همشهری‌آنلاین: محققان با کشف تغییراتی در یک هورمون، زمینه را برای پیش بینی زمان ورود زنان به دوره یائسگی فراهم کرده‌اند.

آزمایش

به گزارش مهر،‌ محققان دانشگاه پنسیلوانیا دریافته‌اند که اندازه‌گیری سال به سال تغییر در هورمون آنتی مولرین یا AMH که توسط تخمدان ترشح می‌شود می‌تواند پیش بینی کند چه زمانی یک زن یائسه می شود.

محققان 293 زن را در دهه سی سالگی و چهل سالگی مورد بررسی قرار داده و برای تعیین میزان هورمون آنتی مولرین، چندین سال از آنها نمونه خون گرفتند.

در حال حاضر تنها راه برای تخمین زمان ورود یک زن به دوره یائسگی در نظر گرفتن سن آنها است.

به طور میانگین یائسگی در 51 سالگی روی می دهد اما برخی از زنان ممکن است در دهه چهل سالگی و یا اواخر دهه پنجاه سالگی دچار یائسگی شوند.

این مطالعه جدید نشان داد میزان هورمون آنتی مولرین تا حدود 82 درصد از تنوع بین زنان را توضیح می دهد.

همچنین محققان دریافتند زنانی که میزان این هورمون در آنها بیشترین تغییر را دارد دو سال زودتر از سن میانگین به یائسگی می رسند.

میزان این هورمون علاوه بر سن می تواند نشانه دیگری برای تعیین زمان یائسگی باشد. این امر مفید است چرا که سن، یک پیش بینی کننده دقیق نیست و تنها یک پیشگوی در دسترس تلقی می شود.

زنان حاضر در این بررسی هر 9 ماه یک بار به مدت پنج سال تحت آزمایش خون قرار می گرفتند. محققان آنها را به مدت 11 سال مورد بررسی قرار دادند تا زمان دقیق ورود این زنان به دوره یائسگی را دریابند.

پزشکان می دانستند میزان هورمون آنتی مولرین با افزایش سن زنان و نزدیک شدن به یائسگی کاهش می یابد.

محققان دریافتند ترکیب سن زن و میزان هورمون در او می تواند نشانگر دقیقی برای تعیین آغاز سن یائسگی باشد. پیش بینی اینکه زنان چقدر از آغاز سن یائسگی فاصله دارند می تواند برای آنهایی که مشکلات باروری دارند مفید باشد.

همچنین این پیش بینی برای آنهایی که در خطر ابتلا به بیماری های متاثر از یائسگی هستند مانند پوکی استخوان، بیماری قلبی نیز مفید است.

این آزمایش در زنانی کمتر از سی ساله جوابگو نیست چرا که هورمون آنتی مولرین در آنها هنوز روند کاهشی خود را آغاز نکرده است.

نتایج این تحقیقات در نشریه Fertility and Sterility منتشر شده است.

کد خبر 183257
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز