شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۷:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: یوزپلنگی 11 ساله به نام سارا توانست رکورد سرعت دویدن را شکسته و عنوان سریعترین دونده جهان را از دونده جامائیکایی،‌ یوسین بولت برباید.

یوزپلنگ

سارا یوزپلنگی 11 ساله‌است که توانست 40 درصد سریعتر از یوسین بولت،‌سریعترین دونده مرد جهان، مسیری 100 متری را بدود،‌این جاندار توانست مسافت 100 متری را در عرض 5.95 ثانیه و با سرعتی برابر 98 کیلومتر بر ساعت طی کند.

سرعت دویدن سارا حدودا چهار ثانیه سریعتر از یوسین بولت بود، سریعترین مرد دونده جهان که در سریعترین حالت ممکن توانسته مسافت 100 متری را در 9.58 ثانیه بدود.

سارا برای این رکوردشکنی در مسیری تعیین شده در باغ‌وحش سینسینتی که توسط انجمن دو و میدانی آمریکا تایید شده بود، به دنبال سگ اسباب‌بازی کوچکی می‌دوید. این یوزپلنگ برای اولین بار در سال 2009 وارد لیست سریعترین پستانداران شد،‌ در آن سال سارا توانست 100 متر مسافت را در عرض 6.13 ثانیه بدود و رکورد 6.19 ثانیه‌ای یوزپلنگ آفریقایی به نام نیانا را بشکند.

یوزپلنگ‌ها برای سریع‌ دویدن ساخته شده‌اند،‌ستون فقرالت انعطاف‌پذیر آنها به آنها امکان می‌دهد تا پاهای جلویی خود را به اندازه قابل توجهی به جلو بکشند و در یک گام در حدود 6 متر مسافت را پوشش دهند، گامی که طول آن با گام اسب‌های مسابقه برابری می‌کند.

یوزپلنگ‌ها در دسته جانداران درحال انقراض قرار دارند و جمعیت کلی آنها در سرتاسر جهان از 100 هزار قلاده در سال 1900 به 9 هزار تا 12 هزار قلاده در سال 2012 رسیده‌است.

کد خبر 179795
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز