همشهری‌آنلاین: بهمن دری معاون فرهنگی وزیر در نشستی سخنان خود درباره برخی از ناشرانی که او از آنها به عنوان ناشران متخلف یاد می‌کند را تکرار و بر گفته سابقش تاکید کرد.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با جمعی از پژوهشگران قرآنی کشور در اول تیر ماه به دیدگاه‌ها و سخنان چندی قبلش اشاره کرد و گفت: ما در حال حاضر بیش از 10 هزار ناشر دارای پروانه نشر داریم که از میان آنها 4 هزار ناشر فعال هستند.

دری ادامه داد: مانند سایر اقشار ممکن است چند نفر آنها در فعالیت خود در مسیر انحرافی و خلاف قانون قرار گرفته باشند که باید با تذکر و توصیه آنها را آگاه کرد.

وی تصریح کرد: شاید کمتر از تعداد انگشتان دست معدود ناشرانی هستند که تعمدا برخلاف قانون از اصلاح مسیر خود سر باز می‌زنند که باید با انها حسب قانون برخورد شود مانند یکی از ناشرانی که اخیرا پروانه نشر آن به طور دائم لغو گردیده است.

دری اظهار داشت: البته از میان خیل تخلفات ناشر مذکور می‌توان به ارائه اثری موهن درباره حضرت امام حسین (ع) و آثاری کاملا مغایر با ضوابط چاپ و نشر کتاب اشاره کرد، مثلا این ناشر کتابی ارائه کرده است که مروج همجنس بازی بوده و یا اثر دیگری برای چاپ به اداره کتاب تحویل داده که سرشار از مراودات جنسی و ارتباط جنسی میان دختران و پسران است.

معاون امور فرهنگی ادامه داد: همین طور اثر دیگری از سوی این ناشر واصل شده که از حیث ابتذال به گونه‌ای بوده است که کارشناس کتاب مربوطه از بررسی آن سر باز زده و گفته شرم دارم کتاب را بررسی کنم.

وی ادامه داد: برخی می‌گویند که کتاب چاپ نشده است، حال سوال این است اگر به چنین آثاری اجازه چاپ داده می‌شد و مردم متدین و خوبمان به کتاب‌ها اعتراض می‌کردند چه کسی مسئولیت انتشار این کتاب‌ها را می‌پذیرفت؟ حال بگذریم که کتاب دیگری از این ناشر وجود دارد که مروج زنای با محارم است.

دری خاطرنشان کرد: این چه ادعایی است که چون ارشاد کتاب را می‌خواند ما به عنوان ناشرمسئولیتی نداریم؟

معاون امور فرهنگی افزود: به هرحال برخورد قانونی با این نوع ناشران که اندک شمارند به نوعی صیانت از حیثیت و شرف ناشران متعهد و حراست و نگاهبانی از تلاش‌های دلسوزانه قشر عظیم ناشران کشور است و معاونت امور فرهنگی نقش پدرانه خود را در حمایت از آنها با قاطعیت ایفا خواهد کرد و چتر حمایتی ارشاد همه ناشران را در بر می‌گیرد.

بهمن دری با تاکید بر حمایت معاونت متبوعش از امنیت شغلی ناشران گفت: ما نیازی نمی‌بینیم صلاحیت ناشری را که دارای پروانه نشر است مجدد بررسی کنیم تا زمانی که خطایی از وی در حوزه نشر سر نزده و در بررسی‌ها و خود اظهاری‌های به عمل آمده کارنامه قابل قبولی دارد.

وی افزود: البته توصیه می‌کنیم ناشران عزیز قوانین نشر را به دقت مورد مطالعه قرار داده و در چارچوب آن به فعالیت خود ادامه داده و به شکار موضوعات روز پرداخته و درباره خلای جامعه و موضوعات مورد نیاز کتاب منتشر کنند.

او ضمن اعلام حمایت همه جانبه معاونت متبوعش از پژوهش‌های قرآنی به نکاتی در این حوزه  نشر اشاره کرد و همچنین از تقویت ناشران قرآنی و توجه جدی به آثار دینی و صیانت از ارزشهای فرهنگی هم سخن گفت.

دری در این دیدار چند ساعته، گفت: برای تحقق دقیق آرمانهای که جمهوری اسلامی ایران آن را دنبال می‌کند باید به دو نکته مرتبط با هم توجه کرد، نخست توجه عینی و عملی به قرآن به عنوان ثقل اکبر و دوم توجه شایسته و عمیق به سیره اهل بیت (ع) به عنوان ثقل اصغر، دو محور مهمی که ره آورد توصیه شده پیامبر اسلام (ص) است.

معاون امور فرهنگی گفت: مراقبت از این دو محور بر عهده علمای بزرگوار و مراجع معظم به عنوان وارثان برحق انبیا و اوصیا است.

وی افزود: صیانت از ارزشهای فرهنگی و اعتقادی نظام و شهداو امام شهدا بدون توجه به دغدغه‌های مقام معظم رهبری و علمای اسلام امکان پذیر نیست، از همین رو باید سمت و سوی با فعالیت‌های فرهنگی در جهت تحکیم و تثبیت آموزه‌های اسلامی و انقلابی هدایت شود و کج‌روی‌ها و هرگونه انحرافی در حین حرکت اصلاح گردد، چرا که مهمترین مصلحان سده اخیر علمای بزرگوار و یا کسانی بوده‌اند که در نزد روحانیون درس آموخته‌اند که امام خمینی (ره) و شهیدان مدرس، کاشانی، مطهری، بهشتی و چمران از جمله این اصلاح گران بوده‌اند.

دری تصریح کرد: بنابراین هرگونه اصلاح و مهندسی فرهنگی باید با عنایت به خط مشی این عزیزان صورت گیرد.

این مسوول، کتاب را به عنوان یکی از ابزارهای تمدن بشری و به مثابه یک رسانه تاثیرگذار و ماندگار دانست و گفت: همواره تمدن اسلامی با کتاب گره خورده از همین رو علمای ما و در راس آنان مقام معظم رهبری از ترویج کتابخوانی به عنوان فریضه واجب یاد می‌کنند و به نظر می‌رسد باید همه تلاش‌ها مصروف تحقق و عملیاتی شدن این راهبردها شود.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: توجه ویژه به آثار دینی و قرآنی در دو سال اخیر در هیچ دوره‌ای از فعالیت‌های معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی دیده نشده است.

وی خاطرنشان کرد: انتشار کتاب‌های فاخر و ارزشمند قرآنی و دینی، چاپ کتاب‌های تفسیری، توجه ویژه به چاپ و انتشار زندگی نامه‌های متنوع از ائمه معصومین (ع)، عنایت ویژه در دو دوره برگزاری کتاب سال جمهوری اسلامی ایران( در سال های 89 و 90)به داوری و انتخاب بهترین ترجمه‌های قرآن در طول 33 سال پس از انقلاب اسلامی، تامین کتب قرآنی کتابخانه‌ها و دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه و تجهیز کتابخانه‌های عمومی و موسسه‌های فرهنگی به کتب دینی از جمله این اقدامات است.

دری افزود: تعامل تنگاتنگ و موثر با مرکز طبع و نشر قرآن و دارالقرآن کریم در صدور مجوز و یا واردات و صادرات قرآن و آثار قرآنی که در هیچ دوره‌ای این اهتمام در همدلی و همراهی برای صیانت از قرآن به عنوان کتاب آسمانی وجود نداشته است.

معاون امور فرهنگی تداوم این مسیر صحیح را منجر به عدم نشر قرآن‌های مغلوط و جلوگیری از واردات قرآنهای چینی دانست.

بنا بر گزارش رسیده از معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، دری کمک به ساخت و راه‌اندازی مجتمع ناشران دینی در قم را در راستای تقویت ناشران قرآنی دانست و گفت: اعتقاد راسخ داریم که ناشران قرآنی باید از هر جهت تقویت شوند.

وی افزود: خرید قرآن و کتاب‌های دینی در دو سال گذشته نوعی حمایت عملی از ناشران دینی و قرآنی بوده است و در ماههای رجب، شعبان و رمضان، معاونت امور فرهنگی، اعتباری بالغ بر 10 میلیارد ریال را به خرید کتاب‌های قران، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، نهج الفصاحه، مفاتیح الجنان، مفاتیح الحیات و ده ها کتب برجسته دیگر مانند تفاسیر قرآن از علمای بزرگوار اختصاص داده است.

بهمن دری گفت: برای حراست از مرزهای عقیدتی و فرهنگی نظام که گل سر سبد آن قرآن مبین است مدتهاست که اعلام کردیم قرآن فارسی بدون آیات، قرآن محسوب نمی‌شود، لذا به این نوع آثار مجوز چاپ نمی‌دهیم.

وی افزود: حتی به قرآن‌هایی که به نظم در آمده و آیات آن به صورت منظوم تنظیم شده اجازه انتشار نمی‌دهیم اگرچه توصیه‌های زیادی از برخی مسئولان و شخصیت‌ها به دست ما رسیده که خواستار انتشار این نوع آثار هستند، اما نظر نظام و مراجع بزرگوار این است که این نوع آثار نباید به عنوان قرآن منتشر شود.

معاون امور فرهنگی معتقد است: بر خلاف دیدگاه عده‌ای ناشران کشورمان قشری مظلوم و فرهیخته هستند و باید به آنها توجه جدی شود به وِیژه ناشرانی که خود مبدع و تولید کننده آثار ارزشمندهستند و به تولید و باز تولید علم و دانش کمک می‌کنند.

دری افزود: اکثریت ناشران ما متدین، دلسوز و معتقد به آرمانهای نظام و انقلاب اسلامی هستند و نمی‌توان نسبت به سرنوشت و کار آنها بی‌اعتنا بود.

وی اعتنا، توجه و احترام به ناشران را اعتنا به نخبگی و فرهیختگی دانست و گفت: ناشران از اقشار شریف جامعه هستند و شغل و کارشان نیز قدر و منزلت دارد و به نوعی کار انبیا و اولیا را می‌کنند چرا که به بصیرت افزایی و گسترش دانش و تعمیق افکار عمومی و نشر علم می‌پردازند و به عبارتی در عرصه دانش، علم آموزی و توسعه و پیشرفت علمی این ناشران هستند که با کمک نویسندگان و پژوهشگران حرف اول را می‌زنند.

وی ادامه داد: از همین رو حفظ شان آنها و رسیدگی به مشکلاتشان وظیفه همه مسئولان فرهنگی است.

بهمن دری گفت: کلیه ناشرانی که دارای پروانه نشر معتبر هستند از نظر معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای صلاحیت هستند.

وی افزود: اگر ناشری، برای موضوع دیگری و فعالیتی خارج از حوزه نشر صلاحیتش احراز نشده دلیل ندارد که پروانه نشر وی از درجه اعتبار ساقط شود.

معاون امور فرهنگی ادامه داد: تا مادامی که ناشران به قوانین موضوعه و مصرح تمکین کنند و ارزشهای اخلاقی جامعه را مورد احترام قرار دهند هیچ مرجعی نمی‌تواند صلاحیتشان را مورد تردید قرار دهد.

بهمن دری گفت: بنده تردیدی ندارم که همه ناشران فعال و نیمه فعال و حتی غیر فعال دل در گرو میهن اسلامی دارند و بسیاری از آنها در خط مقدم مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمنان مبارزه می کنند.

دری در پایان سخنانش گفت: ما آمادگی داریم که پژوهش‌های پژوهشگران قرآنی و آثاری که به گسترش فرهنگ دینی کمک می کنند را در قالب انتشار کتاب مورد حمایت قرار دهیم و معاونت امور فرهنگی سهم قابل توجهی از بودجه حمایتی خود از کتب ارزشمند را به چاپ پژوهش های دینی و قرآنی اختصاص خواهد داد.

کد خبر 174761
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز