جمعه ۱۳ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۰:۵۸
۰ نفر

نوی زوریخر سایتوگ روزنامه چاپ سوییس در شماره روز جمعه خود مقاله‌ای را تحت عنوان "همبستگی اعراب با حزب الله" چاپ کرد و در آن به خوشحالی جوانان عرب از ایستادگی حزب الله در برابر اسراییل پرداخت.

در این مقاله با اشاره به "خوشحالی غیر قابل وصف جوانان مصری از شلیک ده‌ها موشک توسط حزب الله به اسراییل" آمده است: بوق‌های ماشین‌ها با شنیدن این خبر در خیابان‌های قاهره به صدا درآمد و مردم خبر کشته و مجروح شدن سربازان اسراییلی را برای یکدیگر تعریف می‌کردند.

به نوشته این روزنامه، این گونه موضوعات در مصر و سایر کشورهای عربی یک موضوعی جدید است و از عملکرد رسانه‌های این کشورها به ویژه مطبوعات ناشی می‌شود.

در ادامه این مقاله آمده است: روزنامه‌ها هر روز عناوین صفحات اول خود را با رنگ قرمز به وقایع جنگ اسراییل علیه حزب الله اختصاص می‌دهند و از "جنایات وحشیانه" اسراییلی‌ها علیه ملت لبنان گزارش می‌کنند.

به نوشته این روزنامه سوییسی، شبکه‌های تلویزیونی عربی نیز اخبار خود را به طور شبانه روزی به این رویداد اختصاص داده و خبرنگاران خود را به خط مقدم جبهه اعزام کرده‌اند که به دلیل اشتراک زبان، خیلی بهتر از همکاران غربی خود می‌توانند از خط مقدم جبهه گزارش کنند.

این روزنامه در ادامه نوشت، حتی روزنامه‌های کشورهای میانه رو عرب که قرارداد صلح یا قراردادهای اقتصادی با اسراییل امضا کرده‌اند، نیز تلاش می کنند تا از دشمنی جهان عرب با اسراییل و آمریکا که حامی اصلی آن است، گزارش کنند.

نوی زوریخر سایتوگ افزود: جهان عرب امروز درباره ایده ناعادلانه بودن حمله اسراییل به لبنان همفکر است و در نشریاتی با افکار "پان عربیسم" مانند " الشرق الاوسط " نیز خشم نسبت به اسراییل و همبستگی با حزب الله به خوبی مشهود است.

این روزنامه افزوده است: حزب الله حتی پس از آنکه در سال ‪ ۲۰۰۰‬میلادی موفق شد اسراییل را از سرزمین‌های اشغالی جنوب لبنان بیرون کند، در جهان عرب مورد تجلیل و تحسین قرار گرفت و از دید آنها حزب الله تنها نیرویی است که تا آن زمان توانست با مبارزات خود اسراییل را وادار به خروج از سرزمین‌های اشغالی اعراب کند.

به نوشته این رسانه، هر چند که حزب الله یک سازمان شیعی است اما مسیحی ها و سنی‌ها نیز از آنها به خاطر این مقاومت تجلیل کردند و امروز نیز همینگونه است.

در ادامه این مقاله آمده است: اینک این تفکر در افکار عمومی جهان عرب بوجود آمده که ارتش‌های منظم و کلاسیک کشورهای عربی قادر به پیروزی بر ارتش اسراییل نیستند در حالی که حزب الله دارای یک نیروی رزمنده منظم و مجهز بوده و بسیار عاقلانه عمل می‌کند.

نوی زوریخر سایتونگ افزوده است: حتی سنی‌ها روش مبارزه آنان را به روش مبارزه فلسطینی‌ها ترجیح می‌دهند و همبستگی آنها با حزب الله بیشتر است تا با رزمندگان فلسطینی، زیرا این تفکر که فقط یک نیروی چریکی مجهز می تواند در برابر اسراییل پیروز شود، مدت‌ها است که در افکار عمومی جهان عرب جا افتاده است.

این روزنامه در ادامه نوشت: حتی روزنامه "الحیات " که افکار پان عربیسم دارد در این زمینه نوشت که که از طریق نظامی نمی‌توان بر حزب الله پیروز شد و این نیروها از نظر سیاسی یک پیروزی برای کل منطقه هستند.

نوی زوریخر سایتونگ افزود: در این میان اعراب این ادعا که ابتدا از سوی برخی از سران عرب مطرح شد که حزب الله با ربودن دو سرباز اسراییلی باعث بروز این جنگ شد را دروغ محض می‌دانند.

این روزنامه افزود: "الاخبار" چاپ بحرین این موضوع را اینگونه تفسیر کرد که "حمله نظامی به لبنان یک توطئه آمریکایی اسراییلی است چون آنها می‌خواهند بر جهان عرب تسلط کامل داشته باشند تا بتوانند ثروت ملی آنان را به یغما ببرند".

در ادامه این مقاله به نگرش رسانه‌های عربی، درباره اسراییل پرداخته شده و آمده است: آنان اسراییلی‌ها را متهم می‌کنند که از اعراب نفرت دارند و می‌خواهند نسل آنها از بین ببرند.

نوی زوریخر سایتونگ در خاتمه نوشت: آنها نیز با اشاره به دستگیری دو سرباز اسراییلی توسط حزب الله می‌نویسند که این موضوع بار دیگر نشان داد که خون و جان اعراب از دید غربی‌ها تا چه حد ناچیز انگاشته می‌شود.

 

کد خبر 1763

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز