گروه اقتصادی: چند ساعت پس از کارت زرد ارزی مجلس به وزیر اقتصاد، شمس‌الدین حسینی این فرصت را پیدا کرد تا در یک برنامه تلویزیونی یکطرفه از سیاست‌ها و برنامه‌های دولت دفاع کند و قول دهد که بازار ارز آرام گیرد و روسفید بیرون آید و خبر دهد که بانک مرکزی نرخ آزاد ارز را به صورت روزانه اعلام کند.

ارز

اظهارات شمس‌الدین حسینی مهر تأییدی بود بر پذیرش ضمنی قیمت ارز در بازار آزاد چرا که سال گذشته به واسطه شکاف در قیمت ارز بانکی و آزاد وزیر اقتصاد با استناد به نرخ مرجع ارز، تلاش کرد تا نوسان نرخ ارز در بازار آزاد را نادیده بگیرد. سیاست رسمی دولت در آن موقع پوشش نیازهای واقعی ارز با دلار 1226تومان و بی‌توجهی به نرخ ارز در بازار آزاد بود.

فروردین‌ماه امسال هم وزیر اقتصاد این فرصت را پیدا کرد تا در یک برنامه تلویزیونی به جای پاسخ به انتقادها از برنامه‌های دولت دفاع کند و سیاست ارزی دولت در سال 91را «حفظ نرخ ارز دولتی و تعدیل تدریجی قیمت ارز در بازار غیررسمی» اعلام کند.حسینی گفته بود: در سال 1391یقینا سیاست مدیریت ارزی را با شیوه‌ای متفاوت دنبال خواهیم کرد و سعی می‌کنیم عدد 1226تومان را در بخش ارز حفظ کرده و حتی نرخی را که در بازار غیررسمی شکل گرفته، تعدیل کنیم. اظهارنظر روز چهارشنبه سخنگوی اقتصادی دولت دست‌کم تأخیر در راه‌اندازی بورس ارز و موافقت دولت و مجلس برای پایان دادن به التهاب در بازار با استفاده از سازوکارهای نظام بانکی را تأیید کرد. وزیر اقتصاد از ماموریت جدید بانک مرکزی برای راه‌اندازی بازار بانکی ارز با نرخ دو درصد پایین‌تر از بازار خبر داد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی به روش‌های تعیین قیمت پایه ارز اشاره کرد و افزود: ساده‌ترین روش برای این منظور این است که آخرین قیمت بازار غیررسمی را بگیریم و برای روز بعد استفاده کنیم . روش دیگر متوسط‌گیری است و روش سوم کارهایی است که در بورس انجام می‌شود و قیدی گذاشتیم که باید دو درصد زیر قیمت بازار باشد. حسینی با بیان اینکه این سازوکار جلوی نوسانات شدید را می‌گیرد، گفت:

در شرایط تحریم متغیرهای غیراقتصادی مهم هستند و آن بخش که با معیشت مردم سروکار دارد را با لنگر ارز مرجع کنترل می‌کنیم، اما زمانی که سفته بازی زیاد باشد نوسان زیاد می‌شود و در این زمان عرضه را افزایش می‌دهیم و تقویت می‌کنیم. حسینی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دو سیما با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرایط دشوار راه خود را پیدا می‌کند، گفت: صادرات میعانات گازی و پتروشیمی چون مستقیم مورد تحریم قرار گرفته بود، در‌ماه اول تا 40درصد کاهش نشان می‌داد امارفته رفته این کاهش کم شد و صادرات دیگر بخش‌های خصوصی که غیرنفتی بودند، در پنج ‌ماه اول به 16میلیارد دلار رسید که حدود 23درصد رشد داشت.وی با بیان اینکه از نظر قانون مسئولیت تنظیم بازار ارز کشور و تعیین نرخ آن با بانک مرکزی است، گفت: این بانک به‌عنوان نهاد تخصصی این کار را در دوره های مختلف به انجام رسانده است.

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره ضمنی به اختلاف نظر کارشناسی بر سر راه‌اندازی بورس ارز تأکید کرد: در این‌باره دغدغه‌هایی مطرح شد که تشکیل آن به زمان دیگری موکول شود. او افزود: دغدغه این بود که باید بازار شفاف و کارآمدی را راه‌اندازی کنیم و در این راستا، جمع بندی این شد که ما از ظرفیت سیستم بانکی استفاده کنیم و با توجه به آموزه‌های اقتصادی و تجربیات بازار بانکی ارز را راه‌اندازی کنیم.وی با تأکید بر اینکه در این طرح جایی برای سفته بازی نیست، گفت: بانک مرکزی به‌صورت روزانه در شروع معاملات نرخ ارز را اعلام می‌کند و باید دو درصد زیر قیمت بازار باشد و این طرح به‌دنبال دیکته نرخ سوم نیست بلکه به‌دنبال ایجاد بازار رسمی و شفاف است و یکی از اهداف این طرح جلوگیری از نوسانات است.

تأیید کاهش عرضه ارز

او با بیان اینکه بازار ارز از داخل و خارج کشور متاثر است،گفت: بانک مرکزی عرضه ارز را متوقف نکرده بلکه آن را کم کرده است. حسینی درباره علت کم کردن عرضه ارز از سوی بانک مرکزی اظهارداشت: در ماه‌های چهارم و پنجم امسال با کاهش فروش نفت مواجه شدیم و در شهریور با افزایش قیمت نفت و گذشتن آن از 115دلار این کاهش برطرف شد.

آخرین تغییرات جدید ارزی برای واردات

معاون کل سازمان توسعه تجارت با رد خبری مبنی بر توقف ارز برای اولویت دوم، از تغییر برخی اولویت‌ها خبر داد و گفت: اولویت‌های کالایی سه تا پنج ارز به نرخ دودرصد کمتر از قیمت بازار و اولویت شش تا 10، ارز آزاد دریافت می‌کنند. کیومرث کرمانشاهی از توقف عرضه ارز برای اولویت دوم کالاهای وارداتی ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: برخی از کالاهایی که شامل مواداولیه تولید، کالاهای سرمایه‌ای، ماشین‌آلات و قطعات یدکی می‌شوند از اولویت‌های بالای پنج به اولویت‌های سه تا پنج منتقل شده‌اند.

کد خبر 185295
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز