سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۸
۰ نفر

گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: مشکلات تأمین مواد اولیه تولید و تخصیص ارز موجب شده تا با افزایش بی‌رویه قیمت انواع محصولات فولادی مانند تیرآهن، میلگرد و. . . طی چند‌ماه اخیر، اکنون خروج فولاد از شمول قیمت‌گذاری دولتی در دستور کار قرار گیرد و طرح جدیدی برای خروج دستگاه‌های دولتی از بازار فولاد در دولت مطرح شده است.

با رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولید‌کنندگان فولاد گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • علت افزایش قیمت زیاد محصولات فولادی در چند‌ماه اخیر چیست؟

واردات پنج میلیون تنی مواداولیه تولید با توجه به شرایط ناشی از تحریم‌ها، ازجمله چالش‌های کنونی پیش روی تولید‌کنندگان فولاد است که مشکلاتی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است. از آنجا که خرید و فروش مواد اولیه تولید به‌دلیل تنگناهای نظام بانکی با مشکل مواجه است، اکنون تولید‌کنندگان فولاد برای واردات شمش با مشکل مواجه شده‌اند.

همچنین آزاد‌سازی‌ نرخ ارز برای واردات مواد اولیه فولاد، قیمت محصولات فولادی در کشور را افزایش داده است. در شرایط کنونی صنعت فولاد با دو مضیقه تأمین مواد اولیه وارداتی و آزاد‌سازی نرخ ارز مواجه است که این عوامل افزایش قیمت محصولات فولادی در بازار داخلی را اجتناب‌ناپذیر ساخته است.

  • با این شرایط امکان بازگشت قیمت محصولات فولادی در بازار تا چه حد است؟

تا زمانی که خلأ پنج میلیون تنی شمش فولاد در کشور(25درصد نیاز صنعت فولاد) را شاهد هستیم، اتخاذ راهکاری مناسب برای رفع کمبود شمش فولاد وارداتی، تعیین‌کننده اصلی قیمت محصولات فولادی در بازار خواهد بود و انتظار می‌رود با بهره‌برداری از طرح‌های جدید و افزایش 30هزار تنی ظرفیت تولید فولاد در کشور این خلأ زودتر پر شود. اما در شرایط کنونی چاره‌ای جز آزاد‌سازی‌ قیمت‌ها نداریم و درصورتی که تولید‌کنندگان به‌دلیل نرخ ارز آزاد نسبت به واردات 25درصدی شمش فولاد مورد نیاز کارخانه‌ها اقدام نکنند کاهش تولید منجر به افزایش بیشتر قیمت محصولات فولادی خواهد شد.

  • برخی مسئولان از آزاد‌سازی قیمت محصولات فولادی خبر داده‌اند، اما این طرح هنوز نهایی نشده است، رویکرد شما به این موضوع چیست؟

آزاد‌سازی‌ قیمت محصولات فولادی امری اجتناب‌ناپذیر است. همچنین اکنون به‌رغم اعمال تعرفه صفر برای واردات آهن قراضه هیچ وارداتی را در این بخش شاهد نبوده‌ایم و واردات این محصول صرفه اقتصادی ندارد. این در حالی است که به‌نظر می‌رسد با توجه به تنگناهای پیش روی تأمین مواداولیه تولید واردات آهن قراضه در آینده نزدیک دارای صرفه اقتصادی خواهد شد. اکنون با کمبود شدید آهن قراضه مواجه هستیم و باید با واردات این محصول به سمت تولید شمش در داخل کشور حرکت کنیم.

  • برخی تولید‌کنندگان کمبود سنگ آهن به‌رغم وجود منابع غنی در کشور را یکی از مشکلات تولید فولاد قلمداد می‌کنند، علت چیست؟

اکنون کمبودی برای تأمین سنگ آهن مورد نیاز کارخانه‌های فولاد وجود ندارد اما باید رشد طرح‌های معدنی و اکتشافات بیشتر شده و استحصال محصولات معدنی افزایش یابد تا در آینده به‌دلیل کمبود سنگ آهن با مشکل مواجه نشویم. اجرای طرح‌های اکتشاف و استخراج محصولات معدنی نیازمند بودجه و اعتبارات زیادی است.

کد خبر 183540
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز