همشهری آنلاین: لامپ‌های فلورسنت یا کم مصرف به دلیل دارا بودن جیوه، آثار سویی بر روی مغز کودکان دارند. با راه‌اندازی خط امحای انواع لامپ کم مصرف روزانه 2.2 تن از پسماندهای الکترونیکی و الکتریکی امحاء خواهد شد.

دستگاه امحای لامپ‌های کم مصرف از رده خارج

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان از طراحی و ساخت دستگاه امحا لامپ‌های فلورسنت با علامت تجاری لامپا خبر داد.

دکتر محمود شیخ زین‌الدین با اشاره به ضرورت نهادینه‌سازی و پرداختن به مدیریت پسماند در کشور افزود: "طراحی و ساخت دستگاه امحا انواع لامپ‌های فلورسنت (مهتابی و کم مصرف) در دستور کار پژوهشگران در شهرک علمی اصفهان قرار گرفته است.

دراین راستا با جمع‌آوری پسماندهای الکتریکی و الکترونیکی از سال 1390 با امضای قراردادی با سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری اصفهان، امحاء این پسماندها از سال 1391 آغاز شد."

وی با بیان این که لامپ‌های فلورسنت که در کشور به نام لامپ‌های کم مصرف شهرت دارند، دارای فلز جیوه هستند، ادامه داد: "سالانه در کشور بیش از 19 میلیون شعله از انواع لامپ‌های فلورسنت استفاده می‌شود که به دلیل عدم وجود سیستم دفع و بازیافت خطری بسیار جدی برای سلامتی افراد و محیط زیست ایجاد خواهد کرد و به دلیل سمی بودن جیوه لامپ‌های از رده خارج شده فلورسنت، آثار سویی بر روی مغز جنین، کودکان و خردسالان دارد."

وی امحاء یک هزار و 500 لامپ فلورسنت در روز، حذف گاز خطرناک جیوه به صورت کاملا مطمئن و طراحی مفهومی و ترویج فرهنگ بازیافت این گونه لامپ‌ها را از مهم‌ترین مزایای دستگاه امحاء انواع لامپ‌های فلورسنت دانست.

از جمله برنامه‌های توسعه‌ای این طرح می‌توان به مواردی چون طراحی و اجرای سیستم جمع‌آوری این پسماندها از سطح شهر اصفهان، راه‌اندازی خط امحاء انواع لامپ‌های فلورسنت و گسترش این طرح به دیگر شهرهای کشور اشاره کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

کد خبر 185370
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز