تصمیم اخیر دولت مبنی بر اختصاص مبلغ 28 هزار تومان بابت افزایش یارانه نان، اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها را با تردید مواجه کرده است.

در این باره با مهندس محمدرضا باهنر نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • آیا افزایش یارانه‌های نقدی تحت عنوان یارانه نان براساس قانون انجام شده است؟

افزایش یارانه به‌منظور پوشش هزینه‌های افزایش قیمت نان وظیفه دولت بود و این کار باید از همان روزی که دولت تصمیم به گران کردن نان گرفت، انجام می‌شد. در حال حاضر به‌نظر می‌رسد که با این افزایش، هزینه‌های مردم هم پوشش داده شده و گرانی نان هم با همین میزان یارانه جبران خواهد شد.

  • مگر مجلس در زمان بررسی فاز دوم در قالب قانون بودجه به این جمع‌بندی نرسید که رقم یارانه‌های نقدی نباید در فاز دوم تغییرچندانی داشته باشد؟

مجلس مجوز اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه‌ها را به دولت داده است اما قوه مجریه در ابتدا شتاب بیشتری را مدنظر داشت که با بحث‌هایی که در مجلس انجام شد، قرار بر این شد که افزایش قیمت حامل‌های انرژی به حدی نباشد که دوباره یک موج گرانی سنگین به مردم تحمیل کند. دولت برای این مرحله یک عدد بسیار بالایی در حد 135 هزار میلیارد تومان را درخواست کرده بود که این رقم با یک تعدیل منطقی به حدود 65 هزار میلیارد تومان رسید و دولت هم در همین چارچوب باید به اجرای قانون بپردازد.

در حال حاضر هم قانون اجرای مرحله دوم به‌صورت تعدیل شده در اختیار دولت قرار دارد و آماده اجراست و قوه مجریه هر چه در اجرای این قانون تأخیر کند یک نوع تعلل محسوب شده و باید رسیدگی شود. اما در مورد افزایش یارانه‌ها باید بگویم که این کار منطقی بوده و در قانون هم اجازه آن به دولت داده شده است.

  • اما شواهد موجود نشان می‌دهد که همچنان قصد ی برای اجرای فاز دوم هدفمندی وجود ندارد. مجلس در این باره چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد؟

متأسفانه دولت بعضا در اجرای برخی موارد قانونی تأخیر می‌کند اما مجلس برای اجرای هرچه سریع‌تر قانون فاز دوم هدفمندی تلاش خود را خواهد کرد. این موضوع در قالب قانون بودجه در مجلس به تصویب رسیده و این قانون هم به دولت ابلاغ شده است بنابراین باید از زمان ابلاغ قانون،اجرای این بخش از قانون هدفمندی یارانه‌ها هم مورد توجه قرار می‌گرفت و اجرا می‌شد.

کد خبر 174399
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز