گروه ادب و هنر: همزمان با اعلام اسامی فیلم‌هایی که حوزه هنری از اکران آنها سرباز‌زده‌، صاحبان این فیلم‌ها با صدور بیانیه مشترکی نسبت به این موضوع اعتراض کرده‌اند؛ بیانیه‌ای که با استقبال سخنگوی شورای صنفی مواجه شد.

فیلم - حوزه هنری

این در حالی است که حبیب ایل‌بیگی، مدیر روابط عمومی حوزه هنری در واکنش به بیانیه مشترک سینماگران به همشهری گفت: با تهیه‌کنندگان شش فیلم که اصرار به اکران آثارشان در سینماهای حوزه هنری را داشتند گفت‌وگو کرده‌‌‌ایم و نظرات حوزه به آنها اعلام شده است. وی افزود: فهرست فیلم‌های مسئله‌دار به صورت محرمانه به ارشاد داده‌شده و از اعلام عمومی اسامی این آثار پرهیز کردیم. البته با برخی از تهیه‌کنندگان گفت‌وگو کردیم ولی بخشی از ممیزی جدید نشد. طبیعی است که در مورد ایرادهایی که حوزه به واسطه آنها از اکران فیلم‌ها سرباززده صحبت‌هایی صورت گرفته و مصادیقی عنوان‌شده، که این نامش هر چه باشد ممیزی نیست. حوزه هنری طی نامه‌ای به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده است: فیلم‌های «برف‌روی کاج‌ها»، «من همسرش هستم»، «پل چوبی» ، «بی‌خود و بی‌جهت» ، «پذیرایی ساده» و «من مادر هستم» را در سینماهای حوزه هنری اکران نمی‌کند.

همچنین سازندگان شش فیلم سینمایی که برای اکران در سینماهای حوزه هنری دچار مشکل هستند بیانیه‌ای مشترک دادند. در بخش هایی از این بیانیه‌ آمده است: «در شرایطی که سینمای ایران بیش از پیش به سمت دولتی‌شدن پیش می‌رود،‌ تعدادی فیلم‌های مستقل وجود دارد که در بخش خصوصی و با بودجه شخصی ساخته شده‌اند. این فیلم‌ها با تمام سوءتفاهم‌هایی که بر آنها اتفاق افتاد‌، سرانجام توانستند از مجاری سخت مجوزهای ارشاد بگذرند و آماده نمایش عمومی شوند.»این سینماگران نوشته‌اند که «آنها در بهترین شرایط خواستار ممیزی مجدد و مکرر این فیلم‌ها برای نمایش در سینماهای حوزه هستند و متأسفانه هیچ فرد و گروهی نیز پاسخگوی این مدیریت چندگانه فرهنگی نیست. هشدار می‌دهیم این حرکات افراطی که فردا گریبانگیر دیگر همکارانمان هم خواهد شد منجر به حذف بخش خصوصی و مرگ سینمای اجتماعی ایران می‌شود.» این بیانیه به امضای سازندگان فیلم‌های سینمایی: برف روی کاج‌ها (پیمان معادی/ سیدجمال ساداتیان)، بی‌خود وبی‌جهت (عبدالرضا کاهانی)، پذیرایی ساده(مانی حقیقی)، پل چوبی(مهدی کرم پور/ علی سرتیپی)، من مادر هستم (فریدون جیرانی/ غلامرضا موسوی)، من همسرش هستم(مصطفی شایسته/ مرتضی شایسته) رسیده است.

تفاهمنامه ارشاد و حوزه هنری برای اکران منتشر شود

سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره اکران نشدن برخی فیلم‌ها توسط حوزه هنری و بیانیه صاحبان این آثار گفت: در حال حاضر جمعی از اعضای‌ ما اعلام کرده‌اند که با این روند حقوقشان دچار نقصان می‌شود و ما به‌عنوان یک صنف وظیفه داریم از آنها دفاع کنیم. حبیب کاوش در گفت‌وگویی با ایسنا در پاسخ به این مطلب که وزیر ارشاد گفته‌ است که اعلام اسامی فیلم‌هایی که حوزه هنری نمی‌خواهد اکران کند یکی از موارد تفاهم بین وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی است، اظهار کرد: ما از تفاهمنامه اطلاعی نداریم. از نظر ما اگر سینما دچار چالش شود ما مقاومت می‌کنیم. در حال حاضر اعضایمان اعلام کرده‌اند که با این روند حقوقشان دچار نقصان می‌شود و ما به‌عنوان یک صنف وظیفه داریم از آنها دفاع کنیم چرا که یک صنف باید از حقوق اعضایش دفاع کند. وی در عین حال درباره تفاهمنامه میان وزیر ارشاد و رئیس سازمان تبلیغات تأکید کرد: امیدواریم که متن تفاهمنامه منتشر شود تا همه از مفاد آن اطلاع پیدا کنند.

کد خبر 184928

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز