همشهری آنلاین: اختلاف حساب 384 میلیون دلاری ایران وعراق در زمینه مطالبات صادرات برق ایران به همسایه غربی از مهمترین حاشیه‌های سفر وزیر عراق به تهران است.

برق انرژی نیرو

به گزارش ایسنا در حالی که کریم عفتان ـ وزیر برق عراق ـ با گذشت نزدیک به دو ماه از سفر قبلی خود به تهران بار دیگر به کشورمان سفر کرده تا ملاقاتی با وزیر نیرو داشته باشد اختلاف حساب دو کشور درباره مطالبات ایران از بابت صادرات برق به عراق از مواردی است که از دید رسانه‌ها دور نمانده است.

 در این زمینه وزیر برق عراق در پاسخ به سوال ایسنا درباره این‌که ایران پیشتر اعلام کرده بود عراق بدهی معادل 500 میلیون دلار از بابت واردات برق ایران انباشته دارد گفت: در سفر پیش اعلام کردم که بدهی برق به ایران را پرداخت خواهیم کرد حقیقتا من نیز تعجب کرده بودم ایران با وجود مطالبات 700 تا 800 میلیون دلاری که بابت صادرات برق به عراق داشت آن‌قدر ظرفیت از خود بروز داد که ادعایی به مراجع حقوقی نکند و صادرات برق به ما را ادامه دهد به همین دلیل به محض این که به عراق برگشتم با جدیت موضوع پرداخت مطالبات به ایران را پیگیری کردم و اکنون کلیه مطالبات سال 2011 بابت واردات برق پرداخت شده و در سال 2012 تنها بدهی ما به ایران فقط و فقط 16 میلیون دلار است.

 پس از اظهارات وزیر برق عراق نوبت به مجید نامجو ـ‌ وزیر نیرو ایران ـ رسید که در  درباره مطالبات ایران از این کشور بابت صادرات برق گفت هر چند تلاش‌های وزیر عراق موجب شده مطالبات انباشته وزارت نیرو از سال‌های گذشته پرداخت شود اما باید به این نکته توجه داشت که ظرفیت خوبی برای صادرات برق ایجاد شده به گونه‌ای است که از ابتدای سال تاکنون ایران سه میلیارد کیلووات ساعت برق به عراق صادر کرده که این رقم ماهانه شامل 70 تا 80 میلیون دلار می‌شود.

 وزیر نیرو ادامه داد:‌ در حالی که ایران ماهانه 80 میلیون دلار صورت وضعیت هزینه برای طرف عراقی صادر می‌کند در اخذ مطالبات اختلاف حساب‌ها طبیعی است که وزیر برق عراق نیز دستور داده است این مسیر کوتاه شده تا اختلاف حساب‌ها برطرف شود.

 به گفته وی در حال حاضر مطالبات ایران از عراق بابت صادرات برق 400 میلیون دلار است که سعی می‌شود در مذاکرات با طرف عراقی اختلاف حساب‌ها برطرف شود و هیاتی برای رسیدگی به این موضوع تشکیل شود که قطعا وزیر برق عراق برای حل این مشکل کمک خواهد کرد.

کد خبر 181403
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز