همشهری آنلاین: نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تصویب پیشنهاد ایران برای در دستور کار قرار گرفتن موضوع "اصلاح ساختار سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری در آژانس" در پنجاه و ششمین کنفرانس عمومی سالانه آژانس در وین خبر داد.

علی‌اصغر سلطانیه در گفت‌و‌‌گو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اعلام این خبر گفت: این پیشنهاد با اجماع اعضای کمیته عمومی کنفرانس سالانه تصویب و در دستور کار کنفرانس برای بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به اهمیت اصلاح ساختار سیاست‌گذاری آژانس تصریح کرد: با توجه به نارسایی‌های جدی در سیستم تصمیم‌‌گیری و سیاست‌گذاری، ساختار و محدودیت اعضای شورای حکام و لزوم ارجاع موضوع‌های بسیار محکم و کلیدی مرتبط با منافع و امنیت ملی کشورهای عضو در آژانس، اصلاح ساختار سیاست‌گذاری این نهاد تخصصی بین‌المللی ضروری است.

سلطانیه ادامه داد: در سال‌های گذشته نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در وین در رایزنی‌های فشرده با کشورهای عضو آژانس لزوم بررسی جامع موضوع اصلا ح ساختار سیاست‌گذاری و رفع نارسایی‌ها و مشکلات جدی در این مسیر در آژانس را دنبال کرده است. بر اساس آیین نامه کنفرانس عمومی پیش از آغاز به کار کنفرانس در نامه‌ای رسمی به مدیرکل آژانس خواستار درج بندی در دستور کار کنفرانس مبنی بر " اصلاح ساختار سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری در آژانس" شدم و خوشبختانه این بند در روز نخست کنفرانس در کمیته‌ عمومی با اجماع به تصویب رسید و به این ترتیب موضوع در دستور کار کنفرانس قرار گرفت.

اصلاح ماده شش اساسنامه آژانس نزدیک 20 سال است که به تاخیر افتاده است. 20 سال قبل قرار بود جهت افزایش تعداد کرسی‌های شورای حکام ماده شش اساسنامه اصلاح شود اما به دلیل احراز نشدن صلاحیت دو سوم کشورها این مساله محقق نشد و کماکان تعداد کشورهای عضو شورای حکام محدود به 35 عضو است.

نماینده دائم ایران در آژانس هم‌چنین به دیدار روز دوشنبه فریدون عباسی با یوکیا آمانو در حاشیه پنجاه و ششمین کنفرانس عمومی سالانه آژانس اشاره کرد و گفت: روز سه شنبه نیز رییس سازمان انرژی اتمی در دیدارهایی جداگانه با برخی از نمایندگان هیات‌های شرکت کننده در کنفرانس دیدار می‌کند.

کد خبر 184994
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز