مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۱ - ۰۶:۲۴
۰ نفر

نرگس محمدی: شاید زمانی که نخستین پایه‌های برج میلاد در دل تپه کوی نصر ایجاد می‌شد، کمتر کسی گمان می‌کرد که تنها چند سال پس از زمان افتتاحش به یکی از مقاصد گردشگری شهر تهران تبدیل شود؛ سازه‌ای نوپا که به ظاهر تاب رقابت با سایر اماکن گردشگری پایتخت را که پیشینه چندصدساله و گاه چند هزارساله بر دوششان سنگینی می‌کند، نداشت.

برج میلاد

امسال اما از بهارش پیدا بود که سالی نکو برای برج میلاد است. بهاری که شکوفه هایش با جشنواره نوروزی برج میلاد سبز شد و تجربه موفق این جشنواره بود که مسئولان را بر آن داشت تا این بار شهروندان را در گرمای طاقت‌فرسای تابستانی به زیر سایه ششمین برج بلند دنیا دعوت کنند.اگر این روزها سری به برج میلاد بزنید، شاهد جشنواره‌ای خواهید بود که با آمدن فصل گرما، کار خود را شروع کرده است؛ جشنواره‌ای که هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان برنامه‌های مختلف فرهنگی، هنری، اجتماعی و ورزشی تدارک دیده است. با ورود به برج میلاد تهران می‌توانید در ابتدا با کالسکه‌ای که یادآور خاطرات تهران قدیم است، گشتی کامل در محوطه اطراف بلندترین برج پایتخت بزنید.

برای استفاده از امکانات مختلف جشنواره تابستانی برج میلاد باید ساعت خود را تنظیم کنید و هنگامی که عقربه‌ها، ساعت 18را به شما نشان دادند می‌توانید به محوطه برج میلاد وارد شوید. زیرگذر برج میلاد نقطه شروع جشنواره است؛ زیرگذری که هیاهوی عجیبی در آن برپاست. از یک سو گروه موسیقی در حال نواختن وخواندن نواهای اقوام مختلف ایرانی است. در سمت دیگر، تعدادی از هنرمندان پانتومیم کار سعی می‌کنند با اجرای هنری‌شان، پیام‌های مختلف زندگی شهری را به مخاطبان ارائه دهند. در گوشه‌ای دیگر پسرک فالوده فروش با چرخ دستی قدیمی‌اش که خاطرات تهران دهه‌های 30و 40را تداعی می‌کند، سعی دارد بازدیدکنندگان را مشتری خود کند. نوای استکان‌های چایخانه نیز فضای این سازه نوپا را بیش از پیش سنتی‌تر کرده است. برو بچه‌های رادیو میلاد نیز که گویا قرار است در طول جشنواره میزبان شهروندان باشند، حالا با یک میکروفن به میان جمعیت آمده و با آنها به گپ و گفت درباره کیفیت برنامه‌ها می‌نشینند. کارکنان برج میلاد با آن لباس‌های آبی- سرمه‌ای یک‌دستشان در هر گوشه‌ای از برج در حال راهنمایی و دعوت کردن شهروندان برای دیدن قسمت‌های مختلف جشنواره هستند.

خانه‌ای برای کودکان

خانه کودک برج میلاد از امکانات جدید این برج است که افتتاح آن همزمان با جشنواره تابستانی برج میلاد همراه شد. برای رسیدن به این خانه باید پله‌های برقی زیرگذر برج را طی کرد تا در میان هیاهوی کودکان گم شد؛ هیاهویی که اجازه شنیدن هیچ صدایی را نمی‌دهد. مربیان خانه کودک با لباس‌های رنگی هر کدام پنج کودک را در اختیار دارند و اگر به عمق نگاه آنها توجه کنیم، به خوبی می‌توان رها شدن آنها را در دنیای کودکی احساس کرد. البته ذکر این نکته لازم است که برای استفاده از امکانات این بخش والدین باید به ازای هر ساعت، پنج هزار تومان هزینه کنند.کودکان در خانه خودشان در مجموعه برج میلاد می‌توانند از فضای بازی‌هایی همچون تاب و سرسره یا بازی‌های فکری استفاده کنند.شهیده مهاجر یکی از مدیران راه‌اندازی خانه کودک توضیح می‌دهد: «برنامه کارگاه‌های تابستانه ما برای کودکان بالای سه سال است. این کارگاه‌ها شامل کارگاه‌های نمایش خلاق، سفال، آشپزی خلاق، عکاسی خلاق، بازی خلاق، نقاشی خلاق، ارزش‌های زندگی، مهارت‌های رفتاری و مهارت‌های جسمانی است.»او البته می‌گوید: «راه‌اندازی خانه‌کودک برج میلاد به‌صورت اتفاقی همزمان با جشنواره تابستانی برج شده است و قرار است که این خانه به‌صورت دائمی در اختیار کودکانی که والدینشان شاغل هستند، قرارگیرد.» به گفته مهاجر، برنامه‌های خانه‌کودک تنها به برگزاری کارگاه‌ها برای کودکان خلاصه نمی‌شود و این خانه برای پدران و مادران نیز برنامه‌های خاصی را درنظرگرفته است. به‌عنوان مثال در روزهای جمعه کارگاه‌های بازی پدر، مادر و کودک و کتابخوانی در حلقه مطالعه کودکان برگزار می‌شود.

ورزش زیر سایه برج میلاد

در جشنواره تابستانی برج میلاد می‌توانید ورزش کنید؛ ورزش‌هایی همچون تنیس، تنیس روی میز، تیراندازی و... . برای رسیدن به ایستگاه‌های ورزش جشنواره باز هم بایدبخشی از مسیر را باپله برقی طی کرد، تا به محوطه باز برج میلاد رسید؛ جایی که رقص فواره‌ها چشم نوازی می‌کند و نسیمش موجب فراموشی داغی آفتاب هر تابستانی می‌شود.در یک سمت محوطه بادبادک کودکان در آسمان نه چندان آبی شهر تهران می‌رقصد و در سویی دیگر فریادهای نوجوانان و جوانان در زمین‌های بازی، برای خود هیاهویی ایجاد کرده است.علی ازجمله بازدیدکنندگان جشنواره تابستانی برج است که حالا از برپایی این جشنواره و ایجاد امکانات ورزشی همچون تیراندازی بسیار خوشحال است.او می‌گوید: «بارها و بارها برای بازدید از برج میلاد به بالای برج رفته است اما همواره افسوس می‌خورده که چرا در طول این سال‌ها از امکانات اطراف برج به این شکل استفاده نمی‌شده است.»به گفته علی، شهروندان ساکن غرب تهران نیازمند برپایی چنین جشنواره‌هایی هستند؛ چه، در این سمت شهر پارک‌ها و بوستان‌های زیادی قرار دارد اما امکانات ورزشی همچون تیراندازی یا تنیس در پارک‌ها نیست یا آنکه برای استفاده از این ورزش‌ها باید هزینه‌های زیادی را متحمل شد. اما با راه‌اندازی این جشنواره مردم هم فرصت لازم را برای دیدن قسمت‌های مختلف برج خواهند داشت و هم آنکه از بلندترین برج کشور بازدید خواهند کرد.

برج میلاد به استقبال گیلان رفت

در جشنواره تابستانی برج میلاد تهران به وضوح می‌توان غرفه‌های مختلف سوغات و پوشاک مردم خطه گیلان را دید. زنانی که با لباس‌های گیلکی در حال پختن نان محلی و غذاهای سنتی همچون میرزاقاسمی و فسنجان هستند و با رد شدن هر بازدیدکننده‌ای سعی می‌کنند با لهجه شیرین گیلکی آنها را مهمان خود کنند.درغرفه‌ای مردان نشسته روی زمین در حال بافتن زنبیل‌ها و سبدهای حصیری هستند و با قیمت اندکی آن را به علاقه‌مندان می‌فروشند. در غرفه دیگری زنان انواع ترشی‌ها و خوردنی‌هایی همچون لواشک، رب انار، زیتون پرورده، سیر و... را می‌فروشند.البته این همه ماجرا نیست و در سوی دیگر محوطه برج میلاد می‌توان غرفه‌هایی از سایر استان‌ها دید.چادر عشایری که بوی آش دوغ زنانش فضا را پر کرده و مردان نیز مشغول پختن نان محلی هستند. زنان با لباس‌های سنتی کردی مهمانان غرفه خود را به داخل چادر می‌برند تا برای یک‌بار هم که شده، شهروندان تهرانی لذت خوردن غذا زیر این چادرها را احساس کنند.

بازدید بیش از 40هزار نفر از جشنواره تابستانی برج میلاد

حالا دیگر به جرأت می‌توان گفت که برج میلاد به یکی از مقاصد گردشگری شهر تهران تبدیل شده است مدیرعامل برج میلاد تهران با تأکید براینکه این برج ظرفیت‌های گسترده‌ای برای بازدید دارد، می‌گوید: «تجربه موفق جشنواره نوروزی و بازدید بیش از 160هزار نفر از جشنواره، ما را به سمت برگزاری جشنواره‌های مختلف و موضوعی سوق داده است. جشنواره تابستانی نیز با این رویکرد برای شهروندان برگزار شده است.»به گفته او، با گذشت تنها دو هفته از آغاز جشنواره بیش از 40هزار نفر از امکانات جشنواره استفاده کرده‌اند که تا پایان جشنواره و با توجه به گستردگی برنامه‌ها در ماه‌های آینده، این میزان بازدید، رشد چشمگیری خواهد داشت.هوشیار پارسیان توضیح داد که همه روزه برج میلاد تهران تا ساعت 24و در ایام‌ماه رمضان تا ساعت دو بامداد میزبان علاقه‌مندان است.

برج میلاد تهران آسمانخراشی چند منظوره است که به‌عنوان ششمین برج مخابراتی جهان توانسته است مقام نخست را در میان تمامی برج‌های دنیا از نظر وسعت کاربری به‌خود اختصاص دهد. در سال گذشته مسابقه طراحی فاز دوم این مجموعه برگزار شد و هاشم هاشم‌نژاد، محمود گلابچی، کامبیز نوایی و محمد بهشتی داوری این مسابقه بین‌المللی را بر عهده داشتند. هیأت داوران در مرحله نخست از میان ۳۱ اثر، هفت اثر را به‌عنوان آثار نهایی انتخاب کردند که از میان این هفت اثر نیز سه اثر به‌عنوان آثار اول تا سوم انتخاب شدند.

زاها حدید معمار بین‌المللی، شرکت مشاورین عرصه و یک شرکت طراحی و معماری از کشور چین به‌ترتیب به‌عنوان برگزیدگان طرح‌های اول تا سوم معرفی شدند.

لازم به ذکر است که هر سه اثر قابلیت اجراشدن در فاز دوم برج میلاد را دارند و اجراکنندگان فاز دوم برج میلاد با سه نفر برنده نخست مذاکره کردند تا در نهایت یکی از این سه اثر برای اجرای فاز دوم برج میلاد تهران انتخاب شود.

پروژه در مجاورت برج مخابراتی میلاد و در فضایی با زیربنای کل 300هزارمترمربع واقع شده است. ایده اصلی در این طرح، کاهش ارتفاع و احترام به اهمیت و ارتفاع برج میلاد در محل پروژه بود.

با وجود برنده‌شدن طرح زاها حدید برای اجرای فاز دوم برج میلاد، این طرح نتوانست به مرحله اجرا درآید. مسئولان برج میلاد، دلیل عدم‌اجرای این طرح را شرایط ویژه کشور و کارشکنی برخی کشورها برای اجرای این طرح اعلام کرده‌اند. هم‌اکنون نیز کار اجرای فاز دوم برج میلاد براساس طرح شرکت مهندسین مشاور عرصه در حال انجام است.

فاز دوم برج میلاد با همکاری سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، بنیاد تعاون ناجا و شرکت سرمایه‌گذاری‌های شهرداری تهران در حال اجراست. اعضای شورای شهر چندی پیش نگرانی خود را از ساخت دو ساختمان 20طبقه‌ای که قرار است در این فاز احداث شود اعلام کردند. به اعتقاد آنها این ساختمان‌ها مانع دید کامل برج میلاد می‌شود.

در حال حاضر خاکبرداری‌ها در حال انجام است. شورای معماری هم طرح‌های فاز دوم برج میلاد را زیر نظر دارد. برندگان مسابقه طراحی فاز دوم برج میلاد چنین اعلام شدند:
مقام اول: شرکت زاها حدید
مقام دوم: مهندسین مشاور عرصه
مقام سوم: شرکت بیجینگ کانسترکشن
طراحان برتر از رتبه چهارم تا هفتم( شایسته لوح تقدیر) :
مقام چهارم: آقای علی اندجی گرمارودی
مقام پنجم: مهندسین مشاور اثر
مقام ششم: مهندسین مشاور طرح و آمایش
مقام هفتم: مهندسین مشاور ابنیه نواندیش

چشم انداز میلاد و طرح‌های پیش‌رو

طرح - برج میلاد

این طرح پیشنهادی که مقام دوم را به دست آورد، از سوی یک شرکت ایرانی ارائه شده است. این طرح هم اکنون برای اجرای فاز دوم برج میلاد انتخاب شده است.

طرح زاها - برج میلاد

طرح پیشنهادی زاها حدید برای فاز دوم برج میلاد؛ این طرح در مسابقه معماری مقام اول را به دست آورد، اما به دلیل برخی مشکلات قابلیت اجرا ندارد.

طرح - برج میلاد

این طرح از سوی شرکت چینی بیجینگ کانستر کشن برای فاز دوم برج میلاد پیشنهاد شد. این طرح توانست در مسابقه معماری فاز دوم برج میلاد رتبه سوم را به دست آورد.

رکوردهای تازه در یک برج

مجموعه برج میلاد مجموعه‌ای از رکوردهاست؛ چه رکوردهایی که خود این برج به ثبت رسانده است و چه رکوردهایی که امروز بسیاری از شهروندان برای درنوردیدن پله‌های آن از خود به‌جا می‌گذارند. هنگامی که برای نخستین‌بار یکی از ارتشیان تصمیم گرفت با چتر از فراز برج میلاد بپرد، کمتر کسی می‌توانست تصور کند که خیلی زود این برج به مکانی برای ثبت رکوردهای جهانی تبدیل شود اما الان بسیاری از شهروندان برای ثبت رکوردهای تازه به سراغ این برج می‌روند. ماجرای برج میلاد داستانی ادامه‌دار است انگار.

منوچهر نامجو، معلول حرکتی در یک ساعت و 59 دقیقه با ویلچر از پایین برج میلاد به بالا صعود کرد.

مهدی حب درویش، با حرکت ورزشی روپایی با توپ فوتبال و تنیس از پله های برج بالا رفت و نامش در کتاب رکوردهای گینس ثبت شد.

حسین شیری قوی، با رکورد 11 دقیقه و 12 ثانیه رکورد پله‌نوردی در برج میلاد را به نام خود ثبت کرد.

سعید فخار، با حرکت ورزشی روپایی با توپ فوتبال طی 47 دقیقه از پله های برج میلاد بالا رفت.

احمد اسدی، طی 11 دقیقه و 37 ثانیه از پله‌های برج میلاد بالا رفت و دومین رکورد صعود از پله را به خود اختصاص داد.

محمد پزشکیان،طی 9 دقیقه و 20 ثانیه با دوچرخه از بالای برج میلاد به پایین رفت و رکورددار این بخش شد.

عبدالله محمودی، با 56 سال سن طی 15 دقیقه و 20 ثانیه از پله‌های برج میلاد بالارفت و رکورد زد.

فاطمه ایل‌بیگی ،طی 22 دقیقه از پله‌های برج بالا رفت و تنها بانوی رکورددار برج میلاد است.

ویژه برنامه های برج میلاد به مناسبت ماه مبارک رمضان

ردیف برنامه تاریخ اجرا زمان برنامه محل برگزاری
1 غرفه های کودک و نوجوان 1-15 مرداد 18-24 محوطه
2 خانه اسباب بازی ها 1-15 مرداد 18-24 گذرگاه
3 برپایی برنامه های هنری 1-15 مرداد 18-24 محوطه
4 برگزاری جشن رمضان با مشارکت کمیته امداد امام خمینی (ره) 1-15 مرداد 18-24 طبقات تجاری
5 جشنواره رصد برج میلاد 1-15 مرداد 18-24 محوطه برج
6 ایستگاه کالسکه سواری 1-15 مرداد 18-24 گذرگاه
7 راه اندازی قطار شادمانی 1-15 مرداد 18-24 گذرگاه
8 ایستگاه بازی های رایانه ای 1-15 مرداد 18-24 در استوانه ورودی
9 ایستگاه دوچرخه سواری 1-15 مرداد 18-24 در سایت ورزش
10 غرفه های ورزشی 1-15 مرداد 18-24 طبقه اول تجاری
11 عروسک گردانی 1-15 مرداد 18-24 محوطه
12 پانتومیم 1-15 مرداد 18-24 محوطه
13 راه اندازی غرفه بازی های فکری 1-15 مرداد 18-24 محوطه
14 برگزاری جشنواره دائمی ساخت هواپیمای مدل و بادبادک 1-15 مرداد 18-24 محوطه
15 موسیقی محلی 1-15 مرداد 18-24 محوطه
16 غرفه های صنایع دستی 1-15 مرداد 18-24 مجموعه میلاد
17 چادر عشایری 1-15 مرداد 18-24 محوطه
18 سمپلینگ 1-15 مرداد 18-24 محوطه
19 برگزاری نماز جماعت و غرفه پاسخ به مسائل شرعی 1-15 مرداد 20-24 محوطه
20 رادیو برج میلاد 1-15 مرداد 18-24 گذرگاه
کد خبر 177306

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز