برج میلاد این روزها متفاوت‌تر از همیشه‌اش است. این سازه‌ای که سر به آسمان پایتخت ساییده، دیگر تنها نگاه منتظر ما را از گوشه گوشه شهر همراهی نمی‌کند.

برج میلاد - جشنواره تابستانی

این روزها برج میلاد میزبان همه شهروندان تهرانی است. به‌ویژه در شب‌های رمضان این برج برای پذیرایی بیشتر شهروندان آماده می‌شود. گفت‌وگوی ما با فرزاد هوشیار پارسیان، مدیرعامل برج میلاد به بهانه ویژه برنامه‌های شب‌های رمضان در پی می‌آید.

  • برج میلاد نماد جدید تهران و ایران است. از نظر شما این مجموعه چه ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی دارد؟

برج میلاد زمانی که ساخته شد، چهارمین برج بزرگ مخابراتی دنیا بود و الان هم به‌عنوان ششمین برج بلند مخابراتی دنیا شناخته می‌شود. از طرفی به لحاظ قطر سازه راس، این مجموعه دارای بزرگ‌ترین سازه راس در میان برج‌های دنیاست و تاکنون کسی نتوانسته این رکورد را بشکند. ما در سازه راس بزرگ‌ترین رستوران گردان جهان را داریم. برج میلاد در برج‌های مخابراتی جهان جزو زیباترین‌هاست. ضمن اینکه الگوی معماری ایرانی- اسلامی دارد. همان شیوه‌ای که در گنبد‌سازی‌ اسلامی برای ساخت مساجد قدیمی استفاده می‌شد، در ساخت این برج هم مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین شمسه محمدی در ساخت این برج نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. آسانسور برج میلاد هم دومین آسانسور پرسرعت دنیاست. اما نکته مهم‌تر طول عمر مفید این برج است. عمر مفیدی که برای برج میلاد درنظر گرفته شده، 400سال است. مرکز همایش برج هم دارای 100سال است. این یعنی 100سال دیگر با سازه سنتی روبه‌رو هستیم که المان و نماینده نسل ماست. به‌هرحال این سازه قرار است یک سازه تمدنی باشد که در آینده حرف خواهد زد. به همین دلیل کارکرد این سازه را می‌توان یک کارکرد فرهنگی- اجتماعی دانست.ما نخستین برج مخابراتی جهان هستیم که یک سند راهبردی داریم. این سند، شیوه راهبری فرهنگی مجموعه را توضیح می‌دهد.

برج العرب از ما الگو‌برداری کرد و برای خود سند راهبردی طراحی کرد. در این سند راهبردی جنس فعالیت‌ها در مجموعه برج میلاد فرهنگی دانسته شده است. بنابراین اتفاقاتی که در مجموعه برج می‌افتد باید اتفاقات فرهنگی باشد. واقعیت این است که برج میلاد به‌عنوان یک اثر معماری نسبت خودش را در شهر با معماری ایرانی- اسلامی می‌سنجد؛ یعنی این برج نسبت خود را با گلدسته‌های مساجد که در شهرهای قدیمی بالاترین نقطه شهر بودند، می‌سنجد و تلاش دارد ماذنه یک شهر اسلامی باشد. مأذنه به این معنا نیست که برویم بالایش و اذان بگوییم بلکه باید اتفاقات فاخر فرهنگی اسلامی ایرانی در این مکان رونمایی و اجرا شود. در ماموریت فرهنگی ما به‌دنبال ارائه فرهنگ ایرانی- اسلامی هستیم که بخش‌هایی از سبک زندگی ایرانی- اسلامی است. از طرفی شهرداری تهران به سمتی می‌رود که از یک نهاد صرفا خدماتی به نهادی فرهنگی اجتماعی تبدیل شود. بنابراین برج میلاد باید نوک پیکان این اتفاق باشد.

  • آیا برج میلاد با این دیدگاه توانسته توقع مردم را برآورده کند؟

برج‌های مهم دنیا جدای کارکرد مهندسی، کارکردهای گردشگری، فرهنگی و هنری دارند. در حال حاضر می‌توان گفت که قطب گردشگری شهر تهران بی‌تردید برج میلاد است. این را آمار اثبات می‌کند. بازدید روزانه دو هزار نفر از این مجموعه شامل شهروندان تهرانی و هموطنان و حتی بازدید‌کنندگان خارجی بیانگر این واقعیت است.

  • برج میلاد با صرف هزینه بسیار زیاد ساخته شده است. در کنار فعالیت‌های فرهنگی، این برج برای تأمین این هزینه چه برنامه‌هایی در دست دارد؟

برای پاسخ به این پرسش باید به دو نکته توجه کرد: نکته اول بازگشت هزینه ساخت برج به خزانه شهرداری را در بر می‌گیرد و نکته دوم هم ارزش افزوده‌ای است که برج برای شهر تهران دارد. واقعیت این است که امروز برج میلاد در دیپلماسی عمومی کشور دارای اهمیت است. به‌هرحال برج میلاد نماد توانمندی مهندسان ایرانی حداقل در 14حوزه تخصصی مهندسی، عمران و معماری است. این برج در دوره تحریم ساخته شد. کسانی اینجا را ساختند که در هشت سال دفاع‌مقدس حضوری جدی داشتند. ارزش افزوده‌ای که برج میلاد برای تهران و کشور و حتی منطقه دارد، دارای اهمیت است.اما در مورد نکته اول، برج میلاد بازگشت سرمایه هم داشته است. برج میلاد به لحاظ مخابراتی که از اهداف اولیه ساخت آن بود، در حال بهره‌برداری است. فضای آنتن برج میلاد نیز در اختیار سازمان صدا و سیما قرار گرفته و در حال حاضر عملیات نصب آنتن در جریان است. اما موضوع دیگر به بخش گردشگری مربوط است که آمارها را پیش‌تر عرض کردم.

  • به‌نظر می‌رسد برنامه‌های خاص برج برای اقشار خاص کمتر شده و بیشتر فضاها برای استفاده عموم شهروندان درنظر گرفته شده است؟

بله. ما تلاش داریم برج میلاد به‌عنوان یادمانی ملی بدرخشد. زمانی این اتفاق می‌افتد که آحاد مردم بتوانند با این برج ارتباط برقرار کنند. باید این مجموعه به اتفاقی خوشایند در زندگی روزمره مردم تبدیل شود. این نیازمند یک مهندسی فرهنگی است. اینکه ما شاهد باشیم مردم در برج میلاد حضور داشته باشند و خاطره خوشی از آن داشته باشند، امری مهم است. بنابراین سعی کرده‌ایم با برنامه‌های خانواده محور و با اولویت اکثریت مردم، به آحاد جامعه خدمات بیشتری بدهیم. در کنار آن هم به‌صورت ویژه میزبان مخاطبان خاص هستیم. اما قطعا از حضور گسترده مردم استقبال می‌کنیم.

  • شما از حضور مردم در برج میلاد می‌گویید. اما آیا واقعا مردم به سادگی می‌توانند وارد این مجموعه شوند. آیا همانطور که می‌گویید این برج در دسترس همه شهروندان است؟

مجموعه تا آنجا که توانسته درها را به روی مردم باز کرده است. از همین تریبون هم استفاده می‌کنم و می‌گویم که برج میلاد تهران به‌عنوان محلی که برای حضور مردم آماده سرویس‌دهی است، دارای فضای سبز بی‌نظیری است و یک مکان عمومی برای حضور همه شهروندان تهرانی و ایرانی است. برنامه‌های جانبی سفره برج میلاد رایگان است. این احساس که این مجموعه جای خاصی است و کسی را راه نمی‌دهد، معنایی ندارد. اینجا مکانی عمومی برای همه شهروندان است. برای همین است که برای ماه‌های مبارک رجب، شعبان و رمضان تدارکات ویژه‌ای دیده شده و برنامه‌های مختلفی در مجموعه برج میلاد برای همه شهروندان فراهم شده است. در واقع ما یک کمپ تفریحی عمومی برای شهروندان شامل مجموعه‌ای از فضاهای فرهنگی- ورزشی را در فضای عمومی برج میلاد ایجاد کردیم که همه شهروندان می‌توانند از آن به‌طور رایگان استفاده کنند. مجموعه برج میلاد در نوروز امسال روزی 25هزار نفر بازدید‌کننده داشت و در مجموع در ایام تعطیلات عید نوروز میزبان 160هزار نفر از سراسر کشور بود. این در حالی است که در طول سال 90مجموعه برج میلاد تنها 300هزار نفر بازدید‌کننده داشت.

  • ‌ماه مبارک رمضان برای همه مسلمانان دارای ارزش والایی است. کمی از برنامه‌هایی که به مناسبت این‌ماه تدارک دیده‌اید بگویید.

ماه مبارک رمضان در فرهنگ ما مسلمانان جایگاه ویژه‌ای دارد. اما متأسفانه در کشور ما درحال حاضر این‌ماه مبارک کمتر فضایی زنده و شاداب داشته است. این در حالی است که در یک قرن گذشته، در همین تهران در ‌ماه مبارک، مراسم ویژه‌ای بین مردم رواج داشت که به شادابی و نشاط آنان کمک می‌کرد. ما در پنج دهه گذشته، این فضاها را کمی فراموش کرده‌ایم. امروز برج میلاد به‌عنوان یک مأذنه اسلامی جشن‌هایی را میزبانی می‌کند که بیانگر نشاط، شادابی و طراوت در این‌ماه است. از ابتدای تابستان، برنامه‌هایی با نگاه به سه‌ماه معنوی رجب، شعبان و رمضان طراحی شد و برخی از آنان نیز تا‌کنون در حال برگزاری هستند. 40کلبه تفریحی- فرهنگی به این منظور طراحی شده است. سوغات اقوام ایرانی، دوچرخه سواری، ورزش پهلوانی، شب‌های رصدی برج میلاد، رینگ گردشگری تهران قدیم، سفال و حوضچه فکری کودکان و نوجوانان بخشی از برنامه‌های تابستانی و ویژه‌ماه رمضان ماست.به مناسبت روز عفاف و حجاب، برنامه پله نوردی بانوان بسیجی جهت رکوردزنی انجام می‌شود تا رکورد 1800پله را به ثبت برسانند.

تلاش می‌کنیم پله نوردی در برج به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود. غرفه پاسخ به مسائل شرعی و ایجاد رادیو برج میلاد و برگزاری تئاتر عروسکی و پانتومیم در محوطه برج برنامه‌های دیگری است که پیش‌بینی شده است.کارگاه آموزشی رؤیت هلال‌ماه مبارک رمضان نیز در این ایام برگزار می‌شود که در مراسم افتتاحیه آن اعضای ستاد استهلال استان تهران حضور دارند. قرآن بخوانید- عیدی بگیرید، اطعام ایتام برگزیده شهر تهران و برگزاری مراسم زیارت عاشورا در گنبد آسمان از دیگر برنامه‌هایی است که به‌عنوان برنامه‌های ویژه‌ماه مبارک رمضان تدارک دیده شده است. جشنواره رمضان میراث مسلمانان با حضور 12کشور مسلمان برگزار می‌شود و هر روز همسر یکی از سفرا غذای افطاری ویژه کشور خودش را سرو می‌کند. کنسرت موسیقی ملل اسلامی در دهه آخر‌ماه مبارک رمضان، برگزاری اکسپوی بین‌المللی هنرهای اسلامی در هفت رشته، نیایش مولانا و ورک شاپ هنرمندان ایرانی و اروپایی به مناسبت روز قدس از دیگر برنامه‌های جشنواره رمضانی برج میلاد است.

  • و سخن آخر؟

همتم بدرقه راه کن ‌ای طایر قدس
که دراز است ره مقصد و من نوسفرم

کد خبر 177315

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز