مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۶
۰ نفر

کمتر از یک روز تا فرود مریخ نورد «کنجکاوی» ناسا بر سطح سیاره سرخ باقی مانده است.

مریخ نورد

به گزارش ایسنا، کنجکاوی فاصله 250میلیون کیلومتری زمین تا مریخ را طی هشت‌ماه طی کرده و قرار است توانایی گذشته یا حال این سیاره برای زندگی میکروبی را مورد بررسی قرار دهد.براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، مریخ نورد کنجکاوی روز دوشنبه 16مرداد در ساعت 10:01به وقت تهران بر سطح سیاره سرخ فرود خواهد آمد. نحوه فرود مریخ نورد به‌صورت زنده توسط ناسا پخش خواهد شد. تلویزیون ناسا در نشانی الکترونیکی http://www. nasa. gov/multimedia/nasatv/index. html قابل دسترسی است.

این مریخ نورد نه‌تنها از نظر فنی توانمندترین کاوشگری است که به سیاره دیگری اعزام شده، بلکه در واقع از نظر علمی نیز تواناترین و پیشرفته‌ترین جست‌وجوگری است که تا به حال به فضا پرتاب شده است. زمانی که کنجکاوی با جو مریخ برخورد می‌کند، با سرعتی معادل ٢٠ هزار کیلومتر در ساعت سفر خواهد کرد. این مریخ نورد فقط هفت دقیقه فرصت خواهد داشت تا برای یک فرود آرام سرعت خود را کاهش دهد.

طی ۱۵ سال گذشته لشکری شامل چهار مدارگرد، دو مریخ نشین و سه مریخ نورد تصاویر و داده‌هایی را از مریخ در اختیار ما قرار داده‌اند، این روبات پنج برابر مریخ نورد« روح »و «فرصت »وزن داشته و 10برابر بیشتر تجهیزات علمی دارد و قرار است حداقل یک سال مریخی دوام بیاورد، پروژه آزمایشگاه علمی مریخ توسط JPL از سوی مؤسسه فناوری کالیفرنیا مدیریت می‌شود.

کل هزینه آزمایشگاه علمی مریخ 2.3میلیارد دلار برآورد شده‌است. نتایج به‌دست آمده از این آزمایش به این پرسش‌ها پاسخ خواهد داد که آیا مریخ در گذشته جایی برای زندگی بوده یا نه و اینکه آیا امروزه می‌توان از آن برای زندگی بهره گرفت یا خیر.ناسا این جدیدترین روبات مریخ نورد خود را به‌دنبال برنامه فوق‌العاده موفق دوقلوهای مریخ نورد اسپریت و اپورچینوتی (روح و فرصت) که در سال ۲۰۰۴ بر مریخ فرود آمدند طراحی کرد اما کنجکاوی به‌مراتب بزرگ‌تر و بسیار تواناتر از دوقلوهای ناساست.

این روبات که اندازه‌ای در ابعاد یک خودرو دارد، دانشمندان را قادر می‌سازد تا مسافت‌های دورتری را بر سطح مریخ بپیمایند و اندازه‌گیری‌های دقیق‌تری نسبت به کاوشگرهای پیشین خود در این سیاره انجام دهند.این کاوشگر مجهز به یک باتری پلوتونیوم است و در نتیجه باید انرژی زیادی برای فعالیت کردن در سطح مریخ برای بیش از یک دهه داشته باشد.

کد خبر 179861
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز