دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۱ - ۰۶:۳۴
۰ نفر

انجمن نمایشگران عروسکی با حدود 300عضو، جزو کوچک‌ترین انجمن‌های زیرمجموعه خانه تئاتر محسوب می‌شود اما در عمل یکی از فعال‌ترین انجمن‌های صنفی تئاتر است.

چهاردهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران - مبارک

 تالار هنر و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با سه سالن، اصلی‌ترین پایگاه‌ فعالیت نمایشگران عروسکی به‌شمار می‌رود. چهار سال پیش با پیگیری انجمن و موافقت حسین پارسایی، قرارشد کارگاه نمایش تئاترشهر نیز به‌طور ثابت اجرای نمایش عروسکی داشته باشد اما این طرح با اتمام مدیریت پارسایی، ناکام ماند.

سال1389سیزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک با دبیری اردشیر صالح‌پور،‌ گرچه با انتقاداتی همراه بود اما مانند سایر جشنواره‌های هنری، پس از اتمام جشنواره بازنگری تحلیلی به انتقادات نشد. اردشیر صالح‌پور برای دبیری جشنواره چهاردهم عروسکی، از طرف محمد دشتگلی- سرپرست وقت مرکز هنرهای نمایشی- روز 10آبان‌ماه1390حکم گرفت. او فراخون چهاردهمین جشنواره عروسکی را در دو قسمت منتشر کرد؛ فراخوانی که از نخستین روزهای انتشار با انتقاد اعضای انجمن نمایشگران عروسکی همراه شد. نخستین معترض زهرا صبری بود که روز هفت دی‌ماه با ارسال نامه‌ای به رسانه‌ها انصراف خود را از شرکت در جشنواره‌ای که مناسبات ارباب و رعیتی را بر آن حاکم دیده بود، اعلام کرد.

سرپرست گروه «یاس تمام» که در بیشتر نمایش‌هایش از بنمایه نمایش‌های ایرانی و به‌خصوص مولوی الهام گرفته است در بیان دلیل اعتراض خود اظهار داشت: «تا وقتی که با جشنواره‌ تئاتر عروسکی با نگاه انفرادی و ارباب و رعیتی برخورد و برای آن تصمیم‌گیری می‌شود، به‌طور کلی در جشنواره تئاتر عروسکی شرکت نخواهم کرد».

کارگردان نمایش‌های ایرانی «زمین و چرخ» و «طوطی پر» که نگاهی به داستان‌های «موسی و شبان» و «طوطی و بازرگان»مولوی دارد، معتقد است: «در حال حاضر، برای نگاه هنرمندان ارزشی قائل نیستند و با دیده منت، به فعالیت‌های هنرمندان تئاتر عروسکی نگاه می‌کنند». او لزوم طراحی و برنامه‌ریزی در نمایش عروسکی را به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین نیازهای این صنف برشمرد و یادآور شد: «بدنه تئاتر عروسکی نحیف است و دبیر جشنواره نباید به آن سم تزریق کند؛می‌تواند ارجحیت جشنواره تئاتر عروسکی، ‌متون ایرانی باشد ولی دست و بال عروسکی‌ها نباید بسته شود. آقای صالح‌پور با این نگاه، تیشه به ریشه تئاتر عروسکی می‌زند زیرا شاید کسی بخواهد با قصه‌ای خارجی، ایده‌هایش را بیان کند. مگر در طول سال چند فرصت اجرا برای هنرمندان تئاتر عروسکی وجود دارد که در جشنواره نیز با این محدودیت مواجه شوند؟»

پس از اعتراض زهرا صبری،‌ هیأت مدیره انجمن نمایشگران عروسکی روز 21دی‌ماه از اردشیر صالح‌پور دعوت کرد تا طی نشستی به رفع اختلاف و ابهام در این زمینه بپردازند. در این نشست که در خانه تئاتر برگزار شد،‌ اعضای انجمن به مواردی مانند زمان برگزاری جشنواره که از شهریورماه به تیرماه انتقال یافته، ‌عدم‌تعهد جشنواره به ارائه نوبت اجرای عمومی و کنارگذاشتن متون خارجی اعتراض کردند.

مریم معینی نیز به‌عنوان رئیس انجمن نمایشگران عروسکی و به نمایندگی از اعضا، زمان اندک جشنواره برای آماده شدن نمایش‌ها را مشکل دیگری دانست که از کیفیت جشنواره به‌مراتب خواهدکاست. اما جلسه هیأت‌مدیره نمایشگران عروسکی با دبیر جشنواره هم مشکلی را حل نکرد چون اردشیر صالح‌پور بر مواضع خود اصرار ورزید و وعده داد که در دوره‌های آینده از نظر کارشناسان انجمن استفاده کند.

اردشیر صالح‌پور که بیشتر به‌عنوان مدرس و پژوهشگر تئاتر شناخته می‌شود تا مدیر اجرایی،‌ در چهاردهمین جشنواره نمایش عروسکی ابتدا همراهی بهروز غریب‌پور به‌عنوان مشاور را از دست داد و سپس روز هفت تیرماه یعنی سه روزمانده به آغاز جشنواره، با استعفای بهزاد صدیق، مدیر روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی و جشنواره روبه‌رو شد؛ از این لحاظ باید جشنواره را در مقایسه با 13دوره پیش، رکورددار تعداد استعفاها نیز خواند.

کد خبر 175944

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز