سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۱:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: پنتاگون در حال رایزنی درباره طرح عقب نشینی در صورتی است که طرح امنیتی تهاجمی کنونی آمریکا در عراق شکست بخورد.

در همین حال رییس جمهور عراق درباره پیامدهای خروج سریع نیروهای آمریکایی هشدار داده است.
روزنامه دی پرسه نوشت، وزارت دفاع آمریکا بر روی یک راهبرد خروج از عراق در صورتی که طرح جدید امنیتی تهاجمی‌اش شکست بخورد کار می‌کند. گوردون جاندرو، سخنگوی کاخ سفید به نقل از رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد اگر افزایش نیروهای آمریکایی به خشونت در عراق پایان ندهد، "بی‌مسوولیتی" خواهد بود اگر درباره طرح بازگشت نیروها رایزنی نشود.
گیتس اوایل هفته گذشته تاکید کرده بود که بی‌مبالاتی است اگر درباره راه‌های مختلف خروج از عراق تمهیدی اندیشیده نشود.
پنتاگون بدین ترتیب گزارش لس آنجلس تایمز را تایید کرد: طرح‌های بازگشت در صورتی عملی می‌شوند که راهبرد امنیتی اعلام شده از سوی جورج بوش، رییس جمهور آمریکا در ماه ژانویه و افزایش نیروهایی که وی دستور آن را داده است، موفقیت‌آمیز نبوده یا کنگره از پیشبرد این راهبرد جلوگیری کند. در کنار طرح‌های کلی خروج از عراق، آموزش نیروهای امنیتی عراق با قوت بیشتری پیگیری خواهد شد.
مقامات نظامی و مشاوران وزارت دفاع آمریکا اعلام کردند، این طرح‌ها هنوز در مراحل اولیه خود هستند. یکی از مشاوران پنتاگون گفت: این بخش از جهان به حضور خارجی آلرژی دارد. فقط یک پنجره کوچکی از زمان وجود دارد و این مسایل می‌تواند بر قدرت نظامی آمریکا تاثیر مخرب داشته باشد.
در همین حال، جلال طالبانی، رییس جمهور عراق درباره پیامدهای خروج فوری نیروهای آمریکایی هشدار داده و به روزنامه الرای – چاپ اردن - گفته است دولت بغداد از آن هراس دارد اگر سربازان آمریکایی پیش از موعد کشورش را ترک کنند، شبه‌نظامیان کنترل اوضاع را در دست خواهند گرفت.
وی افزود، بنابراین تا زمانی که نیروی نظامی موثر عراقی با مشارکت همه عراقی وجود نداشته باشد، خروج آمریکا در جهت منافع عراق نیست.
راهبرد خروج مطابق با توصیه کمیسیون جیمز بیکر، وزیر امور خارجه اسبق آمریکاست که پیش‌تر خروج مرحله‌ای از عراق را خواستار شده بود. دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا می‌خواهند به این مرحله برسند که خروج نیروهای عراق در دیرترین موعد، اوت 2008 میلادی انجام پذیرد
کد خبر 17733

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز