تبیین نگاه توأمان به دو مقوله آرمان خواهی و واقع بینی در حرکت عمومی جامعه و تصمیم‌گیری مسئولان را می‌توان محورهای اصلی سخنان مقام معظم رهبری در بیانات اخیر ایشان به‌ویژه در‌ماه رمضان که پشت سر گذاشتیم دانست.

رهبر انقلاب در دیدار با اعضای هیأت دولت در هفته دولت به مسئله دیپلماسی انقلابی اشاره و تأکید کردند که دیپلماسی ما باید با روحیه انقلاب همراه باشد. درخصوص چگونگی تلفیق مفاهیم یادشده با حجت‌الاسلام علی بنایی نماینده مجلس هشتم گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • عقلانیت و شجاعت چگونه به‌طور همزمان در مناسبات بین‌المللی لحاظ می‌شود؟

در تشریح جایگاه کشور در عرصه‌های داخلی و خارجی باید یک نگاه رو به درون و یک نگاه بیرونی به مسائل داشت. نظام جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب تاکنون با تحریم‌ها، مخالفت‌ها و دشمنی‌های متعدد روبه‌رو بوده و اکنون این تحریم‌ها شدت یافته است. تحریم‌ها و محدودیت‌های اعمال شده علیه کشورمان تنها در حالتی می‌توانند برای ما تبدیل به فرصت شوند که برای مقابله با آنها استراتژی مشخصی داشته باشیم. کشورهای غربی از تحریم‌ها و تهدیدات نظامی به‌عنوان اهرم فشار علیه کشورمان استفاده می‌کنند. در این شرایط انسجام مدیریتی، کارآمدی و استفاده مدبرانه از ظرفیت‌های داخل کشور می‌تواند نقطه ثقلی شود که درصورت اتکا بر آن سوی مقابل سنگینی تحریم‌ها می‌تواند تبدیل به رشد و بالندگی برای کشور شود.

  • ضرورت طرح این مباحث از سوی رهبری را چه می‌دانید؟

اگرچه ایشان در سخنان خودشان به‌طور معمول خطوط کلی و استراتژی نظام را در برخورد با مسائل بیان می‌کنند ولی عملکرد مسئولین نیز بر این تذکرات اثر دارد. در حال حاضر طرح بی‌اثر بودن مطلق تحریم‌ها بر کشور و در سوی مقابل نسبت دادن همه مشکلات به تحریم‌ها ناشی از نادیده گرفتن واقعیات و اشتباه در قضاوت است و چنین نگرشی نمی‌تواند گرهی از مشکلات ما بگشاید. اگر در سال‌های قبل از حاکمیت اصولگرایان برخی تفکرات اباحه گرایانه استحاله تدریجی ارزش‌ها در کشور را رقم می‌زد، امروز طرح غیرمدبرانه و خارج از چارچوب‌های منطقی آرمان‌ها خطر شعارزدگی در جامعه را به‌وجود آورده است. شعارزدگی علاوه بر استحاله از دیگر آفت‌های متوجه ارزش‌ها در کشور است.

  • آبروی بین‌المللی را تا چه میزان در تعاملات دیپلماتیک ایران ملاک می‌دانید؟

برخورداری از آبرو تناقضی با شجاعانه عمل کردن ندارد. مسئولان ما اگر می‌خواهند نظام جمهوری اسلامی دارای اقتدار و اثرگذاری در سطح بین‌الملل و منطقه باشد باید از کارهایی که موجب حاشیه و پیرایه بستن بر نظام می‌شود، خودداری کنند. ارتباط انقلاب اسلامی با مسلمانان جهان فطری است. این ارتباط تصنعی نیست که با پول و دستور ایجاد شود بلکه مسلمانان قلباً خواستار انقلاب اسلامی هستند و قطعاً عملکرد نظام و مسئولین در معرض قضاوت آنان قرار دارد.

کد خبر 182264
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز