مشهد- فرزانه فتح آبادی: شهر مشهد با وجود بارگاه منور حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) سالانه بیش از 25میلیون زائر را به‌خود جذب می‌کند.

شهربازی

در گذشته نه چندان دور از این ظرفیت بالقوه مشهد در جذب توریست کمترین استفاده صورت می‌گرفت، اما در چند سال اخیر نگاه مسئولان با مقدار کمی تغییر به سمتی پیش رفته تا هر زائری که وارد شهر می‎شود علاوه بر زیارت به سیاحت هم بپردازد.

ازجمله اقدامات در راستای سیاحت مسافران، ساخت پارک‎های بزرگ و با امکانات است؛ پارک‏‎هایی که هر یک به تنهایی می‎توانند زمینه اشتغال برای بیش از 100نفر را ایجاد کنند. همچنین برای شهروندان مشهدی که کل ایام هفته را با شلوغی، ترافیک، هوای آلوده، سروصدا و محیط یکنواخت اداره و کار سپری می‎کنند، پارک‎ها محیط مناسبی برای ایجاد روحیه شاد و تفریح مناسب برای خانواده‎ها هستند. آنچه در این بین از اهمیت بیشتری برخوردار است به‌خصوص در پارک‌ها و در وسایل مستقر در شهربازی، استاندارد بودن این وسایل است تا مبادا باعث بروز سانحه دلخراش شود. اما مردم شاید نمی‎دانند که بیشتر شهربازی‎های سطح شهر مشهد هنوز مجوز استاندارد خود را از اداره استاندارد، شهرداری، آتش‌نشانی و... دریافت نکرده‌اند و متأسفانه برخی منتظر‌ند بعد از وقوع حادثه به فکر حل مشکل باشند. مسئولانی که امروز پاسخگو نیستند که چرا شهربازی‎های بدون مجوز فعالیت می‎کنند به آینده اندیشیده‎اند؟ درآمد و پول مهم‌تر است یا جان انسان‎ها؟ به هر دلیلی که صاحبان شهربازی‎ها در مشهد مجوز استاندارد نمی‎گیرند؛ این مسئولان هستند که باید در این زمینه پاسخگو باشند.

تنها یک شهربازی استاندارد در مشهد

محمود پورحسین، سرپرست سازمان نظارت و پیشگیری آتش‌نشانی مشهد درباره استانداردشهربازی ‌ها اظهار کرد: علاوه بر پارک ملت، مسئولان کوهستان پارک بعد از ارسال نامه، برای گرفتن مجوز استاندارد اقدام کرده‎اند. متأسفانه پارک‎های وحدت و سپاد هنوز به نامه سازمان جوابی نداده‌اند. وی جلوگیری از کار شهربازی‎های بدون مجوز را تنها وظیفه سازمان نظارت ندانست و بیان کرد: علاوه بر سازمان نظارت و پیشگیری آتش‌نشانی، اداره استاندارد، شهرداری‏ها، مدیریت اماکن نیروی انتظامی و اداره ارشاد اسلامی در نظارت بر کار شهربازی‎ها در زمینه استاندارد مسئول هستند که طبق اطلاعات موجود در این زمینه هیچ کاری انجام نداده‎اند.

سرپرست سازمان نظارت و پیشگیری آتش‌نشانی خراسان رضوی با اعلام اینکه در سال‎های اخیر به دلایل نقص فنی اتفاقاتی در دو پارک اصلی مشهد رخ داده است، ادامه داد: شاید عدم‌اهمیت به ایمنی شهروندان از سوی صاحبان وسایل شهربازی و زمان و هزینه‏ بالایی که گرفتن استاندارد برای آنان دربردارد باعث شده که برای گرفتن مجوز استاندارد ایمنی اقدام نکنند.

امن‎ترین شهربازی ایران!

حسین صبور مدیر، روابط عمومی پارک ملت از استاندارد بودن شهربازی پارک ملت خبر داد و گفت: شهر بازی پارک ملت مشهد نخستین شهربازی‌ای است که موفق شده استاندارد تعیین شده از سوی اداره استاندارد در ایران را دریافت کند. وی حفاظت از جان شهروندانی که به شهربازی می‌آیند را وظیفه مسئولان پارک دانست و افزود: با پیگیری‌ها و تلاش‌هایی که از سوی مسئولان این مجموعه انجام شده و با همکاری مسئولان اداره استاندارد توانستیم برای تمامی وسایلی که در شهربازی فعال هستند مجوز مربوطه را دریافت کنیم و به‌عنوان نخستین شهربازی استاندارد شناخته شویم. وی اعتبار این استاندارد را یکساله اعلام کرد و گفت: یک‌ماه قبل از به پایان رسیدن مهلت اعتبار استاندارد به اداره استاندارد گزارش می‌دهیم تا برای بازدید و تأیید مجدد اقدام کنند و از سلامت و ایمنی دستگاه‌ها مطمئن شوند که این امر موجب می‌شود تا خانواده‌ها و جوانان با اطمینان خاطر بیشتر در این مکان حضور پیدا کنند.

شهربازی‎های بدون مجوز استاندارد همچنان فعال‏ هستند

اگر شهربازی‎های بدون استاندارد برای تهیه استاندارد اقدام نکنند به مردم اطلاع داده می‎شود. غلامحسین حاجی زاد،ه معاونت آموزش و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی مشهد با اعلام اینکه بعد از نامه سازمان به کوهستان پارک، مسئولان آن اقدام کرده‎اند گفت:برخی پارک‎ها پس از نامه سازمان هیچ اقدامی برای گرفتن تأییدیه استاندارد انجام نداده‏اند و ما هم از طریق رسانه‎ها این مشکل را به اطلاع مردم خواهیم رساند که در انتخاب مکان برای تفریح خانواده خود تصمیم درستی بگیرند تا شاهد اتفاقات دلخراش برای شهروندان نباشیم. وی با اشاره به اینکه شهربازی‎هایی که بدون تأییدیه سازمان آتش‌نشانی کار می‎کنند، غیرقانونی فعالیت می‎کنند، ادامه داد: اگر این پارک‌ها هم تأییدیه دارند معلوم نیست از چه نهادی آن را گرفته‏اند. معاونت آموزش و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی مشهد با مهم خواندن بحث استاندارد وسایل یک شهربازی، خاطرنشان کرد: فاکتورهایی مثل شرایط محیطی، خطاهای انسانی و اینکه وسایل از آهن و پیچ ساخته شده‎اند احتمال وقوع یک حادثه را افزایش می‎دهند. همچنین شهربازی‌ها پتانسیل خطر را دارند که با یک نظارت خوب و رعایت استانداردها می‎توان از وقوع حوادث تلخ در شهربازی‎ها جلوگیری کرد.

کد خبر 184662

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز