چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۶:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: میلیون‌ها نفر از دیدن فیلم انیمیشن درجستجوی نمو در سال 2003 لذت بردند و هنوز می‌توانند داستان زندگی دلقک ماهی فیلم که برای یافتن پسرش، نمو، به استرالیا سفر کرد را به یاد بیاورند.

دلقک ماهی

اما قطعا بسیاری از انسانها از زندگی حقیقی "نمو‌"ها و دیگر انواع ماهی‌های کوچک که زندگی آنها وابسته با سیستم مرجانی سالم است، در سرتاسر جهان خبری نداشته و نمی‌دانند این ماهی‌های کوچک به واسطه تغییرات آب و هوایی دچار مشکلات فراوانی شده‌اند.

مرکز تنوع گونه‌های زیستی روز دوشنبه درخواستی را به همراه مرکز خدمات شیلات ملی به امضا رساند تا بر اساس آن دلقک‌ماهی های نارنجی، یه به گفته کودکان، نمو را به همراه هفت گونه مرجانی دیگری از ماهی‌ها را بر اساس قانون گونه‌های درحال انقراض، تحت حفاظت قرار دهند.

به گفته شایا ولف،‌ مدیر مرکز علوم آب‌و هوایی درصورتی که ترمز گرمایش جهانی و اسیدی شدن دریاها هرچه زودتر کشیده نشود، خطر منقرض شدن دلقک‌ماهی‌ها افزایش پیدا خواهد کرد. درست مانند مشکلاتی که شخصیت‌های دلقک ماهی در فیلم نمو داشتند، دلقک‌ماهی ها در زندگی حقیقی خود نیز با مشکلاتی مانند از بین رفتن صخره‌های مرجانی تحت تاثیر اسیدی شدن آب دریاها دست و پنجه نرم می‌کنند.

دلقک ماهی

گرم شدن آب دریاها و اسیدی شدن آنها به واسطه جذب دی‌اکسید کربن توسط آب دریا و مسموم شدن آب تهدیدی جدی برای نابودی صخره‌های مرجانی،‌زیستگاه دلقک‌ماهی‌ها و دیگر انواع ماهی‌های کوچک به شمار می‌رود. به گفته ولف،‌صخره‌های مرجانی مانند جنگل‌های باران‌زا بر روی زمین هستند که آلودگی کربنی درحال نابود کردن و مسطح کردن آنها‌است.

از دیگر تهدید‌هایی که نمو در معرض آن قرار دارد، شکار شدن برای آکواریوم‌ها است، زیرا این ماهی به همراه انواع دیگری از ماهی‌های کوچک موجودات آبی بسیار محبوبی به شمار می روند و بسیاری از کشور‌ها به ویژه آمریکا وارد‌کنندگان اصلی این جانداران به شمار می‌روند.

کد خبر 185091
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز