گروه سیاسی: سرانجام با انتخاب اعضای هیأت نظارت بر عملکرد نمایندگان سرانجام بعد از گذشت نزدیک به دو سال از آغاز بررسی طرح نظارت، این قانون در مجلس نهم حالت اجرایی به‌خود گرفت.

مجلس شورای اسلامی

دیروز محمد حسین فرهنگی عضو هیأت رئیسه مجلس گفت که انتخاب هیأت نظارت در قانون براین اساس است که کمیسیون‌های اصل 90 و قضایی و حقوقی مجلس دو کاندیدا را معرفی می‌کنند و این افراد از سوی هیأت رئیسه برای معرفی به صحن انتخاب می‌شوند که این افراد روح‌الله حسینیان از کمیسیون اصل 90 و موسی غضنفرآبادی از کمیسیون قضایی هستند.

فرهنگی با اشاره به اینکه تعداد قابل توجهی از نمایندگان برای عضویت در هیأت نظارت ثبت‌نام کرده‌اند افزود:از بین این تعداد هیأت رئیسه، محمدمهدی میرمحمدی نماینده گلپایگان، عوض حیدرپور نماینده شهرضا، عزیز اکبریان نماینده کرج و غلامرضا اسداللهی نماینده تربت‌جام را برای عضویت در هیأت نظارت بر نمایندگان انتخاب کرد.

این عضو هیأت رئیسه خاطرنشان کرد که این شش‌نفر باید اکثریت آرای نمایندگان را کسب کنند در غیراین صورت این مراحل تکرار می‌شود یعنی درصورت رای نیاوردن این افراد، دوباره داوطلبان باید ثبت‌نام کنند و هیأت رئیسه با تشکیل جلسه‌ای افراد دیگری را برای معرفی به صحن علنی مجلس انتخاب کند.

پس از شمارش آرا، روح‌الله حسینیان نماینده تهران با 164 رأی، ‌موسی غضنفرآبادی نماینده مردم بم با 201 رأی، سید محمد حسین میرمحمدی نماینده گلپایگان با 141 رأی، اسداللهی نماینده تربت‌جام با 166 رأی، عزیز اکبریان با 164 رأی و عوض حیدرپور نماینده شهرضا با 149 رأی از مجموع 245 رأی ماخوذه به‌عنوان شش‌تن از اعضای هیأت نظارت بر امور نمایندگان انتخاب شدند و همچنین حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن‌ ابوترابی‌فرد نایب‌رئیس مجلس از سوی هیأت رئیسه به‌عنوان عضو دیگر هیأت نظارت انتخاب شد.

البته در جلسه دیروز مجلس نحوه ‌معرفی نامزدهای هیأت نظارت بر نمایندگان انتقاد تعدادی از نمایندگان را برانگیخت. عباس صلاحی نماینده تفرش در تذکری با استناد به ماده 17 آیین‌نامه داخلی مجلس گفت که نمی‌دانم بر چه اساسی هیأت رئیسه چهار کاندیدا را به مجلس معرفی کرده و بقیه نمایندگان را نادیده گرفته است که علی لاریجانی در پاسخ به تذکر صلاحی اظهار داشت که این مربوط به قانون مجلس است؛ طبق قانون برخی افراد کاندیدا می‌شوند و هیأت رئیسه هم از بین آنها افرادی را به مجلس معرفی می‌کند.

الیاس نادران هم در تذکری گفت که تذکر بنده مربوط به ماده 182 است؛ در این ماده آمده است که نمایندگان اگر نسبت به اجرای آیین‌نامه داخلی مجلس تخلفی را که مربوط به همان جلسه باشد، مشاهده کنند، حق دارند بلافاصله مورد تخلف را با استناد به ماده مربوطه بدون خروج از موضوع حداکثر ظرف سه دقیقه تذکر دهند.

نادران گفت:‌ تذکر من مربوط به ماده 125 بود؛ براساس این ماده در مواردی مانند ‌انتخاب اعضای هیأت رئیسه، حقوقدانان شورای نگهبان، نمایندگان مجلس در نهادها و هیأت‌ها و مجامع و شوراها و سایر انتخابات راجع به اشخاص اخذ رأی مخفی با ورقه الزامی است،‌ یعنی در این موارد الزاما باید رأی مخفی باشد و هیچ احدی نباید ‌از رأی یک نماینده مطلع باشد. وی ادامه داد:‌ متأسفانه یک نماینده که کاندیدا بود، برای خودش راه افتاده و رأی نمایندگان را از دستشان گرفته؛ کجای این رأی مخفی است؟

لاریجانی در پاسخ به نادران گفت: بنده تذکر شما را وارد نمی‌دانم؛ آنجایی که در ماده 125 گفته اخذ رأی مخفی و با ورقه است، یعنی کذب نمی‌نویسند؛ وقتی که شما با دستگاه رأی می‌دهید، اگر ما دکمه مخفی را نزنیم، معلوم است که چه کسانی موافق و چه کسانی مخالف رأی دادند اما وقتی که رأی با کارت باشد، معلوم نیست که شما به چه کسی رأی داده‌اید؛ پس در اینجا مفاد آیین‌نامه مشخص است.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه در این مورد تخلف آیین‌نامه‌ای رخ نداده است، اظهار داشت: البته از نظر اخلاقی این کار خوبی نیست؛ بنده بارها گفته‌ام که آقایان در صندلی‌های خود باشند و رأیشان را خودشان دهند؛ این یک توصیه است و خللی در روند رأی‌گیری ایجاد نمی‌کند.

حجت‌الاسلام احمد سالک نماینده مردم اصفهان در خانه ملت نیز در تذکری با استناد به بند 11 ماده 23 آیین‌نامه، بر حفظ شأن و منزلت و اقتدار مجلس و دفاع از حقوق و جایگاه قانونی نمایندگان تأکید کرد و اظهار داشت که تعداد زیادی از نمایندگان برای عضویت هیأت نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان ثبت نام کرده بودند اما از بین آنان شش نفر برای رأی‌گیری، به صحن علنی معرفی شدند.

وی افزود که هیأت‌رئیسه باید اعلام کند که با کدام معیار، افرادی که ثبت‌نام کردند را مورد سنجش قرار داده و با کدام معیار سایر نمایندگان معرفی شده به صحن علنی، مورد قبول واقع نشدند. سالک اظهارداشت که برخی از نمایندگان اقدامات و حرکت‌هایی انجام داده‌اند که صحیح نبود. علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در پاسخ به سالک گفت که از نظر ما هم کار این نمایندگان درست نیست و این کار آنان اشکال دارد. وی افزود که ما بارها توصیه کرده‌ایم که دوستان در جریان رأی‌گیری در صندلی‌هایشان مستقر شوند، تا مشکلی پیش نیاید.

علی لاریجانی گفت که طبق قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان، افراد یک هفته برای نام‌نویسی مهلت داشتند که حدود 70نفر ثبت‌نام کرده بودند اما طبق قانون، هیأت‌رئیسه باید از بین داوطلبان مختلف‌، 6نفر را انتخاب و برای رأی‌گیری، به صحن علنی معرفی می‌کرد. رئیس مجلس همچنین اضافه کرد که رأی‌گیری در این زمینه در هیأت‌رئیسه نیز مانند صحن علنی پارلمان به‌صورت مخفی برگزار شد.

کد خبر 180364
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز