مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: تصویر تیر‌اندازی به یک هواپیما تاکنون بارها و بارها در فیلم‌های مختلف بازسازی شده‌اند، اما بسیاری تنها در فیلم‌ها و تکنیک‌های سینمایی چنین صحنه‌هایی را دیده‌اند، برخورد یک گلوله با بدنه هواپیما در واقعیت چه عواقبی در پی خواهد داشت؟

شلیک کردن

آیا برخورد یک گلوله با بدنه هواپیما درحال پرواز منجر به انفجار آن خواهد شد و یا به محض عبور گلوله از بدنه هواپیما فشار آن به شدت افت خواهد کرد؟

در حقیقت اگر فردی به سمت یک هواپیما شلیک کند، چهار رویداد ممکن است رخ دهد:

گلوله از بدنه آلومینیومی هواپیما رد شده و حفره‌ای کوچک بر روی آن به جا بگذارد: درصورتی که گلوله بدنه هواپیما را سوراخ کند، هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد، زیرا کابین هواپیما از فشار تنظیم شده‌ای برخوردار است و این حفره کوچک قادر نخواهد بود تغییر قابل توجهی در آن به وجود آورد. اما سیستم تنظیم فشار باید این حفره را جبران کند. یک یا چند حفره کوچک بر روی بدنه هواپیما تاثیر چندانی بر روی حرکت و ایمنی آن نخواهد داشت.

گلوله با پنجره برخورد کرده و شیشه‌ پنجره را خرد کند: در این صورت مشکل بزرگی به وجود خواهد آمد. زمانی که پنجره از بین برود، تنظیم فشار درون هواپیما در عرض چند ثانیه از بین خواهد رفت و از آنجایی که تمامی هوای درون کابین هواپیما به سمت پنجره شکسته هجوم می‌برد، وسایل و تکه‌های ابزار بسیاری به سوی پنجره در هوا معلق خواهند شد. درصورتی که فردی در نزدیکی این پنجره نشسته باشد، دچار دردسر بزرگی شده و احتمال اینکه به بیرون از هواپیما کشیده شود بسیار بالا است، این می‌تواند دلیل خوبی باشد تا همیشه کمربند ایمنی مسافران بسته باقی بماند.

در این زمان از بین رفتن تنظیم فشار درون کابین برای تمامی سرنشینان هواپیما مشکل بسیار بزرگی ایجاد خواهد کرد. یک هواپیمای تجاری را تصور کنید که در ارتفاع 9 هزار و 144 متری، کمی بالاتر از قله اورست در پرواز است، در این ارتفاع تراکم هوا بسیار کم است به اندازه‌ای که انسان بدون در اختیار داشتن تجهیزات تنفسی، در کمتر از یک دقیقه می‌تواند دچار خفگی شود. از این رو ماسک‌های اکسیژن در این شرایط از سقف هواپیما پایین خواهند افتاد، در این شرایط سرنشینان باید به سرعت ماسک را به صورت بزنند.

گلوله با سیم‌کشی مخفی کف هواپیما برخورد کند: اگر گلوله به سیم‌کشی کف کابین یا یکی از تجهیزات اتاق خلبان برخورد کند می‌تواند مشکلاتی را به وجود آورد که جزئی یا بسیار جدی خواهند بود. آسیب وارد شده به این بستگی دارد که گلوله به چه برخورد کرده و این ابزار چه اندازه اهمیت دارد.

با مخزن سوخت هواپیما برخورد کند: در نهایت مشکل مخزن سوخت باقی می‌ماند. هواپیماهای تجاری بخش زیادی از سوخت خود را در بالهایشان ذخیره می‌کنند، اما در بدنه بسیاری از هواپیماها نیز مخازنی برای سوخت وجود دارد. برای مثال یک بوئینگ 747 هزاران گالن سوخت را در بدنه خود ذخیره می‌کند. درصورتی که گلوله‌ای با یکی از این مخازن برخورد کند، حداقل مشکلی که به بار خواهد آورد نشت سوخت از مخزن است که می‌تواند در نهایت منجر به انفجار هواپیما شود.

کد خبر 185493
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز