گروه اقتصادی- رضا کربلایی: قانون برنامه چهارم توسعه به پایان خط رسید و نزدیک به 15‌ماه از زمان اجرایی شدن قانون برنامه پنجم گذشته اما دولت و دستگاه‌های اجرایی گزارشی مکتوب از عملکرد خود برای محقق کردن اهداف این قوانین ارائه نکردند تا قضاوت درباره میزان موفقیت دولت و دلیل ناکامی‌های احتمالی تنها به وعده‌ها و آمارهای شفاهی و پراکنده وزرای اقتصادی و مسئولان محدود شود.

به گزارش همشهری، همزمان با آغاز هفته دولت، وزرای اقتصادی و مسئولان دستگاه‌های اجرایی برحسب سنت اقدام به ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و دستاوردهای دستگاه‌های زیرمجموعه خود می‌کنند اما توقع و انتظار قانونی این است که دولت و مسئولان نتیجه دستاوردها و اقدامات خود را در آیینه اهداف کمی و کیفی تعریف شده در قانون برنامه توسعه ببینند.

فصل نهم قانون برنامه پنجم توسعه با سرفصل بودجه و نظارت تأکید دارد: به‌منظور حسن اجرای قانون برنامه و ارزیابی میزان پیشرفت کشور در چارچوب سیاست‌های کلی برنامه، دستگاه‌های اجرایی مکلفند تا پایان شهریور‌ماه هر سال گزارشی از عملکرد هر یک از مواد ذی‌ربط سال قبل را به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور تسلیم کنند و معاونت یادشده موظف است گزارش عملکرد را همراه با نظرات خود و بررسی مواد برنامه و شاخص‌ها و متغیرهای مربوطه به رئیس‌جمهور ارائه کند. رئیس‌جمهور هم مکلف است گزارش یادشده را همزمان با لایحه بودجه سالانه تا پانزدهم آذرماه هر سال به مجلس شورای اسلامی ارائه کند و خلاصه آن را در جلسه علنی به اطلاع نمایندگان برساند.

10روزی که 300روز شد!

مهرماه سال گذشته معاون برنامه‌ریزی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور قاطعانه گفته بود: گزارش عملکرد پنج ساله قانون برنامه چهارم به‌زودی به مجلس و افکار عمومی ارائه می‌شود. داوود منظور در مورد گزارش عملکرد قانون برنامه چهارم توسعه گفته بود: گزارش نهایی برنامه چهارم آماده شده و آخرین ویرایش آن نیز تهیه شده است اما قبل از چاپ یک نگاه اجمالی می‌شود و این گزارش ظرف یک هفته تا 10روز آینده در حد 500تا 600صفحه ارائه می‌شود.

او قول داده بود که این گزارش عملکرد در قالب گزارش اقتصادی سال 88 و گزارش عملکرد پنج ساله برنامه چهارم توسعه به مجلس ارائه شود. معاون برنامه‌ریزی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور همچنین گفته بود: برای سال 1389گزارش اقتصادی جداگانه‌ای در آینده تهیه و ارائه خواهد شد.

منظور در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود قانون برنامه چهارم در عمل کمتر از 40درصد محقق شد، گفته بود: اینگونه نیست، شاخص‌های متعدد برای عملکرد برنامه چهارم در حوزه‌های مختلف تهیه شده و براساس گزارش ارائه می‌شود و در بسیاری از حوزه‌ها پیشرفت 80تا 90درصدی مشاهده می‌شود. به گزارش همشهری با گذشت 300روز از وعده این مقام مسئول در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور هنوز خبری از محقق‌شدن وعده 10روزه نیست.

کد خبر 182416
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز