همشهری آنلاین: آیت الله عباس کعبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در تشریح «ویژگی‌هایی که نخبگان سیاسی باید داشته باشند تا بتوان آنها را منتظر واقعی نامید»، گفت: «نخبگان سیاسی باید شاخصه‌های حکومت صالح را هم تبئین کنند، هم به آنها معتقد باشند و هم به سمت و سوی شاخصه‌های حکومت صالح حرکت کنند.»

آیت الله عباس کعبی در گفتگو با همشهری آنلاین با بیان این مطلب افزود: بر مسئله انتظار و عصر غیبت، سنت‌های الهی حاکم است. سنت‌های الهی یعنی قوانین خداوند که در جامعه و تاریخ جاری است و این سنت‌های الهی مقیاس و شاخصی برای تبئین صحیح فرهنگ مهدویت و انتظار است و به مثابه قواعد پایه‌ای به حساب می‌آید.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: فکر می‌کنم تعمیق معرفت دینی و تبئین فرهنگ صحیح انتظار و پایبندی به این فرهنگ، رسالت عالمان دینی و نخبگان آشنا با فرهنگ مهدویت است که باید این را برای آحاد جامعه تبئین کنند.

عضو شورای مرکزی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: بر پایه همین سنت‌های الهی، قواعدی بر تغییرات اجتماعی حاکم است. از جمله قواعد حاکم بر تغییرات اجتماعی به سمت جامعه مطلوب این است که باید عقلانیت، فضیلت، اخلاق، عدالت، توجه به بنیادهای خانواده، رعایت حقوق مردم، فرهنگ تولید و کار و تلاش و امید و نشاط در جامعه به یک فرهنگ عمومی تبدیل شوند و اینها از همین قواعد حاکم بر تغییرات اجتماعی به دست آید.

به گفته آیت الله کعبی، اگر بتوانیم به سمت هم‌افزایی در تحقق آرمان‌ها و ارزش‌های الهی و معنویت و فضیلت حرکت کنیم و از یک طرف محیط مساعدی را برای رشد فضایل اخلاقی بر پایه ایمان و تقوا فراهم کنیم و از طرف دیگر با مظاهر فساد و تباهی و منکرات اجتماعی، منکرات اخلاقی و منکرات سیاسی مبارزه کنیم به عصر ظهور نزدیک‌تر خواهیم شد.

وی در تشریح «وظایف نخبگان سیاسی به مثابه منتظران واقعی» نیز گفت: نخبگان سیاسی هم باید شاخصه‌های حکومت صالح را تبئین کنند و هم به این شاخصه‌ها معتقد باشند و هم به سمت و سوی آنها حرکت کنند. که یکی از شاخصه‌های حکومت صالح، محوریت ولایت و امامت الهی و در عصر غیبت، التزام و پایبندی به ولایت فقیه است.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: ولایت فقیه در عصر غیبت، پرتو و راهی است که انسان را با فرهنگ مهدویت و انتظار حقیقی مرتبط می‌کند.

کد خبر 176205
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز