همشهری‌آنلاین: به گفته رییس کل بانک مرکزی، این بانک بیش از نیاز ارز فروخته است. آمارهای تجارت کشور نیز تایید می‌کند که بانک مرکزی کشور بیش از آن میزانی که برای خروج رسمی کشور ارز نیاز بوده، ارز فروخته است.

ایسنا نوشت: طبق آمارهای بانک مرکزی میزان واردات کشور در سال 85 حدود 42 میلیارد دلار و میزان فروش ارز سیستم بانکی 32 میلیارد دلار بوده است.

میزان واردات در سال 86 بیش از 46 میلیارد دلار و فروش ارز به همین میزان بوده است. رقم واردات در سال 87 در حالی به 55 میلیارد دلار رسیده که میزان فروش ارز در این سال 52 میلیارد دلار گزارش شده است. میزان واردات و فروش ارز در سال 88 به ترتیب 54 و 48 میلیارد دلار بوده است.

بر این اساس تا پایان سال 89 نیز میزان واردات و فروش ارز برابر بوده اما این روند از سال گذشته تغییر کرده است. گمرک کشور میزان واردات در سال 89 را بیش از 64 میلیون دلار گزارش داده بود که این رقم نشان می‌دهد در سال 89 نیز بانک مرکزی به همین میزان ارز فروخته است.

اما طبق آنچه رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده، سال قبل بیش از میزان واردات، ارز فروخته شده است. این در حالی است که سال گذشته بیش از 61 میلیارد دلار انواع کالا به کشور ایران وارد شده است.

در مورد علت این موضوع محمود بهمنی گفته است: در واقع بانک مرکزی بیش از نیاز کشور ارز فروخته است، ‌به این دلیل که عده‌ای از مردم روی ارز سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

محمود بهمنی در گفت‌وگو با هفته‌نامه تجارت فردا تصریح کرده است: کسری ارزی نداریم اما ذهن مردم به گونه‌ای شده که برخی ارز خارجی را می‌خرند و پس‌انداز می‌کنند، در حالی که نباید این گونه باشد و به همه نیازهای ارزی جواب دهیم بلکه باید در این شرایط تقاضای واقعی را شناسایی کرد. ارزی که مورد نیاز اساسی مردم است قطعا در نظر گرفته شده و در خزانه بانک مرکزی وجود دارد.

پیش از این نیز رییس کل بانک مرکزی آمار داده بود که طی سال 90 ایران حدود 100 میلیارد دلار صادرات نفتی داشته که با احتساب صادرات غیرنفتی میزان درآمد ارزی ایران به 140 میلیارد دلار می‌رسد.

در مورد خروجی ارز از کشور نیز هرچند گمرک ایران این میزان را 61 میلیارد دلار اعلام کرده اما رییس کل بانک مرکزی این میزان را در سال گذشته حداکثر 70 میلیارد دلار اعلام کرده بود که این ارقام حاکی از این است که بانک مرکزی بیش از آنچه که برای خروج رسمی ارز از کشور نیاز بوده ارز فروخته است.

کد خبر 181592
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز