژیم‌های دیکتاتور در مقابل جریان‌های مخالف مردمی و پشتیبانی از اسرائیل در مقابل فلسطینی‌ها برای خود نفرت مردم منطقه را با هزینه کردن مالیات‌های شهروندان آمریکایی‌ خریده‌اند. وی با اشاره به اینکه آمریکا باید به تاریخ و فرهنگ جهان عرب احترام بگذارد، حتی اگر مغایر با ارزش‌های غربی باشند تأکید کرد که واشنگتن نباید انتظار داشته باشد که مصر با قوانین این کشور ادامه حیات دهد.

وی با اشاره به تحولات به‌وجود آمده در روابط دوطرف اعلام کرد که مصر با غرب دشمنی ندارد اما به اندازه مبارک هم از سیاست‌های غرب تبعیت نمی‌کند. رئیس‌جمهور ۶۱ ساله مصر که شاید بسیاری در خارج از این کشور او را پیش از رسیدن به مقام ریاست‌جمهوری نمی‌شناختند همچنین در بخشی از گفت‌وگوی خود با خبرنگاران نیویورک تایمز وقتی صحبت از بازپس‌گرفتن قدرت از نظامیان مصری شد حرف‌های مترجم را درباره «تصمیم» ژنرال‌ها برای خروج از صحنه سیاست تصحیح کرد و به زبان انگلیسی گفت: نه، آنها «تصمیم» به این کار نگرفتند؛ این اراده مردم مصر بود که از طریق رئیس‌جمهور منتخب صورت گرفت. وی تأکید کرد: رئیس‌جمهور مصر فرمانده نیروهای مسلح است. مصر اکنون یک کشور مدنی واقعی، دمکراتیک، آزاد، قانونی و مدرن است. مرسی گفت: ما براساس اراده و انتخاب مردم مصر عمل می‌کنیم نه چیز دیگر.

دفاع از حضور در اخوان المسلمین

درحالی‌که کشورهای غربی حضور محمد مرسی در جنبش اخوان‌المسلمین و فعالیت به‌عنوان یکی از رهبران این جنبش را نکته‌ای منفی در کارنامه وی قلمداد می‌کنند وی در گفت‌وگو با نیویورک تایمز از این جنبش دفاع کرد. مرسی گفت: من با اخوان‌المسلمین بزرگ شدم، اصول و ارزش‌های خود را در اخوان‌المسلمین فرا گرفتم، با اخوان‌المسلمین سیاست را آموختم و در مقطعی از رهبران آن بودم.وی گفت: من با انجام اقدام‌های درست برای کشورم استقلال خود را ثابت کرده‌ام. اگر من مورد خوبی از اخوان‌المسلمین ببینم آن را به‌کار می‌گیرم و اگر موردی بهتر در حزب وفد ببینم از آن استفاده خواهم کرد.

مسئولیت ویژه آمریکا در قبال کمپ‌دیوید

رئیس‌جمهور مصر در مصاحبه‌خود همچنین با توجه ویژه به مسئله فلسطین تأکید کرد که آمریکایی‌‌ها به‌خاطر امضای توافقنامه کمپ دیوید در سال 1978دارای یک مسئولیت ویژه در قبال فلسطینی‌ها هستند. وی اعلام کرد: تا زمانی که صلح و عدالت برای فلسطینی‌ها محقق نشود، این توافقنامه اجرا نشده است. براساس توافقنامه کمپ دیوید نظامیان رژیم صهیونیستی باید از کرانه باختری و غزه خارج شوند تا فلسطینی‌ها بتوانند کنترل کامل این مناطق را به‌دست گیرند. وی تأکید کرد که اگر آمریکا از مصر می‌خواهد که به توافقنامه‌اش با اسرائیل احترام بگذارد، واشنگتن هم باید به تعهدات خود در توافقنامه کمپ دیوید نسبت به فلسطین عمل کند.

کد خبر 185531
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز