سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۷:۴۶
۰ نفر

مونا سیفی: پرده اولین سالن‌های سینما با نمایش فیلم‌هایی از فرنگ آمده روشن شدند.

حتی پس از این که حاجی‌آقا هم آکتور سینما شد باز این فیلم‌های خارجی بودند که به سینماها رونق می‌دادند. 

با این حال هوشنگ گلمکانی، منتقد، همچنان اکران فیلم‌های خارجی در سینماهای کشور را امری ضروری می‌داند و معتقد است: اگر بخواهیم سینمایی پویا داشته باشیم و به رشد و تعالی سینما فکر کنیم، باید به پخش فیلم‌های خوب دنیا در سینماها توجه کنیم.

 این موضوع، علاوه بر این که علاقه‌مندان سینمای روز دنیا را به سینما جذب می‌کند، می‌تواند این امکان را ایجاد کند که حتی اهالی سینما نیز بتوانند فیلم‌های دیدنی جهان را روی پرده بزرگ سینما ببینند.

اما با وجود اهمیت اکران فیلم‌های روز دنیا در سینماهای کشور، تعداد بسیار معدودی فیلم خارجی در سال به سالن‌های سینما راه پیدا می‌کنند.

 گلمکانی علت این قضیه را این‌گونه بررسی می‌کند: از سه چهار سال پیش جریانی در سینماهای کشور ایجاد شد، مبنی بر این که سینماها تعداد فیلم تجاری و پرفروش اروپایی، آسیایی و آمریکایی را در لیست اکران سالانه خود قرار دهند.این تصمیم بیشتر برای آشتی دادن مردم با سینماها گرفته شد و در همان یکی دو سال اول، عملی شد. اما نتیجه مطلوب و دلخواه سینمادارها به دست نیامد.

گلمکانی می‌گوید: واقعیت این است که اکران فیلم‌های خارجی در سینماها به هیچ وجه از نظر اقتصادی، اقدامی معقول نیست، چون تماشاگران به دیدن فیلم‌های خارجی در سینماها اعتماد ندارند و اغلب ترجیح می‌دهند نسخه کامل فیلم‌هایی را که از سینما پخش می‌شوند، در خانه‌هایشان ببینند.

جذابیت فیلم‌های تماشاگرپسند خارجی در دنیا به خاطر کیفیت پخش صدا و تصویر فیلم‌ها است، طبیعی است که با وضعیت بد سالن‌های سینما این فیلم‌ها جذابیتی برای مخاطبان نخواهند داشت.  اگر فیلم‌های هنری که مخاطبان خاصی دارند، برای اکران در سینماهای کشور در‌نظر گرفته شود، حداقل مخاطبان خاص این سینما را می‌تواند ارضا کند.

کد خبر 17721

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز