مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان اعلام کردند شعله خورشیدی عظیمی که در ماه مارس از سطح خورشید فوران کرده به بالاترین سطح انرژی نوری که تا کنون طی یک انفجار خورشیدی دیده شده دست پیدا کرده است.

خورشید

خورشید در تاریخ هفتم مارس طی یکی از بزرگترین فوران‌های خود در پنج سال گذشته،‌ شعله خورشیدی بزرگی را به بیرون شلیک کرد. تلسکوپ پرتو گامای فرمی ناسا به واسطه این فوران شاهد پالسی غیرعادی درخشان و طولانی‌مدت گامایی بود که انرژی ناشی از درخشش آن بزرگتر از انرژی پرتوهای ایکس تولید شده توسط شعله بود.

با شدت گرفتن شعله، پرتوهای گامایی که از خورشید فوران کرده بودند دو میلیارد برابر پر انرژی‌تر از نورمرئی شد که به گفته محققان این شدت نور رکوردی جدید در زمینه ردیابی انرژی نوری در حین فوران یک شعله یا بلافاصله پس از فوران شعله به شمار می‌رود. در حقیقت،‌ با فوران شعله،‌خورشید در طیف گاما به جسمی درخشانتر از همیشه تبدیل شد.

به گفته "نیکلا اومودئی" فیزیک اخترشناس دانشگاه استنفورد خورشید از نظر پرتوهای گامایی جسم درخشانی به شمار نمی‌رود و از این رو به صورت روزانه برای یافتن این پرتوها رصد نمی‌شود. اما در روز هفتم مارچ آسمان کاملا متفاوت شده بود و خورشید به منبعی قوی و درخشان از پرتوهای گامایی تبدیل شد.

اومودئی یافته‌های خود را در دویست و بیستمین نشست انجمن نجوم آمریکا مطرح کرد. به گفته وی یکی از موارد قابل توجه،‌طولانی مدت بودن فوران گامایی در این شعله بوده است به طوری که تلسکوپ فرمی این پرتوها را برای 20 ساعت مداوم رصد کرده است،‌مدت زمانی دو و نیم برابر پدیده‌های مشابهی که تا کنون رخ داده‌اند. فرمی همچنین شدت انرژی این پرتو را 100 میلیون الکترون ولت محاسبه کرده است.

کد خبر 174317
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز