سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۱
۰ نفر

آرش نهاوندی: از نخستین دوره برگزاری مسابقات المپیک نوین در آتن که در سال 1896برگزار شد تعدادی عکس برجای مانده است، حتی اخبار مربوط به برندگان آن دوره از مسابقات را نیز هاله‌ای از غبار گرفته است.

پرچم - جنبش عدم تعهد

در آن زمان و در هنگامه برگزاری بازی‌های المپیک به‌دلیل اینکه تازه رادیو اختراع شده بود و رسانه‌های تصویری نیز وجود نداشت اخبار مربوط به مسابقات بیشتر از طریق روزنامه‌ها انتشار می‌یافت و پیش تر نیز پس از مدت زمانی نسبتا طولانی مردم در سایر نقاط دنیا از تحولات مربوط به رویدادهای المپیک با خبر می‌شدند، اما امروز پس از گذشت 116سال از نخستین المپیک معاصر علاقه‌مندان به کسب اخبار از مسابقات المپیک حتی می‌توانند از طریق موبایل به تماشای مسابقات مورد علاقه خود بپردازند.

در این گزارش در ابعاد مختلف به بررسی انواع و اقسام تکنولوژی‌های به‌کار رفته در المپیک لندن پرداخته‌ایم و از آن جایی که در این دوره از مسابقات از فناوری‌های دوستدار محیط‌زیست نیز استفاده شده است، بخشی از این گزارش را به فناوری‌های سبز به‌کار گرفته شده در المپیک 2012اختصاص داده‌ایم.

برای پوشش المپیک لندن در واقع همه ابزارهای تکنولوژیک روز بسیج شده‌اند. برای اینکه علاقه‌مندان بتوانند به آخرین اخبار و تحولات مربوط به مسابقات المپیک از طریق تلفن همراه دسترسی داشته باشند، برنامه‌ای تحت عنوان اپلیکیشن رسمی مسابقات المپیک لندن طراحی شده است. این اپلیکیشن به‌گونه‌ای طراحی شده که شما قادر خواهید بود با مراجعه به بخش اختصاصی هر ورزش نسبت به اخبار پیرامون آن اطلاعات کسب کنید. حتی با مراجعه به لیست کاروان‌های ورزشی از اخبار ورزشی مربوط به کشورها و کسب موفقیت‌های آنها و مدال‌هایی که به‌دست آورده‌اند، اطلاع پیدا کنید. این اپلیکیشن به‌صورت رایگان برای اندرویید طراحی شده است.

اسکن بیومتریک، جدید‌ترین فناوری امنیتی برای المپیک 2012

برای برگزاری مسابقات المپیک لندن تدابیر ویژه امنیتی درنظر گرفته شده بود که پیش‌تر نیز از برخی از این تدابیر نظیر استقرار موشک‌های دفاعی بر بام منازل شهر لندن انتقادهای شدیدی از سوی شهروندان لندنی شده بود. اما تدابیر امنیتی دیگری نیز با استفاده از تکنولوژی‌های نوین برای این مسابقات در نظر گرفته شده بود، ازجمله آنها می‌توان به موازینی که برای کارمندان پارک المپیک این شهر درنظر گرفته شده بود اشاره کرد.

این کارمندان در طول تمام مسابقات تحت اسکن بیومتریک قرار می‌گیرند به این معنا که در ورودی محل برگزاری مسابقات المپیک در لندن که از سایت اصلی حدود 2.5 کیلومترمربع فاصله دارد، دستگاه‌هایی نصب شده‌اند که عنبیه چشم و دست کارمندان را اسکن می‌کنند و از این طریق آنان را مورد شناسایی قرار می‌دهند.

ورزشکاران و فناوری‌های جدید

ایتوس یکمی از شرکت‌های مورد تأیید ستاد برگزاری مسابقات المپیک برنامه‌ای را در اختیار ورزشکاران حاضر در مسابقات المپیک قرار داده است تا آنها بتوانند از طریق گوشی‌های تلفن همراه هوشمند خود در زمان تمرینات استفاده کنند، این برنامه حاوی اطلاعات روزانه درباره شیوه، تمرین ورزشکاران و نحوه مصرف انرژی است. در این دوره از مسابقات هم آزمایش دوپینگ از ورزشکاران با جدیت خاصی انجام می‌شود وبه همین منظور یک مرکز بزرگ علمی و پزشکی در محل برگزاری مسابقات تاسیس شده که در 24ساعت شبانه روز فعال است و قادر خواهد بود از بیش از شش هزار ورزشکار تست دوپینگ بگیرد.

فناوری‌های سبز در المپیک 2012

مسئولان برگزاری المپیک لندن در ساخت اماکن ورزشی مخصوص این مسابقات از سازه‌های قابل بازیافت استفاده کرد‌ه‌اند. سازه‌های ورزشگاه‌های واترپولو و والیبال در محل برگزاری مسابقات المپیک از الیاف پی وی سی ساخته شده‌اند و پس از اتمام مسابقات این سازه‌ها را می‌توان باز کرد و مورد بازیافت قرار داد.

 

کد خبر 180313
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز