گروه بین‌الملل: شهرهای مختلف عراق دیروز دستخوش یک رشته بمب‌گذاری و تیراندازی بود که دست‌کم 103کشته و223زخمی برجا گذاشت.

این حملات پس از آن رخ داد که رهبر القاعده در عراق از تهاجمی جدید خبر داد و گفت این گروه در حال سازماندهی مجدد در مناطقی است که پیش‌تر ترک کرده بود. به گزارش آسوشیتدپرس، شواهد حاکی از آن است که خشونت‌های دیروز در 13شهر عراق هماهنگ شده بود. انفجارها همگی به فاصله چند ساعت از یکدیگر رخ داد و هدف بیشتر آنها نیروهای امنیتی و ادارات دولتی بود.

دست‌کم 19انفجار جداگانه و تیراندازی در شهرهایی همچون بغداد، کرکوک، توز خرماتو و سامرا رخ داد. شدیدترین انفجار در شهر تاجی در 20کیلومتری شمال بغداد بود. پلیس گفته‌است، بمب‌هایی که پیرامون پنج خانه کار گذاشته شده بود، یک ساعت پس از سحر منفجر شدند.

سپس یک مهاجم انتحاری کمربند مملو از مواد منفجره خود را در جمع مأموران پلیسی که در صحنه حاضر شده بودند، منفجر کرد. در مجموع 41نفر ازجمله 10پلیس در تاجی کشته شدند. در حمله به یک پایگاه نظامی در استان صلاح‌الدین 15سرباز کشته و چهار نفر دیگر زخمی شدند. در این حادثه، مردان مسلح سوار بر سه خودرو به این پایگاه حمله و به سربازان تیراندازی کردند.

مهاجمان نیز پس از این حمله فرار کردند. در شهر کرکوک، چهار خودروی بمب‌گذاری‌شده در نزدیک پاسگاه‌های پلیس منفجر شد و پنج کشته ازجمله سه غیرنظامی برجا گذاشت. 19نفر هم در این انفجارها زخمی شدند. بغداد هم از خشونت‌های دیروز مصون نماند. اداره صدور کارت شناسایی برای ساکنان شهرک صدر هدف انفجار چند خودروی بمب‌گذاری‌شده قرار گرفت.

این انفجارها به مرگ بیش از 16نفر انجامید. در محله حسینیه در شرق بغداد، انفجار خودرویی دیگر سه کشته و 31زخمی به همراه داشت. در محمودیه در جنوب پایتخت، سه بمب منفجر شد که به مرگ دست‌کم 10نفر و زخمی شدن 38نفر دیگر انجامید. شهر توز خرماتو در 140کیلومتری شمال بغداد شاهد دو انفجار بود که دو کشته و 38زخمی به جا گذاشت. کارشناسان خاطرنشان می‌کنند در پی خروج نیروهای آمریکایی از عراق، القاعده درصدد سازماندهی نیروهای خود و تجدید قوا برآمده است. القاعده به همین منظور از اختلاف‌های موجود در دولت و همچنین شدت درگیری‌ها و ناآرام شدن سوریه بهره گرفته است.

مقامات عراقی تأکید می‌کنند امارت اسلامی عراق که عنوان شاخه القاعده در این کشور است، به هیچ وجه قدرت سال‌های 2006تا 2008را ندارد اما تلفات انفجارهای دیروز که ظرف چندین‌ماه گذشته بی‌سابقه بود، حاکی از آن است که این گروه همچنان می‌تواند در آینده نزدیک نیز آشوب به پا کند. تا پیش از دیروز، مرگبارترین روز عراق در سال‌جاری میلادی در دی‌ماه سال گذشته بود که یک رشته بمب‌گذاری در بغداد و ناصریه در جنوب، 78کشته بر جا گذاشت. هفته گذشته، رهبر القاعده عراق هشدار داد این گروه به مناطقی که در زمان حضور نیروهای آمریکایی از آن عقب نشینی کرده بود،بازمی‌گردد.

ابوبکر بغدادی در پیامی که در یک سایت منتشر شد، مدعی شد سنی‌های عراق منتظر بازگشت القاعده هستند. در این حال، این گروه از تمام اعضای القاعده در سراسر جهان دعوت کرده است وارد عراق شوند. روزنامه اماراتی الخلیج با اعلام این خبر افزود: القاعده عراق از تمام عوامل این گروه خواسته است برای انجام عملیات موسوم به ویران کردن دیوارها وارد عراق شوند. بغدادی در نواری صوتی اعلام کرده است هدف از این عملیات ازبین‌بردن دادستان‌ها و قضات عراقی است.به گفته کارشناسان، هدف القاعده برپاکردن جنگ داخلی در عراق است اما با توجه به تسلط دولت و نیروهای امنیتی، بعید به‌نظر می‌رسد این گروه به این هدف خود دست یابد.

 

کد خبر 178567
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز