همشهری آنلاین: محققان آمریکایی اعلام کردند پیامک به عنوان راهی که به جوانان این امکان را می‌دهد که پیام‌های فوری و کوتاهی به دوستان و خانواده خود ارسال کنند، می‌تواند به تنزل سطح زبان و مهارت‌های دستور زبان منتهی شود.

sms

محققان اعلام کردند که براساس نتایج تحقیقات آن‌ها کودکان 8 تا 12 ساله‌ای که اغلب از زبان اقتباسی یا زبان فناوری در پیام‌های کوتاه خود و یا گفتگو‌های اینترنتی استفاده می‌کنند، در آزمون‌های دستورزبان از بدترین نتایج برخوردارند.

به گزارش مهر، در زبان فناوری یا tech speak اغلب از میانبرهای کلامی یا کلماتی استفاده می‌شود که تنها صدای صحیح را منتقل می‌کنند و کلمه به طور کامل نوشته نمی‌شود و یا در اغلب موارد حروف غیر ضروری حذف می‌شوند تا نوشتن یک پیام کوتاه‌تر، سریع‌تر و موثر‌تر باشد.

براساس اظهارات درو سنیجل از دانشگاه پنسیلوانیا و دانشجوی دکترا در رشته رسانه در دانشگاه نورث وسترن، بسیاری از جوانان در پیام‌های متنی خود از حروف مخفف برای انتقال معنا استفاده می‌کنند و در نوشتن پیام‌های خود از تایپ تمام حروفی که نوشته می‌شود اما خوانده نمی‌شود پرهیز می‌کنند.

سینجل می‌گوید: استفاده آن‌ها از این میانبرها توانایی افراد را در تغییر کلام خود بین کلام عادی و قوانین عادی دستور زبان و زبان فناوری جدید به خطر می‌اندازد.

این دانشجوی رسانه با انجام تحقیقات و به عمل آوردن آزمون دستورزبان از کودکان یک مدرسه متوسطه در مرکز پنسیلوانیا اقدام به ارزیابی وتحلیل نتایج کرده است.

محققان پس از انجام تحقیقات خود اعلام کردند که ارسال و دریافت پیام‌های متنی که طی آن از نوشتن حروف اضافه خودداری می‌شود و برای اکثر کلمات مخفف در نظرگرفته می‌شود می‌تواند عملکرد دستورزبان را برای کودکان ضعیف کند.

به گفته سینجل، به طوری کلی هر چقدر فرد در نوشتن این پیام‌ها از واژگان مخفف و تغییر یافته بیشتری استفاده کند به همان میزان اشتباهات دستورزبانی بیشتری خواهد داشت.

کد خبر 179150
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز