یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: عکاسی با نوردهی بالا از ستاره‌ها در هر نقطه از زمین نتایج متفاوتی از خود به جا می‌گذارد، اما عکاسی از آنها در دو قطب زمین نتایجی متفاوت از همیشه را در پی خواهند داشت زیرا در این عکس‌ها، ردپای ستاره‌ها به شکل دوایری متحد‌المرکز ثبت خواهند شد.

عکاسی از ردپای ستاره‌ها

با این‌همه عکاسانی که از این پدیده کیهانی در نقاط قطبی عکاسی می‌کنند می‌دانند که هیچ ستاره‌ای در عکس‌های آنها در پشت خط افق غروب نخواهد کرد. در این تصویر که طی 24 ساعت به ثبت رسیده، ردپای طولانی و بلند ستارگان به شکل دایره‌های کاملی دیده می‌شوند.

چنین عکسی از رد دایره‌ای ستاره‌ها را تنها از دو نقطه بر روی زمین می‌توان به ثبت رساند: قطب‌های شمال و جنوب. این نمونه در سال 2012 و با استفاده از یک دوربین دیجیتال در رصد‌خانه مارتین پومرانتز در قطب جنوب به ثبت رسیده است.

عکاسی از ردپای ستاره‌ها

برای ثبت این تصویر دوربین مستقیم به سوی صورت فلکی هشتک نشانه گرفته شده است. در بالای این صورت فلکی کم‌نور، بازتاب محور گردشی زمین، قطب آسمانی جنوبی در مرکز مسیر حرکت تمامی ستاره‌ها دیده‌می‌شود.

ستاره‌ای که به دور قطب آسمانی زمین ردی قابل تشخیص و نسبتا درخشان از خود به جا گذاشته ستاره بتا-هایدری است و ساختار چترمانندی که در حاشیه تصویر دیده می‌شود نیز محافظ زمینی تلسکوپ SPUD است.

کد خبر 179997
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز