یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۴
۰ نفر

زهرا رفیعی: گروه دانش و سلامت: 17هزار و 500خانه در زلزله اخیر ویران شده است و ساکنان این خانه‌ها اگر کشته نشده باشند چشم به آسمان دارند تا ببینند کی شروع به باریدن می‌کند.

زلزله

پاییز این سرزمین سرمای زمستان را یادآوری می‌کند و زلزله‌زده‌ها زیر چادر‌های نازکشان در انتظار تحقق وعده‌های مسئولان هستند. ظاهرا خانه‌ها به سرمای امسال نمی‌رسد چرا که دیروز رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر کشور گفت: چادرهای مخصوص و مقاوم به سرمای زیر 20درجه تهیه شده که درصورت آماده نشدن مساکن زلزله‌زده‌ها بین آنها توزیع خواهد شد.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر آذربایجان‌شرقی البته ابراز امیدواری کرده تا کار اسکان دائم زلزله‌زدگان تا پیش از شروع فصل سرما تمام شود.محمود مظفر گفت: جمعیت هلال‌احمر برای افزایش امکانات گرمایشی زلزله‌زدگان- اگر سیستم برقی منطقه اجازه دهد - هیترهای برقی بین آنها توزیع خواهد کرد.

به‌دلیل توزیع هیتر (بخاری برقی) برای گرم کردن چادرها بهتر است اداره برق مربوطه در زمینه سیم‌کشی بهتر و مقاوم برای آسیب‌دیدگان اقدام کند؛ زیرا سیم‌کشی کنونی که به چادرها شده است باید در زمینه پیشگیری از هرگونه خطر احتمالی تضمین داشته باشد.این در حالی است که با پایان روز بیشتر روستاهای زلزله‌زده در تاریکی فرو می‌روند و فقط شعله‌های چند اجاق آتش در کنار چادرها برپاست.

از خانه تا کیسه‌خواب

دو هفته بعد از زلزله رئیس‌جمهور به مناطق زلزله‌زده رفت و به آنها وعده ساخت خانه‌های نو و ایمن داد و گفت: باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و هماهنگی ایجاد شود که بتوانیم تا قبل از اینکه فصل سرما بر منطقه غلبه کند، مردم در خانه‌ها و زیرسقف مناسب اسکان داده شده باشند.چند روز دیگر یک‌ماه از زلزله می‌گذرد و سازمان‌های مسئول خبر از در دستور کار بودن تقسیم و توزیع والور، پتو و لباس گرم نظیر دستکش و کاپشن و چادر های مقاوم در برابر سرما می‌دهند.

محمود مظفر گفت: درصورت نیاز، جمعیت هلال احمر اقدام به توزیع کیسه خواب برای افراد آسیب دیده خواهد کرد. چادرهای مخصوص مقاوم به سرمای زیر 20درجه تهیه شده که درصورت آماده نشدن خانه‌های زلزله‌زده‌ها بین آنها توزیع خواهد شد.ظاهرا قرار است این کار به‌صورت آزمایشی انجام شود و تعداد 30تا 40چادر ضد‌سرما یا به قول رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر آذربایجان‌شرقی، چادر اقلیمی به مناطق زلزله‌زده ارسال شود تا درصورت مفید بودن درصورتی که اسکان دائم آسیب‌دیدگان به تأخیر افتاد از این چادرها استفاده شود.

پیش‌بینی چنین فرضی حکایت از تردید جدی در تحقق وعده‌های دهان‌پر‌کن و ساخت خانه‌های دائمی دارد. کاش به جای آن می‌شد همان کانکس‌هایی را داد که به زلزله‌زدگان بم داده شد، همان‌ها که تا همین چند سال پیش زلزله‌زده‌ها در سرما و گرما در آن زندگی می‌کردند.اگرچه براساس گفته استاندار آذربایجان‌شرقی اولویت بازسازی مناطق زلزله‌زده، با حدود 10هزار واحد خانه روستایی برای ساکنان دائمی است اما از شواهد و قرائن چنین برمی‌آید که زلزله‌زده‌های آذربایجان قرار است مدت‌ها در همین چادرها بمانند.

کد خبر 184081
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز