گروه اقتصادی: تداوم روند کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی حتی به زیر 90 دلار زنگ خطر جدی برای کشورهای صادرکننده نفت است، به‌ویژه آنهایی که بودجه خود را با نفت بالای 80 دلار بسته‌اند.

دبیرخانه اوپک اعلام کرده که قیمت سبد نفتی اوپک به کمتر از 89 دلار رسیده است و شبکه خبری بلومبرگ دیروز اعلام کرد که قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال با نزدیک به یک دلار کاهش به 90 دلار رسیده و قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت هم با 75 سنت روی 75 دلار به ازای هر بشکه ایستاده است.

تحلیلگران بازار جهانی نفت با اشاره به وخامت اوضاع اقتصادی کشورهای پیشرفته و تضعیف قدرت مصرف‌کنندگان پیش‌بینی می‌کنند که افت ارزش طلای سیاه در روزهای آینده ادامه خواهد یافت و برخی‌ها حتی گمانه‌زنی کرده‌اند که ممکن است ارزش هر بشکه نفت تا 50 دلار هم افت کند.

به گزارش همشهری، افت قیمت جهانی نفت البته باعث نگرانی دولتمردان ایران هم خواهد شد چرا که بودجه سال 1391 کشور روی نفت 85 دلاری بسته شده است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با استمرار ضعف فعالیت‌های اقتصادی در کشورهای مصرف‌کننده نفت، روند کاهشی بهای طلای سیاه ادامه یابد. به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه سی ان بی‌سی، نظرسنجی هفتگی این شبکه نشان می‌دهد با توجه به کند شدن رشد اقتصادی در اروپا، آمریکا و چین، بهای نفت خام در هفته جاری کاهش بیشتری را تجربه خواهد کرد.

برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند افت بیشتر بهای نفت، نوعی کمک کوتاه مدت به اقتصاد بحران زده غرب
به شمار می‌آید؛ به‌گونه‌ای که در بعضی از ایالت‌های آمریکا، بهای بنزین به زیر سه دلار برای هر گالن کاهش یافته است. کرک هاول، از مدیران مؤسسه آمریکایی سانگارد گفت: اکنون نگاه‌ها به دورنمای تقاضای نفت معطوف شده و پیش‌بینی کند شدن رشد اقتصاد آمریکا، بحران اقتصادی اروپا و سقوط اقتصاد چین سبب شده است فعالان بازار نفت نگران خطر کاهش شدید قیمت این کالا باشند. از 10کارشناس شرکت‌کننده درنظر سنجی شبکه سی ان بی‌سی، شش نفر پیش‌بینی می‌کنند کاهش بهای نفت ادامه یابد، دو کارشناس معتقدند بهای این کالا افزایش می‌یابد و دو کارشناس دیگر انتظار دارند هیچ تغییری در قیمت‌ها روی ندهد.

تام وبر، تحلیلگر ارشد مؤسسه آمریکایی پرتفولیو منیجر گفت: بی‌گمان فروش نفت در بازارهای بین‌المللی بیش از حد بوده است اما از نظر ما، با عبور از مرز 80 دلار، روند کاهشی بهای نفت تا سطح 68 دلار برای هر بشکه نیز ادامه می‌یابد. به گفته وبر، اروپا همچنان بیشترین سنگینی را بر دوش اقتصاد جهانی خواهد داشت و دیگر مناطق جهان نیز با کمبود رشد اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

تازه‌ترین خبر این است که، پس از آنکه بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی اعلام کرد که توانایی بانک‌های مرکزی کشورهای توسعه یافته در تقویت رشد اقتصادی در حال کاهش است، نفت در بازار نیویورک، برای سومین روز متوالی، زیر 80 دلار در هر بشکه معامله شد. به گزارش بلومبرگ،‌ کاهش رشد اقتصادی، تهدیدی برای تقاضای نفت محسوب می‌شود. قیمت نفت در بازار نیویورک از ابتدای سال‌جاری میلادی تاکنون 20 درصد کاهش یافته است. 

کد خبر 175204
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز