همشهری آنلاین: اپل در آخرین نمونه تلفن همراهش، آیفون 5، استفاده از نقشه گوگل را کنار گذاشت و اپلیکیشن نقشه خاص خود را عرضه کرد؛ و این اپلیکیشن از همان ابتدا با مشکلاتی روبرو شد.

apple

اما افرادی که رقابت این دو شرکت را دنبال می‌کنند، از بروز مشکلات برای این اپلیکیشن جدید اپل که می‌خواهد جایگزین سرویس نقشه گوگل شود و گوگل سال‌ها ست در حال توسعه آن است، متعجب نشدند.

اما این دو شرکت دو الگوی تجاری کاملا متفاوت را دنبال می‌کنند، و علیرغم این دو الگوی متفاوت، و نه به علت آن، با یکدیگر رقابت دارند.

راهبرد اپل نسبتا سرراست است: اپل اساسا می‌خواهد مصرف کنندگانش عاشق هر جنبه از سخت افزار و نرم‌افزار اپل شوند، و از مردم می‌خواهد کامپیوترهای اپل، تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و پخش‌کننده‌های موسیقی را محور زندگی روزمره خود قرار دهند. اپل در پیگیری این هدف، فوق‌العاده خوب عمل کرده است، سخت‌افزارهایش به طور مداوم سبک‌تر، باریک‎تر و جذاب‌تر از فراورده‌های شرکت رقیب شده است و سیستم‌های عاملش نیز به خصوص در مقایسه با وسائل بر اساس ویندوز، به طور شگفت‌‌آوری بدون مشکل و راحت کار می‌کنند.

گوگل موجودی به کلی متفاوت است. هدف گوگل این نیست که وقتش را برای سخت‌افزار یا حتی نرم‌افزار به خودی خود تلف کند، در عوض گوگل به طور خستگی‌ناپذیری بر بهبود اینترنت چه از لحاظ کارکرد و چه از لحاظ دسترسی متمرکز است.

مدل درآمدی گوگل ساده است: هر چه بیشتر بر روی سایت‌های آن و سایت‌های همکارش کلیک شود، پول بیشتری از آگهی‌‌ها نصیب گوگل شود. بهترین راه برای تضمین کلیلک بیشتر بر روی سایت‌‌های گوگل این است که افراد بیشتری به سرویس اینترنت پرسرعت که محتواها را با سرعت و کارآیی بیشتر در اختیارشان می‌گذارد، دسترسی پیدا کنند.

برای همین است که گوگل آندروئید را به عنوان یک سیستم عامل منبع‌باز ترویج می‌کند: گوگل می‌خواهد دسترسی به وب موبایل بیشتر شود تا مصرف‌کنندگان فرصت بیشتری را برای کیلک کردن بر روی سایت‌های گوگل، و میلیون‌ها سایت دیگری که آگهی‌های گوگل را دارا هستند، حتی در هنگامی که پشت میزشان نشسته‌آند، پیدا کنند.

به همین علت گوگل تصمیم گرفت "گوگل فایبر" را به عنوان راهی برای تشویق کردن ISPهای متصدی برای ساختن شبکه‌های سریع‌تر عرضه کند که در نهایت به استفاده بیشتر از محصولات گوگل منتهی خواهد شد. همین قضیه درباره کروم نیز صادق است: گوگل دریافت که اگر یک پیماینده وب با کارکرد بالا در دسترس باشد، افراد بیشتری از سایت‌هایش استفاده خواهند کرد.

ما باید همه این موارد را هنگامی که می‌خواهیم محصولات اپل و گوگل را مقایسه کنیم، به یاد داشته باشیم، زیرا با احتمال زیاد این دو شرکت در آینده قابل پیش‌بینی به رقابت‌شان ادامه خواهند داد.

در طرف گوگل، آندروئید ممکن است هیچگاه به زیبایی یا کارآیی iOS اپل نرسد و همیشه در عرضه وسائلی که با همان زیبایی و ظرافت در کلاس جهانی که سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای اپل دارند، دچار مشکل باشد. در طرف اپل، این شرکت احتمالا همیشه هنگامی که اپلیکیشن‌های بر اساس وب، مانند سافاری و نقشه iOS مطرح هستند، کاملا در پشت سر کروم و نقشه‌های گوگل قرار خواهد گرفت، و مشکل است زمانی را تصور کرد که اپل در حال ساختن شبکه‌های فیبری پرسرعت در بخش‌های میانی آمریکا باشد.

نتیجه‌گیری کلی این است که سرزنش کردن گوگل چرا بیشتر مانند اپل نمی‌شود و برعکس، عمدتا بیهوده است. این دو شرکت کاملا با یکدیگر متفاوت هستند و و هر دو ابداعاتی عالی را عرضه می‌کنند. بگذارید هر کدامشان خودشان باشند و از ثمرات تلاش‌‌های‌شان بهره ببرید.

BGR News

کد خبر 185303

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز