گروه ورزش- امیر بهادری‌نژاد: لهستان تیم چهارم رده‌بندی فدراسیون جهانی والیبال بامداد دوشنبه موفق شد برای نخستین بار قهرمان رقابت‌های لیگ جهانی والیبال بشود.

این تیم در بازی پایانی که در شهر صوفیه بلغارستان برگزار شد در سه ست پیاپی و با نتایج (20-25و 24-26، 17-25) تیم ملی آمریکا قهرمان المپیک را شکست داد. تیم لهستان که سال گذشته به مدال برنز این رقابت‌ها دست پیدا کرده بود در این دوره تنها در دو مسابقه شکست خورد و در نهایت جایزه یک میلیون دلاری را نصیب خود کرد. این قهرمانی نخستین قهرمانی تیم ملی والیبال لهستان پس از قهرمانی در رقابت‌های المپیک 1976است. این تیم در سال 1974 نیز قهرمان رقابت‌های والیبال قهرمانی جهان شده بود.

در سال 2010پس از اینکه در رقابت‌های قهرمانی جهان، تیم والیبال لهستان در رده سیزدهم قرار گرفت مسئولان فدراسیون والیبال این کشور آندره‌آ آنستازی را به‌عنوان سرمربی این تیم استخدام کردند که از آن به بعد روند رو به رشد والیبال این کشور پس از چند دهه مجددا آغاز شد. از زمان حضور آنستازی در این تیم، لهستان صاحب مدال برنز لیگ جهانی، مدال برنز رقابت‌های قهرمانی اروپا و مدال نقره رقابت‌های جام جهانی والیبال در سال 2011شده است. آنستازی با قهرمانی‌ای که دیروز کسب کرد مجموع قهرمانی‌های خود را در لیگ جهانی به عدد پنج رساند.

وی پیش از این، دو بار در سال‌های 1990و 1991به‌عنوان بازیکن همراه با ایتالیا و دو بار نیز در سال‌های 1999و 2000به‌عنوان مربی همراه با همین تیم قهرمان لیگ جهانی والیبال شده بود. در بازی رده‌بندی این رقابت‌ها هم در یک دیدار تماشایی و نفسگیر تیم ملی کوبا موفق شد بلغارستان، میزبان مرحله پایانی این رقابت‌ها را با نتیجه نزدیک سه بر دو شکست بدهد.

این نخستین مدال کوبا در لیگ جهانی پس از سال 2005است. در آن سال کوبا موفق شد مدال برنز مسابقات را به‌خود اختصاص بدهد. کوبا در مجموع در تاریخ لیگ جهانی والیبال صاحب یک قهرمانی، پنج نایب قهرمانی و سه مقام سومی است. از سوی دیگر بلغارستان برای چهارمین بار رتبه چهارم لیگ جهانی را به‌خود اختصاص داد. این تیم در سال‌های 2006، 2004و 1994این عنوان را تکرار کرده بود.

رده‌بندی نهایی

1- لهستان 2- آمریکا 3- کوبا 4- بلغارستان
5- آلمان 6- برزیل 7- فرانسه 8- روسیه 9- صربستان 10- آرژانتین 11- ایتالیا 12- کانادا 13- فنلاند 14- کره‌جنوبی 15- ژاپن 16- پرتغال

بهترین‌ها

بهترین بازیکن: کورک (لهستان)
بهترین آبشار: بارتمن (لهستان)
بهترین سرویس: استنلی(آمریکا)
بهترین دریافت کننده: الکسیف (بلغارستان)
امتیازآورترین بازیکن: الکسیف (بلغارستان)
بهترین لیبرو: ایگناژاک (لهستان)
بهترین پاسور: براتف(بلغارستان)

حرف‌های پس از فینال

آنستازی (مربی لهستان): من بسیار خوشحال هستم چون این نخستین مدال طلای لهستان در لیگ جهانی والیبال است که بسیار اهمیت دارد.

مارچین مزدونک (کاپیتان تیم ملی‌ لهستان): من بسیار خوشحال هستم. این یک لحظه تاریخی برای لهستان است. ما امشب برابر یکی از بهترین‌ تیم‌های جهان برنده شدیم و امیدوار هستیم که بتوانیم این عملکرد خوب را تداوم ببخشیم.

آلن نایپ (مربی آمریکا): امشب لهستان بسیار خوب بازی کرد و ما بسیار ناراحت هستیم که نتیجه را واگذار کردیم. البته نکات بسیاری از این تورنمنت آموختیم و امیدوارم که در المپیک از این نکات استفاده کنیم.

کد خبر 176876
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار توپ و تور

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز